Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Používejte Facebook jako člověk. Deset tipů pro uvážlivé uživatele

aktualizováno 
Zeď a komentáře nejsou místem pro soukromé vzkazy. Když reagujete na facebookový e-mail, uvidí vaši odpověď úplně všichni. A aplikace třetích stran chtějí víc, než jim patří. Podívejte se s námi, jak se na Facebooku chovat, abyste neztratili ani soukromí, ani nervy.

Nedopusťe, aby Facebook obtěžoval vás a vaše blízké | foto: Profimedia.cz / fotomontáž iDNES.cz

Nejoblíbenější sociální síť na světě si podmaňuje další a další oblasti lidské komunikace. Čím dál víc lidí si Facebook zakládá, aby zůstalo v kontaktu se známými, zvlášť těmi, kteří teď Facebook používají málem místo e-mailu nebo telefonu.

Jak nastavit Facebook?

Jenže Facebook jako kdyby z některých uživatelů vychovával bezohledné puberťáky, kteří nemají ani špetku ohledu. V "lajkovacím království" tak uvidíte ze soukromí ostatních pravděpodobně víc, než zamýšleli, a možná víc, než jste vy vědět chtěli. Právě nejasné hranice soukromí a možnost ostatní "z povzdálí sledovat a v pravou chvíli se do toho vložit" ale mají velkou zásluhu na popularitě Facebooku.

Vy ovšem nejste průměrní uživatelé. Nechcete, aby šéf viděl fotky z vašeho dětství, na kterých vás otagoval (označil) bratranec, ani nechcete, aby si vaši přátelé četli na zdi vzkazy od vašich kolegů. To, že jdete na nějakou akci, netoužíte roztrubovat, a nepotřebujete vědět, že si vaši přátelé z Holandska domlouvají společnou víkendovou plavbu. Naštěstí jde většina těchto věcí nastavit, a vy si tak můžete Facebook proměnit v celkem účelový a efektivní komunikační nastroj.

Fanoušci Technet.cz na Facebooku

Na facebookové stránce pro vás každý den vyhledáváme novinky ze světa techniky, vtípky, zajímavosti, odkazy, tipy, videa a fotky. Nechybí exkluzivní informace z redakčního zákulisí nebo ochutnávky připravovaných článků.

Občas vás také zeptáme na zkušenosti, doporučení a rady, které pak čtenářům předáme, jako to bylo i u tohoto článku.

Přidejte se.

Facebook je sjednocená platforma pro mnoho různorodých činností. Smíchány jsou zde mj. diskuze, mikroblogování, videa, fotoalba, ankety, adresář, chat, maily, reklamy a plánování akcí. Rozmyslete si předem, které z těchto věcí byste mohli dobře využít, a které naopak raději oželíte, případně využijete jednoúčelové konkurenční služby.

Proč je důležité si ujasnit, jak budete Facebook používat? Protože podle stylu využití si nejspíš budete chtít do "přátel" přidávat jiné skupiny lidí. Chcete-li například sdílet své fotky s nejužším kruhem pár desítek přátel, budete si mezi "přátele" přidávat mnohem méně lidi než profesionální fotograf, který bere Facebook jako nástroj pro sebepropagaci.

Jak budete Facebook používat déle, změní se nejspíš i váš pohled na užitečnost konkrétních služeb, a vy možná rozšíříte či zúžíte svůj facebookový záběr. To už ale budete vědět, jak co nastavit.

Google Plus proslavil myšlenku "kruhů", do kterých své kontakty roztřídíte. S kruhem Rodina pak sdílíte jiné fotky a vtípky než s kruhem Kolegové. Facebook ovšem nabízí možnost vytvářet skupiny (seznamy) přátel již několik let. Jenže to dobře maskoval a málokterý uživatel o této užitečné funkci věděl.

Teď je situace (i díky konkurenčnímu Plus) průhlednější a vytváření skupin jednodušší. Můžete tedy na Facebooku udělat to, co ve skutečném světě děláte zcela samozřejmě: různým okruhům lidí říkáte různé množství detailů a ukazujete různé fotky.

Upravit možnosti přátel
Upravit možnosti přátel

Facebookové přátele můžete zařadit do jednoho nebo více seznamů. Facebook také přišel s několika "automatickými" skupinami

Pro začátek doporučujeme vytvořit třeba skupiny: spolužáci, kolegové, rodina, známí. První tři kategorie slouží k tomu, abyste tematicky laděné zprávy posílali jen těm příjemcům, pro které jsou relevantní ("V kolik je zítra ten test?" vám zodpoví spolužák, nikoli babička).

