Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na první díly nového vlaku pro trasu Praha - Ostrava

aktualizováno 
Nové vlaky pro české koleje se rodí v továrně Stadler nedaleko Bodamského jezera ve Švýcarsku. Podívejte se na vznik úplně nového "českého" vlaku, který přinese opravdovou konkurenci v osobní železniční dopravě.

Soukromá firma LEO Expres plánuje nasadit své vlaky jako třetí dopravce mezi Prahou a Ostravou. Do silné konkurence chce vstoupit současným splněním dvou poněkud protichůdných tendencí: snížit na smysluplné minimum veškeré náklady spojené s provozováním vlaků a zároveň provozovat moderní vlak s veškerým pohodlím.

Společnost si soupravy objednala ve Švýcarsku, kde si vyhlédla oblíbenou soupravu Flirt. Při výběru byla rozhodující schopnost společnosti Stadler výrazně modifikovat stávající produkt i v malé, speciálně vybavené sérii za přijatelné náklady.

Černé vagóny zamíří také do Berlína

Při naší návštěvě v továrně Stadler jsme viděli první nalakovanou skříň hlavového (čelního) vozu soupravy LEO Express. Zatím samozřejmě bez log přepravce.

První nalakovaná skříň pro Leo Express

V továrně: první nalakovaná skříň pro Leo Express

Švýcarský Stadler dosud vyrobil 669 Flirtů. Český vlak představuje ve výrobním portfoliu tak velké změny, že soupravu Flirt LEO Expressu představí výrobce jako absolutní novinku rodiny Flirt na nejbližším nejprestižnějším evropském veletrhu železniční techniky Innotrans v Berlíně.

První vyrobená skříň pro LEO Express - hlavové vozidlo. Na tomto místě vznikne
První vyrobená skříň pro LEO Express

Vlastnosti první skříně

délka: 20 200 mm

šířka: 2 880 mm

výška: 3 000 mm

hmotnost: 5,6 tun

počet dveří: 2

počet oken: 11

doba výroby: tři týdny

(bez lakování)

Základní změnou je přepracování "regionálního" Flirtu do podoby vlaku vhodného pro dálkovou přepravu.

Při pohledu z venčí zaznamenáte, že "česká jednotka" má jednokřídlé dveře (regionální Flirty mají dvoukřídlé) či že v soupravě třetí, tedy prostřední vůz, je úplně bez dveří.

Při prohlídce interiéru najdete pohodlná sedadla pro dlouhotrvající jízdu a velké police pro zavazadla. Pozitivní je, že ve všech třídách budou u stolků elektrické zásuvky pro notebooky. A také bezdrátový internet.

Dálkové vlaky najedou oproti regionálním více kilometrů, proto musí mít odpovídající životnost a spolehlivost. Švýcarský výrobce i u přepracovaných souprav garantuje 98% disponibilitu. To je relativní číslo, které znamená, že uvedené procento vlaků je okamžitě k dispozici.

Chybějící lokomotiva spoří náklady

Pětičlánkový vlak má jen šest podvozků

Krajní podvozky jsou hnací a čtyři střední podvozky jsou Jakobiho konstrukce (kromě propojení obou dílů umožňují i jejich vzájemné natáčení). Jakobiho podvozek je tedy společný pro dva vozy.

Podle Leoše Novotného, majitele firmy, má český Flirt (ve srovnání s reálnou konkurencí v ČR) poloviční náklady na provoz. Provozní náklady totiž tvoří tři položky.

Náklady na údržbu: cenu pevně dlouhodobě garantuje výrobce na ujetý km. Náklady na dopravní cestu: vlak má o sto tun menší hmotnost než vlaky konkurence. Zjednodušeně nemá téměř 90 tunovou lokomotivu a má méně podvozků. Náklady na energii jsou také poloviční, a to díky nízké hmotnosti a malému valivému odporu, dosaženého pomocí Jakobiho podvozků mezi vozy.

