Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Polské Pendolino při testech málem neprošlo, nakonec jelo 293 km/h

aktualizováno 
Polské Pendolino v minulých dnech postupně vytvořilo tři nové národní rychlostní rekordy na železnici. První rekord ovšem nebyl dost rychlý pro schválení vlaku. Přes úvodní potíže přineslo testování hned dva další rekordy. Nakonec se proměnilo v závod o překonání magické hranice 300 km/h.

První prezentace polského Pendolina | foto: Alstom

V Polsku právě probíhá homologace čtvrté generace Pendolina. Součástí testů je také měření při maximální provozní rychlosti navýšené o deset procent. Rychlovlak našich sousedů tudíž musel překonat hranici 275 km/h, aby schválení bylo úspěšné.

Polskému Pendolinu říkají Ptakopysk

Železniční infrastruktura u našich severních sousedů prochází podobně jako u nás rozsáhlou modernizací. Symbolem polské modernizace je rychlovlak Pendolino, který na rozdíl od českého nemá naklápění skříně. Poláci mu říkají familiérně  Ptakopysk (Dziobak).

Tato rychlost by sama o sobě vytvořila nový národní rychlostní rekord. Díky komplikacím však nakonec poněkud neplánovaně vznikly tři nové polské národní rychlostní rekordy na železnici.

Při prvním pokusu (jízda proběhla v neděli 17. listopadu 2013 krátce před patnáctou hodinou), při kterém Poláci vytvořili nový rychlostní rekord na železnici, chybělo k dosažení požadovaných 275 km/h pouhých pět kilometrů.

Vznikl rekord a blamáž. Technici zúčastněných stran měli na vylepšení týden, který zbýval do další denní výluky na trati. Úspěch byl povinný. Poláci si přece pořizují Pendolina přibližně o deset let později než Češi.

V sobotu 23. listopadu 2013 mezi obcemi Góra Włodowska a Psary na CMK (Centralna Magistrala Kolejowa, tj. Hlavní železniční magistrála) jelo Pendolino rychlostí 291 km/h. Polská železnice, dosud proslulá velmi špatným technickým stavem, konečně potvrdila vstup mezi evropskou elitu.

K dispozici byl ještě další den testů. Do magické hranice 300 km/h chybělo "jen" devět kilometrů. Padlo proto rozhodnutí, že se ji technici pokusí překonat. Nepovedlo se, ale v tu chvíli jen den starý rekord byl překonán o dva kilometry za hodinu, a polský rekord se tak zlepšil na 293 km/h.

Vzhledem k plánům rozvoje polské železnice je jasné, že tato hodnota nebude překonána nejméně po dobu deseti let. Pro porovnání, o generaci starší české Pendolino při testech uhánělo "jen" 237 km/h, podrobnosti v tomto článku.

Testování Pendolina má dát odpověď na otázku, zda by na modernizovaných tratích nebylo možné zvýšit běžnou provozní rychlost. Hovoří se o možnosti navýšení na hranici 220 - 230 km/h či dokonce až 250 km/h, protože i tyto rychlosti polské Pendolino může zvládnout, pokud bude vyhovovat  infrastruktura.

Stručné srovnání českého a polského Pendolina

České Pendolino

Generace: třetí
Počet jednotek: 7
Počet vozů: 7
Naklápění skříně při průjezdu oblouky: ano
Maximální rychlost při testu: 237 km/h
Maximální provozní rychlost : 230 km/h (v ČR omezena na 160 km/h)

Polské Pendolino

Generace: čtvrtá
Počet jednotek: 20
Počet vozů: 7
Naklápění skříně při průjezdu oblouky: ne
Maximální rychlost při testu: 293 km/h
Maximální provozní rychlost : 250 km/h





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.