Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Mráz trhá koleje ve dne i v noci. Podívejte se, jak se opravují

Silný mráz trhá železniční kolejnice, jako by byly z papíru. Podívejte se, jak parta dělníků bojuje s roztrženou kolejnicí navzdory zamrzlému nářadí i zázemí. Při práci kolem nich jezdí pískající vlaky. Hluk z mechanizace je přitom natolik silný, že na nebezpečí musí chlapy upozorňovat bezpečnostní hlídka.
Oprava mrazem roztržené kolejnice

Oprava mrazem roztržené kolejnice | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Tuhé mrazy svírají Česko už několik týdnů. Při poklesu teplot se přitom ocelové kolejnice zkracují. A co víc, křehnou. V těchto dnech proto železničáři jen bezmocně přihlížejí, jak jim mráz doslova trhá kolejnice. Jev nazývají lomem kolejnice.

V Česku se o železniční infrastrukturu stará Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Stav kolejnic tradičně monitorují při periodických inspekcích pochůzkáři. Další údaje o stavu trati poskytuje měřící technika a zabezpečovací zařízení.

Lom kolejnice, jehož opravu sledujeme, se před naším příjezdem roztáhl už na dobrých pět centimetrů. Přitom byl ihned po objevení ve tři hodiny ráno provizorně opraven.

Zabezpečovací zařízení rozděluje trať na jednotlivé úseky. Pokud dojde k lomu kolejnice, jeví se daný úsek výpravčímu jako obsazený. Vlak na něj tedy nemůže vjet. Poté se na trať vydá příslušný pracovník, aby zjistil příčinu nahlášené poruchy.

"Pokud mráz roztrhne kolejnici, přeruší tím obvody zabezpečovacího zařízení. Úsek (odborně kolejový obvod) s lomem kolejnice je indikován jako obsazený, tj. jako by na něm byl vlak," vysvětluje princip odhalování roztržených kolejnic náš průvodce David Němec ze SŽDC. "Díky tomu již žádný další vlak na tuto kolej nevyjede, dokud není zjištěna a odstraněna příčina poruchy," doplňuje Němec.

Výhodou je, že železniční trať je rozdělena zabezpečovacím zařízením na mnoho od sebe elektricky oddělených menších úseků. Díky tomu vyráží komando SŽDC rovnou tam, kde je problém. V krátkých úsecích ho lze lehce lokalizovat. 

Na drezíně

Ve dne nebo v noci. Kolejnice praskají bez ohledu na denní dobu. My, tedy naše četa, vyrážíme brzy ráno na "drezíně" (odborně na motorovém univerzálním vozíku - MUV). Je půl třetí. Ve světle reflektorů v úseku označeném zabezpečovacím zařízením hledáme závadu a provizorně ji opravujeme. Roztrženou kolejnici chlapi navrtají a spojí po obou bocích kovovou spojkou.

Četa SŽDC vyráží na opravu.

Provizorně zajištěná kolejnice s lomem. Spojka se musí před definitivní opravou odstranit.

Provizorně zabezpečený lom se dále sleduje. V poškozeném úseku je samozřejmě snížena rychlost. Pokud se lom zvětšuje, následuje další oprava.

Četa na finální opravu vyjíždí až za denního světla. Přípojné vozíky má plné nářadí a materiálu. Chlapi nenechávají nic na náhodě a vezou s sebou úplně vše, co by mohli ve svém rajónu potřebovat. Většinou totiž odstraňují i jiné poruchy než jen ty, ke kterým původně vyjeli.

Ve velkých mrazech se i teplota v technickém zázemí pohybuje pod bodem mrazu. Drezína tedy už z "garáže" vyjíždí zasněžená.

Četa SŽDC vyráží na opravu.

Při jízdě k "našemu" lomu zažíváme planý poplach. Cestou neplánovaně kontrolujeme ohlášený "obsazený úsek". Žádný lom jsme nenašli. Na kolejnici pravděpodobně poškodili zloději "jen" zabezpečovací zařízení. Na "obsazený" úsek tedy nyní nastoupí technici, kteří systém opraví.

Cesta, která osobnímu vlaku normálně trvá 10 minut, nám kvůli hledání závady a jízdě "mezi pravidelnými vlaky" trvala hodinu. Pochopitelně za slušného mrazu.

Četa SŽDC po hodině jízdy (včetně neplánované kontroly kolejí na přání...
Lom kolejnice připomíná obří, téměř čtyřcentimetrový dilatační styk kolejnic....

Četa SŽDC po hodině jízdy (včetně neplánované kontroly kolejí na přání výpravčího) okamžitě zahajuje opravu lomu kolejnice.

Další cesta nás dovede na místo, kde je kolejnice skutečně prasklá a na finální opravu čeká několik dní. Po příjezdu začal koncert. Část party uvolňuje upevnění kolejnice s lomem, další připravují potřebnou kolejovou vložku. Nic nevázne, nikdo se nefláká. Není čas.

Kolem lomu se musí vyměnit kolejnice o délce nejméně šest metrů.

Uvolnit šrouby, pomocí kterých je kolejnice přes svěrku připevněna k podkladnici a pražci, není v mraze žádná legrace.

Kvůli mrazu jde vše neuvěřitelně ztuha, jako by ve stroji bylo místo maziva téměř zaschlé lepidlo.

Oprava probíhá takto: stará kolejnice se kolem lomu musí uříznout a demontovat. Novou kolejnici (vložku) je třeba zkrátit přesně tak, aby "zapadla" na původní místo. Započítat je samozřejmě nutné dilatační spáry na kompenzaci teplotní roztažnosti koleje.

Dělníci měří délku vložky (kolejnice nahoře) s přesností na milimetry.

Na podkladnice nejprve dali dělníci nové pryžové podložky. Poté pokládají kolejnicovou vložku.

Vrtačka na kolejnice má pro každý typ kolejnice speciální upevňovací přípravky. Vrták se musí i v třeskutých mrazech chladit vodou. Aby nezamrzla, jsou láhve až do použití v drezíně na topení.

Hluk z používaného nářadí je natolik velký, že varovné pískání projíždějících vlaků je v lepším případě špatně slyšitelné. Partu proto vždy hlídá bezpečnostní hlídka, aby nikdo neskončil pod koly vlaku. Také proto mám "osobního strážce". Kromě toho při fotografování cítím, že všichni chlapi mě instinktivně hlídají.

Nový kolejový styk vznikne přišroubováním dvou spojek. Díky šroubovému spojení mohou kolejnice vykonávat pohyb způsobený tepelnými dilatacemi.

A je hotovo. V podstatě zbývá dotáhnout šrouby a pořídit fotodokumentaci provedené opravy.

Silný mráz a ledový vítr není na fotografiích vidět. V pauzách mezi fotografováním jsem schovával fotoaparát pod bundu. Sněhový poprašek na přístroji nikdy neroztál.

  • Nejčtenější

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 44 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 44 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Pes na Měsíci či Marsu už nemusí být fikce. NASA trénuje průzkumného robopsa

v diskusi jsou 4 příspěvky

17. dubna 2024  15:12

Vědci z projektu Lassie, sponzorovaném americkou NASA, zdokonalují robotického psa pro použití při...

Na dům mu spadl odpad z vesmíru. Nyní NASA potvrdila, že je to kus z baterie

v diskusi je 8 příspěvků

17. dubna 2024  11:50

Před několika týdny proběhla médii informace o varování německého Spolkového úřad pro civilní...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...