Armádní náklaďáky vyrábí automobilka Tatra. S tím novým jsme se projeli po testovacím polygonu přímo u areálu továrny.
Oproti ostatním vojenským i civilním tatrovkám je nová Tatra 810 náklaďák zcela výjimečný. Třeba tím, že většina komponent pro běžnou produkci automobilky se vyrábí přímo v areálu továrny. Kabina a motor Tatry 810 však pochází od Renaultu, převodovku dodává německá firma ZF.
Zcela odlišná je také stavba vozu. Například rám se nesvařuje jako u standardních tatrovek, ale je na přání armády šroubovaný. Poškozený díl se tak dá i v terénu jednoduše odmontovat a vyměnit. Odlišná koncepce (a tím i odlišný způsob výroby) vedla i k tomu, že v Tatře vznikla pro montáž "osmesetdesítek" zcela samostatná a nová linka.
Tatra 810 krok za krokem
- Jak vzniká nástupce vejtřasky
- Montáž vozu
- Testování na okruhu
- Základní technické údaje T 810
- Další vojenská produkce automobilky Tatra
- Výroba komponentů pro vozy Tatra
Na místě jsme se setkali s nečekanou otevřeností, i když jde o speciální výrobu pro vojáky. Stačilo se zeptat a ihned přišla odpověď nebo už byly dveře otevřené. Za celou dobu pobytu v Tatrovce jsme ani jednou neslyšeli "tohle nefoťte".
Tatra - T 810 se značně liší od ostatních nákladních vozů z Kopřivnice. Nenavazuje na žádného předchůdce, nemá charakteristické tatrovácké prvky, jako vzduchem chlazený motor nebo nápravy.
Společnost ROSS (Roudnické strojírny a slévárny) vyvinula model R210, který měl nahradit zastaralé Pragy V3S - takzvané vejtřasky. Vyráběly se už od roku 1953. R210 měl mnoho dílů společných s Renaultem. Do krachu společnosti v roce 1998 stačil výrobce dodat 15 kusů.
Tatra koupila výrobní dokumentaci projektu R210 v roce 2002 a celý model předělala. Vozidlo dostalo zcela novou kabinu Renault, motor splňující emisní normu Euro 3, kvalitní převodovku a nápravy s kotoučovými brzdami... Na testovací okruh poprvé vyjela Tatra 810.
Základem vozu je šroubovaný žebřinový rám. Použití torzně poddajného šroubovaného rámu je dáno celkovou koncepcí vozu osazeného tuhými nápravami. V tomto případě musí rám vozu
absorbovat značné namáhání (zejména krutové).
Ostatní vozidla koncepce Tatra (s centrální nosnou troubou a výkyvnými polonápravami) mají rámy svařované – rám není na krut prakticky namáhán.
Na výrobní lince se na rám nejprve přišroubovávají jednotlivé komponenty pohonu. Odpružení přední nápravy je vinutými pružinami, vzadu listovými pery.
Pohon obstarává řadový vodou chlazený šestiválec Renault o zdvihovém objemu 7,1 l a max. výkonu 177 kW při 2 300 otáčkách.
Výkon motoru Renault je přes spojku (o průměru 395 mm) přenášen na šestistupňovou převodovku ZF a dále prostřednictvím přídavné dvoustupňové převodovky ZF Steyer VG 750 k nápravám. Vozidlo tak má k dispozici celkem 12 stupňů pro jízdu vpřed a dva pro couvání. Vozidlo má navíc dělič momentu mezi předními a zadními nápravami a mezinápravový diferenciál zadních náprav. Všechny diferenciály (včetně všech nápravových) jsou uzavíratelné. Takto navržený pohon umožňuje vynikající průchodivost v jakémkoliv terénu.
Tatra 810 nemá rezervní kolo vzhledem ke skutečnosti, že je vybavena centrálním huštěním pneumatik. To je vedeno uvnitř náprav tak, aby nebylo v terénu zranitelné (stejnou koncepci používá Tatra i u svých klasických výkyvných náprav). Na přání lze ovšem držák náhradního kola na vozidlo namontovat.
Montáž vozu
Dělníci mají poblíž bedny s právě potřebnými komponenty, aby práce šla tak říkajíc od ruky. Moc prostoru pro fotografování tady není.
V rámu vozu je také ukryt naviják SEAL SPH-80 s hydraulickým pohonem - tažná síla až 78 kN. Lano je vyvedeno dopředu, dozadu a na plošinu valníku. Ovládání navijáku se provádí z kabiny řidiče.
Na podvozek je možné montovat valníky, nosiče kontejnerů, vyprošťovací zařízení či cisterny nebo úplně speciální nástavby. V Armádě ČR budou vozidla T 810 sloužit převážně jako valníkové transportéry.
