Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Technet.cz

  • Sobota 25. října 2014. Beáta

Podívejte se na výrobu a testování vojenské Tatry 810, nástupce „vejtřasky“

Sráz 45 %. Normální auto by se převrátilo na střechu nebo se z prudkého kopce řítilo jako neřízené sáně. Pro novou tatru to žádný problém není. Ani dolů, ani vzhůru.

Tatra T 810 | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Armádní náklaďáky vyrábí automobilka Tatra. S tím novým jsme se projeli po testovacím polygonu přímo u areálu továrny.

Oproti ostatním vojenským i civilním tatrovkám je nová Tatra 810 náklaďák zcela výjimečný. Třeba tím, že většina komponent pro běžnou produkci automobilky se vyrábí přímo v areálu továrny. Kabina a motor Tatry 810  však pochází od Renaultu, převodovku dodává německá firma ZF.

Zcela odlišná je také stavba vozu. Například rám se nesvařuje jako u standardních tatrovek, ale je na přání armády šroubovaný. Poškozený díl se tak dá i v terénu jednoduše odmontovat a vyměnit. Odlišná koncepce (a tím i odlišný způsob výroby) vedla i k tomu, že v Tatře vznikla pro montáž "osmesetdesítek" zcela samostatná a nová linka.

Tatra 810 krok za krokem

Na místě jsme se setkali s nečekanou otevřeností, i když jde o speciální výrobu pro vojáky. Stačilo se zeptat a ihned přišla odpověď nebo už byly dveře otevřené. Za celou dobu pobytu v Tatrovce jsme ani jednou neslyšeli "tohle nefoťte".

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Tatra - T 810 se značně liší od ostatních nákladních vozů z Kopřivnice. Nenavazuje na žádného předchůdce, nemá charakteristické tatrovácké prvky, jako vzduchem chlazený motor nebo nápravy.

Společnost ROSS (Roudnické strojírny a slévárny) vyvinula model R210, který měl nahradit zastaralé Pragy V3S - takzvané vejtřasky. Vyráběly se už od roku 1953. R210 měl mnoho dílů společných s Renaultem. Do krachu společnosti v roce 1998 stačil výrobce dodat 15 kusů.

Tatra koupila výrobní dokumentaci projektu R210 v roce 2002 a celý model předělala. Vozidlo dostalo zcela novou kabinu Renault, motor splňující emisní normu Euro 3, kvalitní převodovku a nápravy s kotoučovými brzdami... Na testovací okruh poprvé vyjela Tatra 810.

Výkres T810

Na výkresu T 810 vidíte hlavní rozměry vozidla

Tatra - rám
Základem vozu je šroubovaný žebřinový rám. Použití torzně poddajného šroubovaného rámu je dáno celkovou koncepcí vozu osazeného tuhými nápravami. V tomto případě musí rám vozu
absorbovat značné namáhání (zejména krutové).


Tatra T 810

Ostatní vozidla koncepce Tatra (s centrální nosnou troubou a výkyvnými polonápravami) mají rámy svařované – rám není na krut prakticky namáhán.

Tatra T 810
Na výrobní lince se na rám nejprve přišroubovávají jednotlivé komponenty pohonu. Odpružení přední nápravy je vinutými pružinami, vzadu listovými pery.

Tatra T 810

Detail ventilovaného brzdového kotouče náprav Tatra

Tatra T 810Tatra 810 má na všech nápravách kotoučové brzdy s vnitřním chlazením. Brzdový systém má celkem čtyři nezávislé brzdové systémy (provozní, nouzový, odlehčovací a parkovací) doplněné ABS. Tuhé nápravy vlastní konstrukce Tatra mají portálové sestupné redukce v kolech, což značně zvyšuje hodnotu světlé výšky vozidla.
Tatra T 810

Pohon obstarává řadový vodou chlazený šestiválec Renault o zdvihovém objemu 7,1 l a max. výkonu 177 kW při 2 300 otáčkách.

Tatra T 810

Maximální točivý moment 920 Nm je při otáčkách 1 200-1 700 za min.

Tatra T 810

Výkon motoru Renault  je přes spojku (o průměru 395 mm) přenášen na šestistupňovou převodovku ZF a dále prostřednictvím přídavné dvoustupňové převodovky ZF Steyer VG 750 k nápravám. Vozidlo tak má k dispozici celkem 12 stupňů pro jízdu vpřed a dva pro couvání. Vozidlo má navíc dělič momentu mezi předními a zadními nápravami a mezinápravový diferenciál zadních náprav. Všechny diferenciály (včetně všech nápravových) jsou uzavíratelné. Takto navržený pohon umožňuje vynikající průchodivost v jakémkoliv terénu.

