Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Brusel připomněl, že k přepážce na letišti se dostane kdokoliv a kdykoliv

  16:50aktualizováno  16:50
Teroristický útok na bruselském letišti Zaventem ukázal, že mnohá bezpečnostní opatření na letištích mají své limity. Odletová a příletová hala je na většině světových letišť volně přístupná.

Ilustrační foto | foto:  František Vlček, MAFRA

Především po 11. září 2001 došlo celosvětově k výraznému zpřísnění bezpečnostních procedur letecké dopravy. Prohlídky při vstupu do odletových terminálů jsou mnohem přísnější než dříve. Omezena je přeprava tekutin, bezpečnostní pracovníci mohou požadovat kontrolu osobní elektroniky. Novinkou jsou celotělové skenery a většina cestujících se již setkala i s kontrolou na přítomnost výbušnin pomocí stěrů, které pak analyzují speciální přístroje.

Jenže bruselské letiště přesto ochromil jeden nebo více atentátníků (v době přípravy článku nebylo jasné, kolik lidí bombový útok uskutečnilo). Útočník totiž nepotřeboval proniknout do odletové haly přes bezpečnostní kontrolu, odpálil se u přepážek v terminálu.

Kamera zachytila okamžiky po explozi:

A tam se na většině světových letišť dostane každý. Vstup do haly s odbavovacími přepážkami není v drtivé většině letišť nijak zabezpečený. Extrémní je pak situace na vnitrostátních terminálech v USA, kde jsou volně přístupné i pásy se zavazadly po příletu. Na některých letištích, jako třeba v Koně na Havaji, jsou pak tyto pásy v podstatě na ulici před terminálem.

Obvykle je bezpečnostní kontrola před vstupem do odletové haly, tak je tomu i na pražské Ruzyni v terminálu 2. Terminál 1 je ale i v Praze řešený jinak a bezpečnostní kontrola probíhá až před každým odletovým gatem. Případný útočník se tak dostane bez bezpečnostní kontroly až do jednoho ze dvou odletových prstů a do dalších vnitřních prostor letiště. Stačí mu k tomu platná letenka a doklad totožnosti.

Bezpečnostní kontrola před vstupem do letištní haly je jen na některých letištích. Nejčastěji v Asii nebo v Izraeli. Není však vždy příliš důkladná, jako například na některých thajských letištích. Při vstupu do haly je sice nutné nechat zkontrolovat zavazadlo rentgenem a cestující prochází rámem, ale kontrola je obvykle jen velmi zběžná. Rozhodně nikoliv tak pečlivá, jako bezpečnostní prohlídky po odbavení před odletem.

Bohužel pokud se někdo bude chtít někde odpálit, tak to udělá a místo s mnoha lidmi najde. Ať už to bude letištní hala nebo prostor před ní, nádraží či metro. Není možné všude dělat podrobné kontroly, problém je potřeba řešit jinak. Ale s posledním útokem v Bruselu se dost možná výrazně zpřísní kontroly na letištích, hlavně při vstupu do haly.

V Bruselu zaútočil Islámský stát:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řídicí věž na pražském letišti
Už žádná nedorozumění. Řídící letového provozu posílají pilotům esemesky

Řízení letového provozu od začátku roku 2017 využívá nový systém komunikace s letadly. Ta umožňuje komunikovat nejen hlasem.  celý článek

Airbus A350-1000 během 52. veletrhu Paris Air Show na letišti Le Bourget.
Podívejte se na nový Airbus A350, který chce konkurovat i Dreamlineru

Je nejdelší svého druhu a vejde se do něj také nejvíce cestujících. Airbus A350 XWB s označením 1000 se předvedl na aerosalonu na letišti Le Bourget.  celý článek

Dvojité přistání Airbus A380
Podívejte se, jak musel obří Airbus A380 v Praze opakovat přistání

Přerušené přistání obřího airbusu neuvidíte na vlastní oči každý den. Přestože jde o běžný a z pohledu pilota rutinní manévr, záběry, kdy se letadlo již takřka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.