Díky počítačové simulaci majitel ví, že z Prahy do Ostravy dorazí Flirt o tři až pět minut za Pendolinem. To nad Flirtem (majícím z českých souprav největší zrychlení) vítězí při jízdě v obloucích díky své naklápěcí skříni. Jenže po modernizaci je trať do moravskoslezské metropole napřímena a konkurenční výhoda Pendolina je proto minimální.

Virtuální prohlídka českého Flirtu

Trumfem je podle Novotného připojení na internet, které je do souprav montováno v okamžiku výroby a má tak malé náklady na zabudování.

Česká verze Flirtu má celkovou délku 90 metrů (přes spřáhla), maximální cestovní rychlost 160 km/h a podobné rozdělení tříd, jako rakouský Railjet, který chtějí pořídit České dráhy. Ve všech vozových třídách mají cestující odkládací stolečky (sklopné nebo pevné) a zásuvky pro připojení notebooků. Samozřejmostí je klimatizace interiérů a kabin strojvedoucího.

Interiér má velkoryse řešené zavazadlové regály a police, které umožňují snadnou dopravu rozměrných zavazadel (což je největší "bolest" Pendolina).

Ve vlaku najdete celkem tři WC, dvě jsou standardní, třetí je bezbariérové v oddílu pro cestující se sníženou mobilitou.

Vizualizace Leo Expressu

Vizualizace Leo Expressu na nádraží Ostrava Svinov

Nejluxusnější je Premium třída, která má šest polohovatelných sedadel.

Vizualizace - interiér Premium třídy

Vizualizace nejluxusnější části: interiér Premium třídy, která má celkem šest míst.

O stupeň menší pohodlí bude v Bussines třídě, je v ní celkem 19 míst. V řadě jsou tři velmi pohodlná sedadla.

Vizualizace - interiér první třídy

Vizualizace: interiér první třídy, která má 19 míst.

Druhá třída nese označení Economy a je v ní celkem 212 míst v průchozích oddílech. 

Vizualizace - interiér druhé třídy

Vizualizace: interiér druhé třídy. Ve vlaku je celkem 212 míst.

Fotostřípky z výroby

Skříň vlaku je vyrobena ze svařených protlačovaných hliníkových profilů, které se svaří do celku. Ten tvoří např. boční stěnu. Do něj  se kvůli produktivitě práce vyřežou otvory pro okna a dveře) nezhotovují se tedy na míru při stavbě skříně).

Výroba skříně vozidla pro LEO Express

Výroba skříně vozidla pro LEO Express - spojování podlahy s boční stěnou


Výroba skříně vozidla pro LEO Experss
Výroba skříně vozidla pro LEO Express
Výroba skříně vozidla pro LEO Experss

Výroba podlahy

Výroba skříně vozidla pro LEO Express

Skříň nalakovaná základní barvou

Základní technické údaje o jednotce Flirt LEO Express
Počet vozů5
Rozchod1 435 mm
Délka přes spřáhlo90 178 mm
Šířka vozidla2 880 mm
Výška3 000 mm
Hmotnost150 tun
Napájecí napětí3 kV DC
Trvalý výkon2 000 kW
Maximální výkon2 600 kW
Rozjezdová tažná síla200 kN
Průměr hnacích dvojkolí870 mm
Průměr běžných dvojkolí750 mm
Místa k sezení 
Premium třída6
Business třída19
Economy třída212 (1 sklopné)
Internetwi-fi ve všech třídách
Klimatizacevšechny oddíly pro cestující + stanoviště strojvedoucího
Uspořádání nápravBo´2´2´2´2´Bo´
Počet objednaných souprav5
Nátěrový systém - tloušťka max. 0,76 milimetrů
Základní barva40 - 60 mikrometrů
Vyrovnávácí tmel bílýmax. 500 mikrometrů
Plnidlo60 - 80 mikrometrů
Základní černý lak Feycoprotect 7095, RAL9005 40 - 60 mikrometrů
Krycí bezbarvý lak40 - 60 mikrometrů
Poznámkana nátěrový systém budou umístěny designové prvky pomocí fólií




Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.