Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Podívejte se na unikátní český radar, který vidí skrze zdi

  15:10aktualizováno  15:10
Unikátní radar, který dokáže nalézt živého člověka i skrze zdi a jiné pevné překážky, dnes představila pardubická společnost Retia. Pomůže speciálním policejním složkám i záchranářům.

Zařízení nazvané ReTWIS (neboli Retia Through Wall Vision) dokáže rozpoznat a lokalizovat živé bytosti skrze několik zdí, v nábytkem zastavěném prostoru či například skrze sutiny domu. 

Pomoci může například záchranářům při hledání zavalených lidí po zemětřesení, hasičům při evakuaci zakouřených prostor nebo třeba zásahové jednotce před vniknutím do uzavřených prostor.

ReTWis - celek

Radar ReTWis má rozměry 50 x 42 x 16 centimetrů, hmotnost 7 kg a dosah až 20 metrů. Akumulátor udrží zařízení v provozu až čtyři hodiny. Má integrovaný displej, grafický výstup však může LAN kabelem směřovat i do notebooku. Příslušný software běhá pod operačním systémem Linux.

Skrze zeď tak dokážou identifikovat počet osob, jejich rozmístění a výšku. Zjistí také, zda se hýbají, nebo jsou v klidu. Nalezení osoby má jednu podmínku - musí být naživu. Radar totiž živou bytost identifikuje podle pohybu hrudníku, tedy dýchání.

Širokopásmový radar

Vidění přes překážky bylo zatím většinou doménou komiksových postav s nadpřirozenými schopnostmi. Radar ReTWis k tomu však využívá vysokofrekvenční záření s ultraširokým pásmem. Ultraširoké pásmo značí frekvenční rozpětí vysílaného záření, které musí být alespoň 20 % nebo 500 MHz.

ReTWis vyzařuje frekvence v pásmu začínajícím na 1 GHz. V širokém pásmu UWB je energie rozprostřena do širokého frekvenčního rozpětí, což například znamená, že je takový signál obtížněji identifikovatelný a neruší ostatní systémy pracující v podobném frekvenčním pásmu.

ReTWis - bok

Radar nejlépe funguje při umístění těsně k překážce, za kterou je monitorovaný prostor. Vyzařovací úhel je zhruba 130° v horizontální a 100° ve vertikální rovině. ReTWis může být držen ručně, na stativu nebo na pohyblivém robotu.

Signál není vyzařován kontinuálně, ale v krátkých pulzech. Díky tomu v překážkách nevzniká stojaté vlnění, které by signálu odebíralo energii. Také útlum překážky se na pulzním signálu projeví méně. Výsledkem je zvýšený dosah radaru.

Identifikace osob díky dýchání

Radarové paprsky tedy procházejí překážkami a částečně se od každé odrážejí zpět. Integrované antény odražený signál přijmou a pošlou k vyhodnocení počítači.

Přijímaný signál má dvě složky - konstantní a měnící se. Konstantní signál přichází z odrazů od pevných překážek, proměnný z předmětů, které se pohybují. Radar přitom zachytit i velmi malé pohyby, zhruba s rozkmitem pod jeden centimetr.

ReTWis - zkouska

Zkouška ReTWis ve smíchovském hotelu

Odečtením vzorku zcela konstantního signálu od vzorku s pohybovými změnami zůstane pouze signál vyjadřující pohyb objektu. Ten poté integrovaný počítač vyhodnocuje tak, aby nebyl za lidskou bytost vydáván například pohyb závěsu ve větru či drolící se sutě.

ReTWis - gui

Na připojeném počítači je možné sledovat stejný obraz jako na displeji radaru. Bílá místa znázorňují pohybující se objekty. Nechybí síť a měřítko.

Jako osoba je tak vyhodnocen pohyb, který odpovídá pohybu hrudníku při dýchání. Díky jemnému rozlišení lze podle techniků společnosti Retia rozpoznat i mělké dýchání poraněné osoby.

ReTWis - gui2

Osoba procházející se za cihlovou stěnou

Představené zařízení velmi pozitivně hodntil i známý bezpečnostní expert, generál Andor Šándor. Podle jeho slov je to unikátní zařízení, které podstatně rozšiřuje možnosti policejních a bezpečnostních složek i záchranných týmů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Doprava holandských fanoušků na Ruzyni v roce 1967
Nizozemce v Praze skládali do letadel do počtu. Na destinaci nehledě

V roce 1967 se českým milovníkům letectví naskytla velmi neobvyklá podívaná. Ruzyňské letiště se tehdy stalo cílem celé flotily v tehdejším ČSSR nezvyklých...  celý článek

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Obrys letadla je hotový. Testovací piloti Boeingu kreslili 787 Dreamliner ve...
Testovací piloti Boeingu si hrají: kreslí letadlo přes celou Ameriku

Unikátní grafický záznam trasy letu má let BOE004 z letiště Seattle Boeing Field na letiště Seattle Boeing Field. Vypadá jako obří letadlo.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.