ilustrační foto

ilustrační foto | foto: AP

Posíláme vám špatné zprávy z mistrovství světa ve fotbale. Vaši Spameři

  • 4
Předmět e-mailu: Mistrovství světa ve fotbale – špatné zprávy. Obsah e-mailu: spam a viry. Spameři šikovně využili kopací svátek k propagaci svých výrobků, sběru citlivých informací i k rozesílání virů. Vyplývá to ze zprávy antivirové společnosti Symantec.

Při posledním mistrovství, před čtyřmi lety, na stadiónech nebzučely vuvuzely a do e-mailových schránek po celém světě přišlo devětkrát méně spamů, které nějakým způsobem lákaly příjemce na fotbal.

Spam vymysleli Monty Python

spam=nevyžádaná pošta

Slavná scénka britské komediální skupiny opěvuje masovou hmotu (něco jako luncheonmeat)v konzervě, nazvanou Spam. Klip naráží na to, že za války nebylo nic jiného k dostání a že nikdo tyto konzervy neměl rád. Po zhlédnutí klipu pochopíte, proč se název Spam vžil i pro obecné označení nevyžádané (a tedy obtěžující) pošty.

Letos spameři vtipně využili letitou a prověřenou pravdu, že lid se zajímají především o špatné zprávy nebo ještě "lépe" přímo o neštěstí. Své spamy tedy nadepsali jednoduše: FIFA World Cup South Africa… bad news (Mistrovství světa … špatné zprávy).

Kdo z fanoušků by si nechtěl přečíst, co že se to špatného v té podezřelé Africe přihodilo. Místo jakýchkoliv bulvárních informací však e-maily obsahovaly pouze klasickou nabídku "potravinových" doplňků v čele s viagrou.

V horším případě si přes takový e-mail neopatrný čtenář stáhl do svého počítače další malware. Malware neboli škodlivé programy mohou počítač nejen nepříjemně zpomalit, ale vytáhnout z něj i citlivá data v podobě čísel účtů, přístupových hesel a podobně. Často útočníci napadený počítač zneužívají k rozesílání dalších spamů a takzvaným DoS útokům, které mají za cíl vyřadit z provozu servery velkých firem.

Jak se bránit nejčastějším hrozbám

Armádě zombií, virům, spamu i krádežím identity

"Spam, který útočníci rozesílali během MS ve fotbale, měl většinou přílohu s příponou html, která obsahovala skript, jenž uživatele přesměroval na stránky, odkud se do nechráněného počítače stahoval malware," vysvětluje Juraj Malcho, vedoucí virové laboratoře ESET.

"Případně došlo k přesměrování uživatele na stránky nabízející hlavně viagru," dodává Malcho.

Jak se dá vydělat na touze po vstupenkách

Online útočníci během šampionátu zneužili obrovské poptávky po volných vstupenkách na jednotlivá utkání. K útoku na fanoušky shánějící lístky použili takzvané Blackhat SEO techniky.

"Základní premisou úspěchu útočníků bylo, že lidé v honbě za získáním vstupenky kliknou na cokoli," říká odborník z firmy ESET. Ve výsledcích vyhledávání na Googlu se tak na prvních místech objevovaly pro laiky obyčejné odkazy nabízející vstupenky.

"Pokud ale na takový link uživatel kliknul, byl přesměrován na stánky, kde mu byl nabízen falešný antivirus nebo jiný malware," vysvětluje funkci spamu Malcho.

Zloději tak pouze využili MS ve fotbale jako platformu k vydělávání peněz. Ať již při prodeji falešných antivirů nebo například zapojením napadeného počítače do takzvaného botnetu.

Mistrovství světa trvalo velmi dlouho a pochopitelně zajímalo i diváky, kteří dosud s internetem neměli velké zkušenosti. Toho útočníci lehce využili. Nezkušení uživatelé totiž podvodné odkazy neměli šanci bez pomoci odhalit.