Tatra T 810

Tatra 810 nemá rezervní kolo vzhledem ke skutečnosti, že je vybavena centrálním huštěním pneumatik. To je vedeno uvnitř náprav tak, aby nebylo v terénu zranitelné (stejnou koncepci používá Tatra i u svých klasických výkyvných náprav). Na přání lze ovšem držák náhradního kola na vozidlo namontovat.

Montáž vozu

Tatra T 810

Na rám s namontovaným pohonem se nejprve namontuje kabina.

Tatra T 810

Dělníci mají poblíž bedny s právě potřebnými komponenty, aby práce šla tak říkajíc od ruky. Moc prostoru pro fotografování tady není.

Tatra T 810

V rámu vozu je také ukryt naviják SEAL SPH-80 s hydraulickým pohonem - tažná síla až 78 kN. Lano je vyvedeno dopředu, dozadu a na plošinu valníku. Ovládání navijáku se provádí  z kabiny řidiče.

Tatra T 810

Na podvozek je možné montovat valníky, nosiče kontejnerů, vyprošťovací zařízení či cisterny nebo úplně speciální nástavby. V Armádě ČR budou vozidla T 810 sloužit převážně jako valníkové transportéry.

Tatra T 810

V hale pro výrobu vojenské Tatry T810 také "parkuje" dakarský speciál.

  Základní technické údaje T 810 
 Motor Renault  Vodou chlazený, přeplňovaný diesel,  řadový šestiválec
 Model  Dx7
 Vrtání/zdvih  108/130 mm
 Zdvihový obsah  7,1 l
 Max. výkon  177 kW při 2 300 ot./min
 Max. točivý moment  920 Nm při 1 200-1 700 ot./min
 Přední náprava Tatra  Řiditelná, poháněná s uzávěrkou diferenciálu, posilovač řízení
 Brzdy  Dvouokruhové pneumatické kotoučové s ABS
 Nouzová brzda - pneumatická dvouokruhová
 Parkovací brzda
 Pomocná brzda
 Kola  S  centrálním dohušťováním pneumatik, 365/80 R20
 Kabina  Trambusová Renault s levostranným řízením a stropním průlezem -1+2 místa
 Sklopná dopředu (ruční hydraulické sklápění) 
 Pancéřování podlahy
 Integrovaná ventilační, topná a klimatizační jednotka
 Naviják  SEAL SPH-80 s hydraulickým pohonem
 Tažná síla 78 kN
 Délka lana - 60m
 Lano je vyvedeno dopředu, dozadu a na plošinu valníku
Výstroj  Nádrž 320 l
 Základní nářadí
 Přípojka na přívěs
 Maximální rychlost  106 km/h
 Maximální stoupavost  100%
 Operační dosah (silnice)  800 km
 Provozní teplota  -32 °C - +49 °C
 Rozměry  Výška 3 320 ± 30 mm
 Délka 7 490 ± 30 mm
 Pohotovostní hmotnost: 8 500 kg
 Max. hmotnost 25 000 kg

Testování na okruhu

Veškerá produkce automobilky Tatra prochází náročným řízením kvality. Každá, i ta nejmenší součástka má svůj "rodokmen", ve kterém se dá spolehlivě určit, jak byla vyrobena. 

Na pomyslném konci celého procesu je testování. Například už v průběhu výroby se zabíhají nápravy. Záběh se přísně vyhodnocuje ještě před montáží do vozidla. Totéž mají za sebou i důležité komponenty od externích výrobců, např. motory.

Během náročného testování se hodnotí funkčnost a hledají se případné nedostatky. Posuzuje se úplně vše. Než auto vyrazí na testovací polygon, zajede se na běžných silnicích v okolí Kopřivnice.

Tatra - T 810

Kontrola spodní části vozidla – při konečné přejímce vozidla zástupci armády.

Tatra - T 810

Na fotografii vidíte část kuželového soukolí střední  nápravy na montáži náprav.

Tatra - T 810

Své první kilometry "ujede" náprava na zkušební stolici, kde se zároveň vyhodnocují parametry teplot a hluku.

Tatra - T 810 na zkuљebnнm polygonu

Tatra - T 810 se na zkušebním polygonu rozjela jako sportovní vůz.

Tatra - T 810 na zkuљebnнm polygonu

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Tatra - T 810

Z tohoto průlezu ve střeše kabiny vozidla jsme zhotovili předchozí záběr.

