Přeneste si modré z nebe na fotografii

Chtěli byste ve vaší digitální fotografii upravit barevnost nějakého prvku podle jiné? Nezdá se vám barevný nádech pleti na fotografii vaší přítelkyně? Poradíme vám, jak se s těmito problémy rychle a efektivně vypořádáte.
Určité části fotografie je velmi často nutné upravit odlišným způsobem, než její zbytek. Lokálním úpravám se v praxi často nevyhnete, efektivně je použijete při úpravě oblohy, nebo při korekci pleťové barvy. K výběru oblasti pro úpravou slouží v programu Zoner Photo Studio 7 celkem čtyři výběrové nástroje – obdélníkový výběr, laso, polygonové laso a kouzelná hůlka, které se dají vzájemně kombinovat.

Přineste si modré z nebe

Obloha na fotografiích z cest je často takzvaně přepálená, nebo málo výrazná, což může pokazit celkový dojem. Je to většinou způsobené velkým rozdílem jasů oblohy a země po většinu dne, nepřejícím počasím, nebo fotografováním proti slunci. Během fotografování lze v některých případech použít na kompenzaci rozdílu jasů šedý přechodový filtr, ale pokud zrovna nebyl při ruce je čas na počítačovou úpravu.

V naší ukázce přidáme modrou do šedivé oblohy vyfocené v podvečer (to prozrazují dlouhé stíny), během dne kdy nebylo zrovna ideální počasí pro fotografování.

Úprava barevnosti oblohy 

Nejprve pomocí nástroje laso vyberte šedivé plochy, nejlépe tak aby součástí výběru byla i část kontury na rozhraní zdi a oblohy. Více ploch najednou lze vybrat po kliknutí na ikonu pro přičtení výběru nebo podržením klávesy SHIFT. U ikony magické hůlky přibude znaménko +.

Úprava barevnosti oblohy

Jakmile je výběr dokončen, zvolte v menu Upravit – Vylepšit obraz – Upravit barvy. Protože šedá barva obsahuje ve velké míře (zde téměr 100 procent) 3 základní složky (červenou, zelenou i modrou) musíme pro zvýraznění modré potlačit zbývající kanály (červený i zelený) a teprve potom zvýšit přidat hodnotu modré. Odpolední a podvečerní obloha je na rozdíl od ranních červánků spíše modrozelená, takže přidáme více zelené než modré složky.

Úprava barevnosti oblohy

Výsledná fotografie vypadá lépe a přirozeně, vzhledem k jemnému stínu by nebylo dobré přidávat příliš sytou modrou barvu – fotografie by pak působila nepřirozeně.

Zahrajte si na maskérku

Barva pleti je subjektivní záležitost a je velmi špatně reprodukovatelná při tisku. Pro maximální věrné podání barvi pleti se používají přídavné tiskové hlavy v inkoustových tiskárnách, některé minilaby přidávají svoji žlutou (Kodak) a i profesionální fotografové, či grafici upravují modelkám pleťovou barvu na počítači. Záleží na konkrétních podmínkách, za jakých je fotografie pořizována a následně tištěna.

Práce s pleťovými tóny

V naší ukázce si namísto experimentování se „správným odstínem“ ukážeme jak odstranit zelený nádech v obličeji, který vznikl odrazem od trávy. Tomu již šlo během fotografování předejít použitím odrazné desky (v amatérských podmínkách by postačila alumatka, či tmavá textilie, která by zabránila takovémuto odrazu.)

Práce s pleťovými tóny

Nejprve pomocí nástroje laso nahrubo vybereme oblast nejvíce zbarvenou do zelena a to na krku. Je dobré aby výběr kopíroval přirozenou linii lícní kosti, kde se pří úpravě barvy vytvoří patrný hrubší okraj, což v těchto místech rozhodně nebude vadit.

Práce s pleťovými tóny

Vlasy a jemné hrany od výběru odečtem pomocí magické hůlky po kliknutí na ikonu pro odečtení od výběru, nebo podržením klávesy CTRL.

Práce s pleťovými tóny

Ve známém dialogu Upravit barvy (menu Upravit – Vylepšit obraz – Upravit barvy) opět snížíme hodnotu zelené složky a přidáme červenou a modrou, lze i nepatrně snížit sytost, tak aby úprava v náhledu vypadala přirozeně.

Práce s pleťovými tóny

Po odstranění největších zelených odlesků vyberem pomocí magické hůlky s malou tolerancí všechny jemnější zelené odstíny v pleti. Zrušením volby Spojitý vybíráme podobné odstíny v celé fotografii. Opět lze k výběru přičítat a odečítat jiné výběry vytvořené s použitím jakéhokoliv výběrového nástroje.

Předcházející kroky opakujeme tak dlouho, dokud nedosáhneme požadovaného výsledku. V dialogu Upravit barvy postupně snižujeme hodnotu potlačení zelené (někdy stačí i procento!!!). Posléze lze případné nedostatky upravit klonováním, podobně jako jsme klonovali odlesky v minulém díle.

Práce s pleťovými tóny

Takto by mohla vypadat finální fotografie. Vše závisí na trpělivosti a na čase, který chceme úpravě věnovat. Pokud nemáte dostatek času a trpělivosti, lze fotografii převést do černobílé škály, kde vzniklý nazelenalý nádech nevadí.

Práce s pleťovými tóny

Pomocí výběrových nástrojů a jejich vhodného použití lze velmi efektivně používat veškeré funkce a efekty programu Zoner Photo Studio 7, pouze tam kde je to potřeba.

 

Další rady pro úpravu fotografií:

 

Článek vznikl ve spolupráci se společností ZONER software, s.r.o.