"Někdo kdysi dávno pečlivě svinul negativy do silně utáhnutých ruliček," začíná osvětlovat cenný nález Mgr. Pavel Fojtík z archivu DP hl. m. Prahy. "Zřejmě šlo o to, aby negativy zabraly co nejméně místa," doplňuje Fojtík. "Nu, stalo se. Odřené negativy už nikdo nespraví a narovnat je po pětatřiceti letech už také není možné," povzdechl si vedoucí archivu.
"A tak dál zůstanou svinuty v těch ruličkách. Filmy skenoval Robert Mara, který je použil ve své knížce o vozech Ečs," vysvětluje P. Fojtík. "Kdo někdy zkusil digitalizovat svinuté negativy, tak ví, jak je to těžké. Ty filmy jsou opravdu jako živé...," nastiňuje vedoucí archivu potíže při skenování.
Více o počátcích metra si přečtěte v článku První metro v tunelu pod Prahou táhl lokotraktor.
Stanice Kačerov 22. prosince 1973 pozdě večer. Dvouvozová souprava, složená z vozů 1010 a 1020, je připravená k první jízdě vlastní silou.
Stanice Budějovická. Dlouhá expozice ze stativu způsobila, že někteří účastníci se proměnili v duchy.
Opět stanice Budějovická ze stativu. Na snímku je vůz 1020. Na záběru je vidět, že se ve stanici pracuje.
Stanice Pražského povstání. 22. prosince přijíždí do stanice první souprava vlastní silou. Pocit účastníků musel být ohromující.
Konečnou pro první jízdu vlastní silou 22. prosince 1973 byla stanice Pražského povstání.
2. leden 1974. Termín zahájení zkušebního provozu byl vládním úkolem, a tak ve stanici Kačerov nechyběla ani hudba.
První zkušební jízda dojela do stanice Hlavní nádraží. Dvouvozový vlak, na rozdíl od pozdější praxe, nezastavoval u čela nástupiště.
Slavnostní zahájení zkušebního provozu dospělo do stanice Sokolovská (Florenc). Ve stanici byli také zástupci oficiálního tisku, mezi kterými nechyběli redakční fotografové.
Další záběr ze stanice Sokolovská. Při zahájení zkušebního provozu bylo mnoho hostů.
A nakonec snímek z "vlaštovek", neboli obratových kolejí na Kačerově. Vpravo za soupravou je na kolejích "muvka" čili motorový univerzální vozík.