Tatra - T 810 na zkuљebnнm polygonu

Tatra - T 810 na zkušebním  polygonu

Tatra - T 810 na zkuљebnнm polygonu

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Tatra - T 810 na zkuљebnнm polygonu

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Tatra - T 810 na zkuљebnнm polygonu

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Tatra - T 810 na zkuљebnнm polygonu

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Při klesání se sklonem 45 % byl řidič ledově klidný, já jsem ovšem za něj "brzdil očima". Ještě nikdy jsem se tak nebál (např. nad otevřeným temelínským reaktorem při výměně paliva se za mne báli tři chlapi, kteří mě drželi při naklánění a fotografování). Po celou dobu jízdy jsem si myslel, že vůz musí jednou uklouznout a sjet dolů jako sáně. Na záběru to vypadá jako pohoda, v kabině to ovšem už tak docela pohoda není. Předvést maximální schopnosti vozidla jsem odmítl.

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Také stoupání 45 % vůz vyjel, jako by o nic nešlo. I zde jsem se bál, že T 810 prostě uklouzne a sjede dolů.

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Pohled na areál továrny Tatra z místa, kde se testuje jízda v prudkém klesání a stoupání.

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Pracoviště řidiče z pohledu pána vozu

Tatra - T 810 na zkušebním polygonu

Pohled na stanoviště řidiče z pohledu okolojdoucího

Další vojenská produkce automobilky Tatra

Tatra T 815

Tatra 815-790R89 8x8 – vozidlo nové řady vojenských speciálů ve verzi s hákovým nakladačem

Tatra T 815

Kabina nové řady speciálních vozidel Tatra 815-7 umožňuje montáž pancéřování a přepravu v letadle C-130-Hercules.

Tatra - karosárna

Na lince výbavy kabin se potkávají jak kabiny pro civilní použití, tak jejich deriváty určené pro vojenské speciály.

Tatra - T 815 podvozek

Fotografie dokazující, jak je klasický tatrovácký podvozek variabilní – verze 10 x 10 s řízením 1., 2. a 5. nápravy.

Tatra - T 815

Speciály řady Force jsou odvozeny ze standardních civilních aplikací – na obrázku provedení T 815-6Z0R8T 10 x 10 pro ruského zákazníka.

Výroba komponentů pro vozy Tatra

1. Slévárna

Tatra - slévárna

Jednou z dceřiných společností v areálu Tatry je slévárna Tafonco. Na fotografii sledujete nalévání roztavené litiny do pánve.

Tatra - slévárna

Formy s odlitky po nalití litiny při řízeném chlazení

Tatra - odlitky bubnů kol

Odlitky bubnů kol před dalším zpracováním

 
Tatra - slévárna

Odlitky skříní rozvodovky náprav T 810 před konečnou úpravou ve slévárně

Tatra - slévárna

Odstraňování  nálitků po vytažení odlitku z formy

Tatra - slévárna

Ošetřování jader postřikem před jejich vložením do formy

Tatra -lakovna odlitků

Před expedicí k odběratelům k opracování  se odlitky lakují - namáčejí se do barvy ve speciálních koších.

1.1 Výroba forem ve slévárně

Tatra - výroba forem

Tatra - slévárna

Pro výrobu odlitků se ze slévárenského písku a z modelů vyrábí formy pro odlévání.


1.2 Výroba dřevěných modelů

Tatra - modelárna - model odlitku

Forma  pro prototypové odlitky

Tatra - modelárna - model odlitku

Modely pro odlévání vznikají v modelárně.

2. Kovárna

Tatra si zajišťuje výrobu výkovků v dceřiné společnosti Taforge.

Tatra - kovárna
Výkovky pro nákladní Tatry – poloosy náprav 

Tatra - kovárna

Výkovky z kovacího Maxilisu

Tatra - kovárna

Tvarově složité výkovky jsou vyráběny na největším stroji v kovárně  - Maxilis 6 500 tun.

Tatra - kovárna

Těžké díly jsou zakládány manipulátorem.

Tatra - kovárna

Ruční manipulace s výkovkem

Tatra - kovárna

Dopravník mezi ohřevem a  kovacím lisem zvyšuje produktivitu.

Tatra - kovárna

Výkovek talířového kola pro nápravy Tatra opouští kovací lis.

3. Tawesco

Největší výrobní dceřinou společností v areálu Tatry je Tawesco, kde se zajišťuje výroba nářadí, lisování výlisků a karosářské práce.

Produkce směřuje hlavně do Tatry, ale také do dalších automobilek a k výrobcům komponent pro automobily (Škoda, Karosa, Autopal atd.).

Tatra - karosárna

Karosárna - pracoviště bodového svařování karosářských dílů

Tatra - kabina

Tawesco – svařovna kabin/skelet kabiny před kompletací dveří a kapot



Opel Meriva 1.7 CDTI
Opel Meriva 1.7 CDTI

r.v. 2007, naj. 112 968 km, diesel
109 999 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.