Na jaře 2016 zahájili dobrovolníci kolem Leteckého muzea v Kunovicích poslední etapu demontáží - centroplán čili vnitřní část křídel. Nejprve bylo nutné odkrytovat křídelní nádrže.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Práce se odehrávají i pod letadlem. Na snímku Ruda Chmelík s Pepou Hajchelem demontují palivové čerpadlo.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pohled na práce v útrobách křídelní nádrže - otvorem po demontovaném čerpadle.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
David Frýba, vrchní „tunelová krysa“, pracuje na dně křídelní palivové nádrže.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Chvíle odpočinku uvnitř nádrže. Směrem dozadu proti směru letu prostoru v nádržích u trupu ubývá...
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pracuje se i v technických úsecích zespod trupu. Radek Laga se snaží rozpojit vše, co je třeba.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Dobrovolníků je dost a práce také. O nářadí se však občas musí vyjednávat...
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
V rámci příprav se musely demontovat i „menší“ části, například podvozkové gondoly, kterým kunovští přezdívají „lusky“.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Podkládání trupu letadla. Příďový podvozek je sice ještě vysunut, ale tůčko už leží v kolébce vyrobené na míru.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Zasouvání příďového podvozku. Postupovalo se pomalu - podvozkovou nohu bylo nutné zvedat pomalu zvedacím vozíkem. Ten měl výrazně omezené manévrovací schopnosti - vzadu už překážely podpěry zpod trupu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Martin Ludvík zkoumá podpěry pod centroplánem.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Podložená levá podvozková noha s demontovanými koly.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Vyrážení svorníků ze dna křídelní palivové nádrže. Často se na ně musela použít hrubá síla.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Martin Hrabec zkoumá vnější stěnu křídelní nádrže za náběžnou hranou. Dole jsou vidět prázdné otvory po svornících a také škvíra v místě, kde je centroplán připojen.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Jak se pokus o oddělení centroplánu blížil, škvíra se zvětšovala víc a víc.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Pohled na dno palivové nádrže. Spousta šroubů, spousta matic a všudypřítomná žebra, na kterých se zatraceně špatně klečí.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Dohledávání a odstraňování zapomenutých svorníků v palivové nádrži.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Na použití hydraulického roztahováku nakonec ani nedošlo.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Martin Hrabec s Pepou Hajchelem zapřahají demontovaný centroplán za dodávku. Ta sloužila jako kotva.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Zapřaženo. Teď „jen“ stahovat hupcukem popruh...
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
...a centroplán se dal do pohybu. Škvíra se zvětšovala víc a víc.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Povedlo se! Centroplán čili vnitřní křídlo je odděleno od trupu. Teprve teď je pořádně vidět, co všecko museli kunovští rozšroubovat, aby toho dosáhli.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Mezi trupem letadla a křídlem se teď nerozevírá škvíra, ale slušný příkop.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Povedlo se, levá část centroplánu je oddělena! Pepa Hajchel jako by tomu ani nemohl uvěřit.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
V polovině srpna se povedlo úspěch zopakovat ještě jednou, když muzejníci oddělili i pravý centroplán.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Martin Ludvík, vedoucí přepravní akce a „mistr nakládky“ zapisuje na podvozkovou gondolu výsledek zápasu s centroplánem.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Poslední přípravy před Velkým přeletem. Je nutné znovu rozmístit sedačky v interiéru a řádně je ukotvit do podlahy...
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
...a usadit za řízení toho nejpovolanějšího z celé posádky - maskota Jaryna. Ten jako jediný bude moci být na palubě přepravovaného letadla. Samozřejmě řádně upoutaný.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Vážení trupu „očesaného“ letadla. Stačí uchytit letadlo do jeřábového závěsu, pomalu nadlehčovat a sledovat, při jaké hodnotě se nadzvihne do vzduchu.
Autor: UTP - Universal Transport, Technet.cz
Stabilizátor drží. Konstrukce se budou muset lehce upravit. Oranžové „sloní nohy“ při samotném převozu použity nebudou, náklad by byl příliš vysoký.
Autor: UTP - Universal Transport, Technet.cz
Přípravy k převozu. Firma Universal Transport testuje, zda je možné uložit stabilizátor na šikmé konstrukce.
Autor: UTP - Universal Transport, Technet.cz
Naganský expres je připraven na svou poslední cestu.
Autor: Tereza Šírová, Technet.cz
Vizualizace převozu trupu letadla. Celková délka bude 51,5 metru, samotný trup letadla má délku 41, 8 metru.
Autor: Letecké muzeum v Kunovicích
Takhle si dopravce připravuje samotný transport - detailním zakreslením do mapových podkladů. Schéma průjezdu kruhovou křižovatkou v Litomyšli.
Autor: UTP - Universal Transport, Technet.cz
Nákres další kruhové křižovatky, tentokrát v Sadské.
Autor: UTP - Universal Transport, Technet.cz