V Polsku právě probíhá homologace čtvrté generace Pendolina. Součástí testů je také měření při maximální provozní rychlosti navýšené o deset procent. Rychlovlak našich sousedů tudíž musel překonat hranici 275 km/h, aby schválení bylo úspěšné.
Polskému Pendolinu říkají PtakopyskŽelezniční infrastruktura u našich severních sousedů prochází podobně jako u nás rozsáhlou modernizací. Symbolem polské modernizace je rychlovlak Pendolino, který na rozdíl od českého nemá naklápění skříně. Poláci mu říkají familiérně Ptakopysk (Dziobak). |
Tato rychlost by sama o sobě vytvořila nový národní rychlostní rekord. Díky komplikacím však nakonec poněkud neplánovaně vznikly tři nové polské národní rychlostní rekordy na železnici.
Při prvním pokusu (jízda proběhla v neděli 17. listopadu 2013 krátce před patnáctou hodinou), při kterém Poláci vytvořili nový rychlostní rekord na železnici, chybělo k dosažení požadovaných 275 km/h pouhých pět kilometrů.
Vznikl rekord a blamáž. Technici zúčastněných stran měli na vylepšení týden, který zbýval do další denní výluky na trati. Úspěch byl povinný. Poláci si přece pořizují Pendolina přibližně o deset let později než Češi.
V sobotu 23. listopadu 2013 mezi obcemi Góra Włodowska a Psary na CMK (Centralna Magistrala Kolejowa, tj. Hlavní železniční magistrála) jelo Pendolino rychlostí 291 km/h. Polská železnice, dosud proslulá velmi špatným technickým stavem, konečně potvrdila vstup mezi evropskou elitu.
K dispozici byl ještě další den testů. Do magické hranice 300 km/h chybělo "jen" devět kilometrů. Padlo proto rozhodnutí, že se ji technici pokusí překonat. Nepovedlo se, ale v tu chvíli jen den starý rekord byl překonán o dva kilometry za hodinu, a polský rekord se tak zlepšil na 293 km/h.
Vzhledem k plánům rozvoje polské železnice je jasné, že tato hodnota nebude překonána nejméně po dobu deseti let. Pro porovnání, o generaci starší české Pendolino při testech uhánělo "jen" 237 km/h, podrobnosti v tomto článku.
Testování Pendolina má dát odpověď na otázku, zda by na modernizovaných tratích nebylo možné zvýšit běžnou provozní rychlost. Hovoří se o možnosti navýšení na hranici 220 - 230 km/h či dokonce až 250 km/h, protože i tyto rychlosti polské Pendolino může zvládnout, pokud bude vyhovovat infrastruktura.
Stručné srovnání českého a polského PendolinaČeské Pendolino Generace: třetí Polské Pendolino Generace: čtvrtá |