Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pražské metro bez řidiče? Právě probíhají první testy

aktualizováno 
Ve stanici metra Dejvická si může pozorný cestující všimnout zajímavého jevu: vlaku, který jezdí bez řidiče. Dopravní podnik zde totiž testuje obrat soupravy bez strojvedoucího.

Stanice metra Dejvická - Souprava na obratové koleji | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Neznamená to, že by v dohledné budoucnosti jezdilo metro zcela samo, ale určité úkony bude vykonávat automaticky a bez zásahu lidské ruky.

Právě takzvaný bezobslužný obrat by měl vést k úspoře pracovních sil. Vlak při něm na konečné automaticky (tedy zcela bez asistence člověka v kabině soupravy) zajede na obratové koleje v zázemí stanice (během testů je to Dejvická) a zařadí se do protisměru. Strojvůdce má mezitím dost času přejít do již připraveného vlaku a vydat se na opačnou konečnou.

Ačkoliv některé části metra a samotné soupravy jsou schopné zcela automatického provozu bez řidiče, zatím se prázdné kabiny v Praze nedočkáme. Neumožňuje to drážní zákon. Pokud se přesto chcete "svézt bez řidiče", projeďte se trasou A nebo C. Zde jezdí vlaky téměř bez zásahu lidské ruky.

Obě trasy mají moderní zabezpečovací zařízení a jezdí po nich výhradně modernizované soupravy (trasa A) nebo zcela nové vozy (nejstarší trasa C). Vozy je možné řídit manuálně či mohou fungovat ve zcela automatickém režimu. Vždy jsou však pod plnou kontrolou zabezpečovacího zařízení.

Pokud řízení obstarává automat, řidič pouze otevírá a zavírá dveře, dohlíží na bezpečný a spolehlivý chod techniky a kontroluje situaci na hraně nástupiště ve stanici při příjezdu, výměně cestujících při stání a při odjezdu vlaku ze stanice.

Přítomnost lidské obsluhy v čele soupravy je nutná. V případě selhání techniky je úkolem strojvedoucího bezpečně dovézt cestující do stanice a soupravu na odstavnou kolej nebo do depa.

Obrat bez obsluhy se testuje ve stanici Dejvická

Stanice metra Dejvická
Vyhovující konfiguraci kolejiště a odpovídající provozní zatížení pro realizaci bezobslužného obratu na trase A má pouze stanice Dejvická.


Jak probíhá bezobslužný obrat

Při bezobslužném obratu vystoupí strojvedoucí z kabiny a zajistí jej z nástupiště. Poté přejde do jiné, již připravené soupravy přímo na nástupišti a může pokračovat v jízdě na druhou stranu. Dnes to dělá také, ale obrat soupravy zajišťuje kolega. (Popsaným způsobem se provádí obraty zejména ve špičce; také se používá pro popis mnohem komplikovanější způsob rotace strojvedoucích při obratu).

Celý děj jde rozfázovat do pěti kroků:


1. Vlak řízený strojvedoucím přijede do stanice Dejvická ze stanice Hradčanská v běžném provozu s cestujícími. Po zastavení soupravy u nástupiště se otevřou dveře k výstupu cestujících. Výsledkem dalších činností je, že po kolejích (viz. fotografie) vlak metra vyjede na obratové koleje již bez strojvedoucího v kabině.

Stanice metra Dejvická



2.  Pokud je bezobslužný obrat povolen, provede strojvedoucí ještě před opuštěním kabiny příslušné úkony. Tím se rozsvítí příslušná signalizace o přepnutí do režimu bez obsluhy na obou čelech soupravy. Pak opustí soupravu a přistoupí ke skříňce bezobslužného obratu na konci nástupiště.

Stanice metra Dejvická



3. Strojvedoucí odemkne skříňku, a pokud je výstup cestujících ukončen, stiskne tlačítko START. Vlak zavře dveře a sám odjede na obrat. Řidič má pochopitelně ještě možnost odjíždějící soupravu zastavit. Pak přejde na opačnou stranu nástupiště, aby mohl nastoupit do řídicího stanoviště dalšího vlaku směr stanice Hradčanská.

Stanice metra Dejvická



4. Po rozjezdu soupravy na obrat se samočinně spouští ve vlakovém rozhlasu hlášení pro případně "zapomenuté" cestující (kteří nevystoupili), aby zůstali v klidu, že se vlak okamžitě vrací k nástupišti do stanice. Totéž hlášení se ve třech jazykových mutacích spouští i na informačních panelech ve všech vozech soupravy.