Kategorie Známí (někdy nazývaná Limited) vám naopak umožní mít v kontaktech i lidi, se kterými nemáte potřebu sdílet téměř žádné údaje, fotky nebo zážitky. Zkrátka je chcete mít uložené v adresáři a zároveň jim dát možnost vás kontaktovat. Lidem z kategorie Známí můžete skrýt většinu svého profilu. Neuvidí tak fotky nebo telefonní číslo, ale budou vám moci poslat zprávu nebo vás pozvat na akci.

Časem jistě objevíte další skupiny, které vám umožní pohodlnější komunikaci. Zařazení lidí do skupiny neodkládejte, nejlepší je dělat jej hned při zařazení do kontaktu, později je editace trochu neohrabaná.

Nastavení soukromí na Facebooku je velmi důležité, a v minulosti často zanedbávané. Teď už je naštěstí (i díky medializovaným trapasům) skoro všem jasné, že by se do záložky Nastavení soukromí měli podívat.

Nastavení soukromí

Nastavení soukromí

Výchozí soukromí - doporučujeme nastavit Vlastní a poté specifikovat

Výchozí soukromí - doporučujeme nastavit Vlastní a poté specifikovat nezobrazování konkrétním skupinám

Možnosti blokování jsou bohaté, nebojte se je využít

Možnosti blokování jsou bohaté, nebojte se je využít

Vypnout veřejné vyhledávání profilu

Vypnout veřejné vyhledávání profilu

Chcete, aby vás Facebook poznával na fotkách?

Chcete, aby vás Facebook poznával na fotkách?

Výchozí soukromí - doporučujeme nastavit Vlastní a poté specifikovat

Výchozí soukromí - doporučujeme nastavit Vlastní a poté specifikovat nezobrazování konkrétním skupinám

Při nastavování využijte skupiny přátel a různým skupinám povolte různé věci. Kdykoli si nejste jistí, zda jste nastavili zobrazení dobře, ujistěte se kontrolním náhledem "z pohledu" dotyčné osoby. Nezapomeňte, že část nastavení soukromí se skrývá v Nastavení profilu.

Upravte svůj profil tak, aby zobrazoval, co zobrazovat chcete a komu chcete

Upravte svůj profil tak, aby zobrazoval, co zobrazovat chcete a komu chcete

Věděli jste, že Facebook můžete pohodlně používat, aniž byste se na něj denně přihlašovali? Stačí si rozumně nastavit e-mailová upozornění. Sami zvažte, o čem chcete být informováni ihned e-mailem.

Zvolte si, kdy vám mají chodit upozornění
Zvolte si, kdy vám mají chodit upozornění

E-mailová upozornění vám umožní nechodit na Facebook tak často a přitom být stále v obraze

Mimochodem, když vám přijde na e-mail zpráva nebo komentář z Facebooku, můžete snadno odpovědět tím, že odpovíte přímo na daný e-mail. Nezapomeňte, že pokud reagujete na veřejnou konverzaci, bude vaše odpověď také veřejná.

Facebook už dávno není jen sociální síť, je to zároveň svébytná platforma pro aplikace třetích stran. A tyto aplikace mají přístup k vašim informacím a přátelům - pokud jim to dovolíte. Mohou dokonce psát příspěvky vaším jménem. A tak je jasné, že byste se měli podívat, co jste které aplikaci dovolili.

Nastavení aplikací
Nastavení aplikací

Nastavení a blokování aplikací třetích stran - můžete blokovat jednotlivé požadavky, zakázat aplikaci přispívání na vaši zeď a nebo aplikaci zcela zakázat

Vyškrtejte všechny vetřelce. Buďte nemilosrdní a neoblomní. Tvůrci aplikací jsou vynalézaví, zkoušejí vás nalákat sliby, IQ testy nebo výhrou. Vymazat. Ponechte si jen aplikace, které využíváte, kterým důvěřujete a o kterých víte, co dělají a proč.

Na Facebooku se často stírá hranice mezi soukromým a veřejným obsahem. Vznikají tak zajímavé a nepříjemné trapasy. Pojďme se podívat na některé zásadní rady:

  • Když někomu píšete soukromou zprávu, nepište ji na zeď. Pište ji jako soukromou zprávu (nebo e-mail).
  • Když odpovídáte na zprávu, podívejte se, kdo dostal původní zprávu. Všem příjemcům původní zprávy totiž přijde i vaše odpověď.
  • Když na kterékoli stránce na webu stiskněte facebookové "Líbí se mi" (lajk), objeví se tato informace ihned na vaší zdi. Lidé z vašeho okolí mohou váš lajk komentovat nebo znovu lajkovat.
  • Komentáře mohou číst nejenom vaši přátelé, ale (za jistých okolností) i přátelé vašich přátel.

Obecná rada je jednoduchá: nenahrávejte na Facebook žádné fotografie či informace, které byste nevytáhli v kavárně či jinde na veřejnosti. Pro soukromé konverzace vám pořád poslouží lépe e-mail nebo rozhovor z očí do očí.

