Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Přichází druhá generace soukromých letů do vesmíru

  18:33aktualizováno  18:33
Nový a větší nosný letoun představil majitel letecké společnosti Virgin. Bude vynášet soukromou raketu SpaceShip Two do vyšších vrstev atmosféry, odkud bude raketa startovat.

Model cestovního raketoplánu SpaceShipTwo americké společnosti Virgin Galactic | foto: www.virgingalactic.com

Britský podnikatel Richard Branson v Mohavské poušti na západě USA představil svůj dlouho očekávaný nový nosný letoun, který má v roli prvního stupně rakety umožňovat komerčnímu plavidlu SpaceShipTwo balistické vstupy do vesmíru. Nosný letoun Eve bude vynášet vícemístný raketoplán do výšky asi 15 kilometrů, kde po uvolnění teprve SpaceShipTwo zapne svůj raketový pohon, vystoupá do výšky 100 kilometrů na hranici vesmíru a dopřeje cestujícím asi pět minut stavu beztíže.

Virgin Galactic - odpojení rakety od nosného letounu

"Systém umožní tisícům lidí uvěřit ve splnění svého snu. Změní přístup lidí k vesmíru," prohlásil Branson před mnoha pozvanými hosty. "Pojmenovali jsme nosný letoun Eve nejen po mé matce Eve Bransonové, ale také proto, že jde o nový prvopočátek," dodal podle agentury DPA.

Nepotvrdil tak původní zprávy, podle nichž se mělo vypouštěcí letadlo jmenovat WhiteKnightTwo, analogicky podle vlastního neseného raketoplánu.

SpaceShipTwo je totiž zvětšenou obdobou první verze SpaceShipOne, vyzkoušené v praxi dvěma lety do vesmíru již v roce 2004.

Virgin Galactic - starý a nový model

Nosný letoun Eve je dvoutrupý s rozpětím křídel téměř 43 metrů.

Virgin Galactic - nový nosný letoun Eve

Zkonstruován je z plastů vyztužených uhlíkatými vlákny. Stroj ponese raketoplán SpaceShipTwo mezi svými trupy v podvěsu, což umožňuje snadné odpoutání modulu po dosažení výšky 15.000 metrů.

Maketa nového raketoplánu SpaceShipTwo byla veřejnosti představena již letos v lednu. Letové zkoušky Eve se mají uskutečnit ještě do konce letošního roku, modulu SpaceShipTwo pak příští rok tak, aby komerční lety kompletu mohly být zahájeny ještě v roce 2009 nebo počátkem 2010. Let má stát 200.000 dolarů (asi tři miliony Kč). Mezi pasažéry, kteří se zapsali do pořadníku na celkem dvě a půl hodiny trvající let, jsou i fyzik Stephen Hawking a herečka Victoria Principalová, známá ze seriálu Dallas. Zálohu složilo již asi 250 uchazečů o balistický let do vesmíru.

Vlastní raketoplán je 18 metrů dlouhý a pojme šest pasažérů a dva piloty.

Kabina pro cestující má pro lepší výhled na všech stranách okénka o průměru 45 centimetrů. Let SpaceShipTwo bude suborbitální, což znamená, že loď dosáhne výše 100 kilometrů nad zemským povrchem, aniž by obletěla Zemi. Po asi pěti minutách pobytu v beztíži s výhledem do vesmíru se raketoplán klouzavým letem vrátí zpátky na zem.

Bransonova firma Virgin Galactic je jen jedním z mnoha účastníků závodů o prvenství v komerčním létání do vesmíru. Formálně patří první místo v tomto slibně se rozvíjejícím podnikání firmě Space Adventures, která v roce 2001 posadila amerického podnikatele Dennise Tita do ruské rakety Sojuz mířící na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Virgin však šla cestou vývoje vlastního dopravního prostředku, což ji zbavuje závislosti na "volné kapacitě" vesmírných mocností.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obálka knihy Zeptejte se pilota od Patricka Smitha, vydavatelství Grada.
Kapitán vstoupil do kabiny, pilot byl polonahý. Kniha o létání i překvapí

Co se stane, když letadlo zasáhne blesk? Jaká je šance, že se strojem dokáže přistát někdo jiný než pilot? Vychází kniha o létání Zeptejte se pilota od...  celý článek

Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II
Rekordní výška v rekordním čase. To umělo letadlo SSW D.II

VIDEO 5. srpna 1917 stanovil tovární pilot firmy Siemens Schuckert Werke rekord ve stoupavosti. Se strojem SSW D.II se mu podařilo vystoupat za 35 minut a 30 sekund...  celý článek

Špehovat vás může i zvukový systém.
Špehovat vás doma může i hudba. Improvizovaný sonar se trefí na 18 cm

Soukromí dnes může být narušeno snadno. Zvyšuje se množství senzorů všeho druhu a stále více z nich je připojených k internetu. Některé dokážou více, než...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.