Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Podívejte se na první díly nového vlaku pro trasu Praha - Ostrava

Nové vlaky pro české koleje se rodí v továrně Stadler nedaleko Bodamského jezera ve Švýcarsku. Podívejte se na vznik úplně nového "českého" vlaku, který přinese opravdovou konkurenci v osobní železniční dopravě.

Soukromá firma LEO Expres plánuje nasadit své vlaky jako třetí dopravce mezi Prahou a Ostravou. Do silné konkurence chce vstoupit současným splněním dvou poněkud protichůdných tendencí: snížit na smysluplné minimum veškeré náklady spojené s provozováním vlaků a zároveň provozovat moderní vlak s veškerým pohodlím.

Společnost si soupravy objednala ve Švýcarsku, kde si vyhlédla oblíbenou soupravu Flirt. Při výběru byla rozhodující schopnost společnosti Stadler výrazně modifikovat stávající produkt i v malé, speciálně vybavené sérii za přijatelné náklady.

Černé vagóny zamíří také do Berlína

Při naší návštěvě v továrně Stadler jsme viděli první nalakovanou skříň hlavového (čelního) vozu soupravy LEO Express. Zatím samozřejmě bez log přepravce.

V továrně: první nalakovaná skříň pro Leo Express

Švýcarský Stadler dosud vyrobil 669 Flirtů. Český vlak představuje ve výrobním portfoliu tak velké změny, že soupravu Flirt LEO Expressu představí výrobce jako absolutní novinku rodiny Flirt na nejbližším nejprestižnějším evropském veletrhu železniční techniky Innotrans v Berlíně.

První vyrobená skříň pro LEO Express - hlavové vozidlo. Na tomto místě vznikne
První vyrobená skříň pro LEO Express

Vlastnosti první skříně

délka: 20 200 mm šířka: 2 880 mm výška: 3 000 mm hmotnost: 5,6 tun počet dveří: 2 počet oken: 11 doba výroby: tři týdny (bez lakování)

Základní změnou je přepracování "regionálního" Flirtu do podoby vlaku vhodného pro dálkovou přepravu.

Při pohledu z venčí zaznamenáte, že "česká jednotka" má jednokřídlé dveře (regionální Flirty mají dvoukřídlé) či že v soupravě třetí, tedy prostřední vůz, je úplně bez dveří.

Při prohlídce interiéru najdete pohodlná sedadla pro dlouhotrvající jízdu a velké police pro zavazadla. Pozitivní je, že ve všech třídách budou u stolků elektrické zásuvky pro notebooky. A také bezdrátový internet.

Dálkové vlaky najedou oproti regionálním více kilometrů, proto musí mít odpovídající životnost a spolehlivost. Švýcarský výrobce i u přepracovaných souprav garantuje 98% disponibilitu. To je relativní číslo, které znamená, že uvedené procento vlaků je okamžitě k dispozici.

Chybějící lokomotiva spoří náklady

Pětičlánkový vlak má jen šest podvozků

Krajní podvozky jsou hnací a čtyři střední podvozky jsou Jakobiho konstrukce (kromě propojení obou dílů umožňují i jejich vzájemné natáčení). Jakobiho podvozek je tedy společný pro dva vozy.

Podle Leoše Novotného, majitele firmy, má český Flirt (ve srovnání s reálnou konkurencí v ČR) poloviční náklady na provoz. Provozní náklady totiž tvoří tři položky.

Náklady na údržbu: cenu pevně dlouhodobě garantuje výrobce na ujetý km. Náklady na dopravní cestu: vlak má o sto tun menší hmotnost než vlaky konkurence. Zjednodušeně nemá téměř 90 tunovou lokomotivu a má méně podvozků. Náklady na energii jsou také poloviční, a to díky nízké hmotnosti a malému valivému odporu, dosaženého pomocí Jakobiho podvozků mezi vozy.