Stanice metra Dejvická



5.  Souprava po bezobslužně provedeném obratu přijíždí k odjezdovému nástupišti směr stanice Hradčanská. Strojvedoucí nastoupí, zprovozní řídicí stanoviště na čelním voze, tím mimo jiné zruší signalizaci bezobslužného obratu na obou čelech vlaku, a obrat ukončí. Na fotografii je výhled strojvedoucího při zapnutých tlumených světlech

Tunel metra


Bezobslužný obrat se přezkušuje s vlakovou soupravou, která neveze cestující. V odborné terminologii se správně řekne, že je vyřazena z provozu s cestujícími. Testy provádí společnost AŽD Praha ve spolupráci s Dopravním podnikem (DP). Cílem experimentu je uvedení bezobslužného obratu do zkušebního provozu ve stanici Dejvická, a to po získání příslušných schválení drážními autoritami. Poté bude následovat přechod do trvalého režimu, samozřejmě při plném zachování běžného provozu. Stanice metra Dejvická Stanice metra Dejvická
Při provozu metra jde především o bezpečnost. Proto nepřekvapí, že dopravní stanoviště jsou vybavena ovládacími prvky umožňujícími na dálku zastavit a případně opět rozjet bezobslužně se obracející soupravy.

Stanice metra Dejvická Stanice metra Dejvická
V útrobách stanice Dejvická najdete na pracoviši dispečera kromě kontrolních monitorů a bezpečnostních tlačítek také dvě generace způsobu řízení provozu kolejiště. Dělí je od sebe přes třicet let. Poznáte, které je dnešní?


Jak budou reagovat cestující na vůz bez řidiče?

Stanice metra Dejvická Stanice metra Dejvická
Součástí testu bude i sledování a vyhodnocování lidských reakcí na vlak bez strojvedoucího. Zatím je i při obratu v kabině vždy řidič. Nedává žádné povely. Jeho úkolem je dohlížet a monitorovat  funkci zabezpečovacích zařízení. Pouze v případě nutnosti zasáhne, a zajistí tak bezpečný provoz.


Když nehlídá člověk, dívají se kamery

Strojvedoucí musí za provozu i při obratech sledovat u nástupiště bezpečnost cestujících a v případě potřeby (osoby za bezpečnostním pásem a podobně) cestující varovat, popřípadě při pádu člověka do kolejiště vlak zastavit. Tuto funkci při jízdě vlaku z obratu k odjezdovému nástupišti bez řidiče přebírá zařízení elektrické zabezpečovací signalizace (EZS).
Systém třemi videokamerami snímá prostor bezpečnostního pásu a prostor odjezdové koleje u nástupiště směr stanice Hradčanská. Získané snímky program analyzuje. Pokud zjistí narušení přibližně poloviny bezpečnostního pásu, dává impulz ke spuštění varovného hlášení ve staničním rozhlasu. V případě narušení prostoru koleje dává signál systému vlakového zabezpečovače SOP-2P k okamžitému samočinnému zastavení vlaku. Brzdná dráha soupravy z dané rychlosti je v tomto případě asi 50 metrů.

Co umožňuje provádět obrat bez obsluhy

Stanice metra Dejvická Stanice metra Dejvická
Na trati A pražského metra zajišťují bezpečnost a plynulost jízdy vlaků systémy vlakového zabezpečovače typu SOP-2P a automatického vedení vlaků ACBM3, které dodala se svými subdodavateli společnost AŽD Praha. Systémy ve spolupráci se základním zabezpečovacím zařízením zajišťují bezpečnou, plynulou a úspornou jízdu vlaků. Průběžně kontrolují měnící se situaci před každým vlakem. Například vysílají do mobilní části uvedených zařízení (na čelních vozech vlaků) informace o povolené nejvyšší rychlosti. Při jejím překročení vlak samočinně zbrzdí. Plní i řadu dalších funkcí v automatizaci řízení vlaků obsluhovaných jedním strojvedoucím.

Stanice metra Dejvická
 Stanice metra Dejvická
V těchto místech obratových kolejí již zanedlouho strojvedoucího neuvidíte.






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Československý prezident T. G. Masaryk
Masaryk loboval v Rusku. Říkali mu „gospodin preziděnt“

VIDEO Už od roku 1914 existovala v Rusku dobrovolnická Česká družina. Češi dezertovali z rakouské armády a vytvořili základ revolučních dobrovolných vojsk, tedy...  celý článek

Zjevila se ve Fatimě Maria? Nebo šlo o boj o moc?
Druhé zjevení ve Fatimě. Děti doprovázeli zvědavci, viděli jen záblesk

VIDEO Papež František 13. května 2017 na slavnostní mši v portugalské Fátimě svatořečil Franciska a Jacintu Martoovy. Šlo o dva ze tří pasáčků, kterým se údajně před...  celý článek

Před 100 lety vyslovil slavný generál poprvé termín apartheid
Před 100 lety vyslovil slavný generál poprvé termín apartheid

VIDEO Apartheid je dnes mezinárodně uznávaný zločin. Jedná se o rasovou segregaci, o státem podporovanou nadvládu jedné rasové skupiny nad jinou. Ještě v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.