Přichází konkurence LCD a CRT

  • 21
Společnosti Canon a Toshiba dokončily přípravu před vytvořením společného podniku na výrobu plochých displejů. Tyto displeje budou vyráběny novou technologií SED, která přináší podobné vlastnosti jako CRT, ale šetří prostor i energii.
Japonské společnosti Canon a Toshiba investují do společného podniku na výrobu plochých televizních obrazovek 200 miliardy jenů, tedy asi 1,48 miliardy eur. Nový podnik by měl začít fungovat v říjnu, informovaly firmy tento týden ve společném prohlášení. Výroba se bude týkat hlavně obrazovek SED, které jsou tenčí než současné běžné obrazovky na trhu a spotřebují méně energie.

Technologie SED

Základem technologie Surface-conduction electron-emitter displej (SED) je plocha, kde se emitují elektrony a fosforová vrstva. Tyto dvě části jsou od sebe odděleny vakuem. Každý z vytvořených elektronů přitom reprezentuje jeden pixel, který se zobrazí na masce. To je podobné jako u běžného monitoru s katodovou trubicí (CRT), kde kolize elektronu s fosforovou vrstvou rozsvítí bod.

Rozdíl mezi technologií SED a CRT (Zdroj: Impress Corp.) 

Při použití této technologie spotřebuje SED displej o 50 % méně energie, než by při stejné úhlopříčce potřebovala ke svému provozu odpovídající CRT obrazovka . Jas a kontrast přitom mají odpovídat nejvyšším CRT modelům a SED navíc dovolí bezproblémové vytvoření ploché obrazovky i větších úhlopříček, při zachování minimální hloubky zařízení.

Velké plány

Obě firmy pracovaly společně na vývoji těchto obrazovek od roku 1999, ale práce začaly již v roce 1986, kdy začal Canon na této technologii pracovat. V příštím roce má nový podnik vyrobit 3000 obrazovek měsíčně. Ty budou mít úhlopříčku 50 palců. Výroba se má postupně zvyšovat až na 75.000 obrazovek měsíčně v roce 2007. Zaměstnáno zde má být na 300 lidí.  

SED displej (Zdroj: Impress Corp.)

Toshiba je největším japonským výrobcem polovodičů a v současnosti je aktivní na trhu s plazmovými obrazovkami a obrazovkami z tekutých krystalů. Canon, největší japonský výrobce kancelářského vybavení, bude novým hráčem na trhu s plochými obrazovkami. Ten v poslední době zažívá prudký růst. Výzkumná společnost DisplaySearch nedávno uvedla, že trh s plochými obrazovkami se má do roku 2008 více než zdvojnásobit na 97,2 miliardy USD ze 42,7 miliardy USD v roce 2003. V současnosti patří mezi největší výrobce těchto obrazovek firmy Sharp a Samsung Electronics, napsala agentura Reuters.

,