Jakmile na Facebooku máte víc než stovku kontaktů, je téměř jisté, že mezi nimi jsou i známí, kolegové nebo lidé, které znáte jen zběžně. A to vůbec nevadí. Můžete si je rozdělit do skupin a každé z nich dát přístup k jiné úrovni soukromých dát. Ale při opravdu velkém množství kontaktů se zvyšuje i šance, že někoho zařadíte špatně, něco špatně nastavíte, nebo se změní pravidla pro zabezpečení soukromí a to, co předtím nebylo veřejné, najednou veřejné je.

Radíme tedy, abyste nikdy Facebooku nesvěřovali informace, které mají zůstat tajné či důvěrné. Pokud svoje telefonní číslo považujete za důvěrné, neuvádějte jej. Pokud jste naopak rádi, že vám mohou zavolat lidé, kteří vám zavolat chtějí (i třeba známí známých), mobil si vyplňte a nastavte, které skupiny si jej mohou zobrazit.

Proč by měli ostatní rozhodovat, co se objeví na vaší zdi? Když přátelé mohou označovat vaše fotky, budou spolurozhodovat o vaší image. Bohužel není možné zakázat, aby vás na fotkách tagovali. Můžete ale zakázat, aby se jimi otagované fotky ukazovaly na vaší zdi.

Nastavte označování

Nastavte označování

Kontrola označení

Kontrola označení

Chcete, aby vás Facebook poznával na fotkách?

Chcete, aby vás Facebook poznával na fotkách?

Vynuťte si nutnost schvalovat tagování

Vynuťte si nutnost schvalovat tagování

Můžete také označení zrušit a označovatel už si podruhé neškrtne.

Pozvete-li do hospody nebo na výlet pár kamarádů, považujete za přirozené, že tito přátelé mohou pozvat své kamarády, ale nad tím, že se k vám připojí skupinka německých turistů, byste se minimálně podivili. Nezapomeňte tedy u akcí, které skrze Facebook svoláváte, nastavit podle svých představ tyto položky:

  • Přátelé mohou zvát své přátele
  • Veřejná akce
  • Pozvaní vidí seznam účastníků

Například když si chcete s kamarády zahrát fotbal, hodí se povolit zvaní přátel, zvolit místo veřejné akce akci soukromou a není přímo nutné, aby všichni viděli, kdo všechno přijde. Zato když pořádáte přednášku, chcete vše nastavit co nejveřejnější a také seznam účastníků budete nejspíš chtít vystavit na odiv. Pak se totiž lidem z okolí pozvaných zobrazí, kterých akcí se účastní jejich přátelé. Počet hostů se tak může snadno nabalovat.

Sociální síť může občas vybízet k asociálnímu chování. Podobně jako v internetových diskuzích i na Facebooku k sobě někdy mohou lidé zaujmout stanoviska, na která by v reálném životě nepomysleli. Facebook tuto oblast zvládá relativně dobře (proto například nikdy neuvidíme tlačítko "To se mi nelíbí" - postupně by vneslo do diskuzí negativitu a následně tak omezilo chuť něco sdílet).

I tak je dobré si připomenout základní pravidlo internetových diskuzí: pište to, co byste byli ochotni říci lidem do očí. Pokud ne, tak se neschovávejte za avatar (vaše virtuální já) a pomlčte. Zvažte také, zda by vám bylo příjemné, kdyby někdo něco podobného řekl vám před početnou skupinou vašich přátel a známých. Ne? Pak to nejspíš patří do soukromé zprávy nebo rozhovoru.

Facebook je komunikační platforma s rozsáhlými možnostmi, a je tedy mnoho způsobů, jak ji využívat. To také může svádět ke špatným návykům, nedorozuměním a moderním trapasům. Kromě toho je Facebook samozřejmě žrout času, a tak nezapomeňte, že existují i lepší (i když zdlouhavější) způsoby, jak zjistit, co je u vašich přátel nového.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Google nabízí vyhledávání práce
Umělá inteligence od Googlu pomůže najít práci

Společnost Google nyní funguje i jako zprostředkovatel práce.   celý článek

Twitter Donalda Trumpa (@realdonaldtrump)
Trumpovy tweety jsou oficiální. Porušuje ústavu, když blokuje odpůrce?

Americký prezident Donald Trump je velmi aktivní na sociální síti Twitter. Podle jeho tiskového mluvčího jde o oficiální prezidentské výroky, nikoli jen o...  celý článek

GIF už jde používat i v komentářích na Facebooku.
„Šílenství“ může začít. Facebook povolil GIF obrázky v komentářích

Ultrakrátká animace s pointou, tak by se dal stručně popsat nejčastěji používaný (pohyblivý) obrázek ve formátu GIF. Jen přes Messenger se jich loni poslalo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.