Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Poslední zhasíná. Vesmírné agentury se připravují na opuštění ISS

  12:00aktualizováno  12:00
Kosmické agentury se po deseti letech provozu Mezinárodní vesmírné stanice reálně připravují na možnost, že by stanice mohla na nějakou dobu zůstat bez posádky.

Držíme si palce. Posádka ve složení (zleva) Anatolij Ivanišin, Anton Škaplerov a Daniel Burbank měla odletět k ISS 22. září Sojuz TMA-22. Jejich start se kvůli srpnové nehodě raketou s nákladní lodí Progress odkládá na neurčito. | foto: ČTK

Triviální pravdu, že dva jsou víc než jeden, znovu potvrdila srpnová havárie nákladní zásobovací lodi Progress (více zde). Odstavila z provozu i ruské lodě Sojuz pro dopravu posádky. A protože z raketoplánů už jsou jen muzejní exponáty, stanice ISS je pro nás – alespoň nakrátko – příliš daleko a vysoko.

Kosmické agentury se tedy už připravují na možnost, že stanice osiří. Poprvé od roku 2000, kdy se stala obyvatelnou. "Je možné, že stanice zůstane bez posádky. Snad jen na krátkou dobu," řekl novinářům astronaut Mike Fossum z paluby ISS. Posádka stanice se podle něj už na tuto variantu začala připravovat.

Nemá jinou možnost. Opuštění stanice není jednoduché. "Pracovníci v Houstonu se předběžně zabývají tím, jakou ventilaci bychom ponechali zapnutou, která světla bychom nechali svítit, v jakém stavu bude každý experiment – každé světlo, každý ventil, každý poklop. Je to hodně práce," vysvětloval Fossum.

Posádka si ji může ušetřit v případě, že se ruským odborníkům podaří během dalších zhruba dvou měsíců odstranit chybu na jejich nosiči. Současná posádka nemůže na palubě ISS zůstat déle než do poloviny listopadu, protože by pak přišla o svůj dopravní prostředek na Zemi.

Sojuz spotřebujte nejpozději do data uvedeného na poklopu

Proč nemůže posádka na ISS zůstat, dokud se problém nevyřeší? Zásob má sice víc než dost, ale tlačí ji dva důvody bezpečnostní: nedostatek volných míst na palubách návratových lodích Sojuz a jejich krátká záruční lhůta.

Na palubě ISS je šest lidí a u stanice jsou zaparkovány dvě lodě s kapacitou po třech osobách. Jde o dva sojuzy (TMA-21 a TMA-02M), které na stanici přiletěly během letošního roku. Protože zmiňovaná nehoda vznikla na raketě a ne na samotném modulu, který doletí až k ISS, posádka je může bez problémů využít k návratu. 

Bohužel nemůže čekat, a to kvůli záruční lhůtě obou sojuzů. Tyto stroje mohou být na oběžné dráze podle předpisů jen šest měsíců. Po delší době už nejsou považovány za bezpečné a jejich použití by přicházelo v úvahu jen v nějaké opravdu výjimečné situaci. Jeden ze sojuzů přiletěl k ISS v dubnu, druhý v červnu. Na stanici tak nemůže zůstat nikdo déle než maximálně zhruba do konce listopadu (ve skutečnosti je návrat druhé části posádky plánován na 16. listopadu).

Teď záleží jen na tom, zda se do té doby podaří odstranit závadu, která způsobila nedávnou havárii Progressu. I když ten vzlétá s jinou variantou rakety, než se používá při startech lidské posádky, zrovna třetí nosný stupeň, který nehodu způsobil, mají oba typy velmi podobný.

Rosskosmos už minulý týden oznámil, že našel pravděpodobnou příčinu nehody, ale tím práce nekončí. Je zapotřebí prověřit i další nosiče, chybu u nich odstranit a pak ještě ověřit, že zvolený zákrok skutečně zabral. Roskosmos chce před obnovením pilotovaných letů k vesmírné stanici provést dva testovací starty rakety Sojuz bez lidské posádky. Pokud se je podaří zvládnout do poloviny listopadu, nic zvláštního se nestane. Pokud ne, nynější posádku čeká hodně nevděčný úkol: uklidit a zamknout.  

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.