Základní technické údaje T 810 | |
Motor Renault | Vodou chlazený, přeplňovaný diesel, řadový šestiválec |
Model | Dx7 |
Vrtání/zdvih | 108/130 mm |
Zdvihový obsah | 7,1 l |
Max. výkon | 177 kW při 2 300 ot./min |
Max. točivý moment | 920 Nm při 1 200-1 700 ot./min |
Přední náprava Tatra | Řiditelná, poháněná s uzávěrkou diferenciálu, posilovač řízení |
Brzdy | Dvouokruhové pneumatické kotoučové s ABS Nouzová brzda - pneumatická dvouokruhová Parkovací brzda Pomocná brzda |
Kola | S centrálním dohušťováním pneumatik, 365/80 R20 |
Kabina | Trambusová Renault s levostranným řízením a stropním průlezem -1+2 místa Sklopná dopředu (ruční hydraulické sklápění) Pancéřování podlahy Integrovaná ventilační, topná a klimatizační jednotka |
Naviják | SEAL SPH-80 s hydraulickým pohonem Tažná síla 78 kN Délka lana - 60m Lano je vyvedeno dopředu, dozadu a na plošinu valníku |
Výstroj | Nádrž 320 l Základní nářadí Přípojka na přívěs |
Maximální rychlost | 106 km/h |
Maximální stoupavost | 100% |
Operační dosah (silnice) | 800 km |
Provozní teplota | -32 °C - +49 °C |
Rozměry | Výška 3 320 ± 30 mm Délka 7 490 ± 30 mm Pohotovostní hmotnost: 8 500 kg Max. hmotnost 25 000 kg |
Testování na okruhu
Veškerá produkce automobilky Tatra prochází náročným řízením kvality. Každá, i ta nejmenší součástka má svůj "rodokmen", ve kterém se dá spolehlivě určit, jak byla vyrobena.
Na pomyslném konci celého procesu je testování. Například už v průběhu výroby se zabíhají nápravy. Záběh se přísně vyhodnocuje ještě před montáží do vozidla. Totéž mají za sebou i důležité komponenty od externích výrobců, např. motory.
Během náročného testování se hodnotí funkčnost a hledají se případné nedostatky. Posuzuje se úplně vše. Než auto vyrazí na testovací polygon, zajede se na běžných silnicích v okolí Kopřivnice.
Své první kilometry "ujede" náprava na zkušební stolici, kde se zároveň vyhodnocují parametry teplot a hluku.
Při klesání se sklonem 45 % byl řidič ledově klidný, já jsem ovšem za něj "brzdil očima". Ještě nikdy jsem se tak nebál (např. nad otevřeným temelínským reaktorem při výměně paliva se za mne báli tři chlapi, kteří mě drželi při naklánění a fotografování). Po celou dobu jízdy jsem si myslel, že vůz musí jednou uklouznout a sjet dolů jako sáně. Na záběru to vypadá jako pohoda, v kabině to ovšem už tak docela pohoda není. Předvést maximální schopnosti vozidla jsem odmítl.
Také stoupání 45 % vůz vyjel, jako by o nic nešlo. I zde jsem se bál, že T 810 prostě uklouzne a sjede dolů.
Další vojenská produkce automobilky Tatra
Kabina nové řady speciálních vozidel Tatra 815-7 umožňuje montáž pancéřování a přepravu v letadle C-130-Hercules.
Na lince výbavy kabin se potkávají jak kabiny pro civilní použití, tak jejich deriváty určené pro vojenské speciály.
Fotografie dokazující, jak je klasický tatrovácký podvozek variabilní – verze 10 x 10 s řízením 1., 2. a 5. nápravy.
Speciály řady Force jsou odvozeny ze standardních civilních aplikací – na obrázku provedení T 815-6Z0R8T 10 x 10 pro ruského zákazníka.
Výroba komponentů pro vozy Tatra
1. Slévárna
Jednou z dceřiných společností v areálu Tatry je slévárna Tafonco. Na fotografii sledujete nalévání roztavené litiny do pánve.
Před expedicí k odběratelům k opracování se odlitky lakují - namáčejí se do barvy ve speciálních koších.
1.1 Výroba forem ve slévárně
1.2 Výroba dřevěných modelů
2. Kovárna
Tatra si zajišťuje výrobu výkovků v dceřiné společnosti Taforge.
Výkovky pro nákladní Tatry – poloosy náprav
3. Tawesco
Největší výrobní dceřinou společností v areálu Tatry je Tawesco, kde se zajišťuje výroba nářadí, lisování výlisků a karosářské práce.
Produkce směřuje hlavně do Tatry, ale také do dalších automobilek a k výrobcům komponent pro automobily (Škoda, Karosa, Autopal atd.).