Díky počítačové simulaci majitel ví, že z Prahy do Ostravy dorazí Flirt o tři až pět minut za Pendolinem. To nad Flirtem (majícím z českých souprav největší zrychlení) vítězí při jízdě v obloucích díky své naklápěcí skříni. Jenže po modernizaci je trať do moravskoslezské metropole napřímena a konkurenční výhoda Pendolina je proto minimální.

Virtuální prohlídka českého Flirtu

Trumfem je podle Novotného připojení na internet, které je do souprav montováno v okamžiku výroby a má tak malé náklady na zabudování.

Česká verze Flirtu má celkovou délku 90 metrů (přes spřáhla), maximální cestovní rychlost 160 km/h a podobné rozdělení tříd, jako rakouský Railjet, který chtějí pořídit České dráhy. Ve všech vozových třídách mají cestující odkládací stolečky (sklopné nebo pevné) a zásuvky pro připojení notebooků. Samozřejmostí je klimatizace interiérů a kabin strojvedoucího.

Interiér má velkoryse řešené zavazadlové regály a police, které umožňují snadnou dopravu rozměrných zavazadel (což je největší "bolest" Pendolina).

Ve vlaku najdete celkem tři WC, dvě jsou standardní, třetí je bezbariérové v oddílu pro cestující se sníženou mobilitou.

Vizualizace Leo Expressu na nádraží Ostrava Svinov

Nejluxusnější je Premium třída, která má šest polohovatelných sedadel.

Vizualizace nejluxusnější části: interiér Premium třídy, která má celkem šest míst.

O stupeň menší pohodlí bude v Bussines třídě, je v ní celkem 19 míst. V řadě jsou tři velmi pohodlná sedadla.

Vizualizace: interiér první třídy, která má 19 míst.

Druhá třída nese označení Economy a je v ní celkem 212 míst v průchozích oddílech. 

Vizualizace: interiér druhé třídy. Ve vlaku je celkem 212 míst.

Fotostřípky z výroby

Skříň vlaku je vyrobena ze svařených protlačovaných hliníkových profilů, které se svaří do celku. Ten tvoří např. boční stěnu. Do něj  se kvůli produktivitě práce vyřežou otvory pro okna a dveře) nezhotovují se tedy na míru při stavbě skříně).

Výroba skříně vozidla pro LEO Express - spojování podlahy s boční stěnou

Výroba skříně vozidla pro LEO Experss
Výroba skříně vozidla pro LEO Express
Výroba skříně vozidla pro LEO Experss

Výroba podlahy

Skříň nalakovaná základní barvou

Základní technické údaje o jednotce Flirt LEO Express
Počet vozů5
Rozchod1 435 mm
Délka přes spřáhlo90 178 mm
Šířka vozidla2 880 mm
Výška3 000 mm
Hmotnost150 tun
Napájecí napětí3 kV DC
Trvalý výkon2 000 kW
Maximální výkon2 600 kW
Rozjezdová tažná síla200 kN
Průměr hnacích dvojkolí870 mm
Průměr běžných dvojkolí750 mm
Místa k sezení
Premium třída6
Business třída19
Economy třída212 (1 sklopné)
Internetwi-fi ve všech třídách
Klimatizacevšechny oddíly pro cestující + stanoviště strojvedoucího
Uspořádání nápravBo´2´2´2´2´Bo´
Počet objednaných souprav5
Nátěrový systém - tloušťka max. 0,76 milimetrů
Základní barva40 - 60 mikrometrů
Vyrovnávácí tmel bílýmax. 500 mikrometrů
Plnidlo60 - 80 mikrometrů
Základní černý lak Feycoprotect 7095, RAL9005 40 - 60 mikrometrů
Krycí bezbarvý lak40 - 60 mikrometrů
Poznámkana nátěrový systém budou umístěny designové prvky pomocí fólií
  • Nejčtenější

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku

v diskusi je 30 příspěvků

13. dubna 2024

V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů

v diskusi je 17 příspěvků

15. dubna 2024

Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil

v diskusi je 15 příspěvků

16. dubna 2024

Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...

Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi nejsou příspěvky

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 48 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala

v diskusi je 5 příspěvků

18. dubna 2024

V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...