Pro koho je vlastně kancelářský balík Office? (rozhovor se zástupci Microsoftu a Sunu)

  • 17
Který uživatel nejvíce využije nových funkcí balíku Office? Jakou prodejnost svých produktů odhadují obě společnosti a v čem je zásadní rozdíl mezi jejich produktem a konkurenci? Na otázky odpovídal za Microsoft Tomáš Koška a za Sun Jaroslav Malina.

Termín vydání nové verze kancelářského balíku Microsoft Office i StarOffice se blíží. Redaktor IDG Roman Smělý proto položil zástupcům obou stran několik otázek týkajících se produktových novinek či jak se staví ke konkurenci.

Tomáš Koška, Product Marketing Manager, Microsoft

Jaké jsou z vašeho pohledu nejdůležitější novinky v přicházejícím kancelářském balíku Microsoft Office 2003?

Mezi zásadní novinky patří plná podpora XML, umožňující propojení Office na různé podnikové systémy; nový design aplikace Microsoft Outlook dovolující rychlejší práci s e-maily a orientaci v nich; Rights Management Service – kontrola oběhu informací uvnitř firmy; nástroje pro efektivní týmovou práci, jako např. sdílená pracovní místa nebo aktivní dokumenty.
Přicházíme i s novými aplikacemi Microsoft Office InfoPath a Microsoft Office OneNote. InfoPath umožní uživatelům vytvářet inteligentní formuláře s plnou podporou XML, OneNote bude sloužit ke psaní poznámek a k nahrávání schůzek.

Která cílová skupina zákazníků je pro tento softwarový komplet prvotní? Lze tyto zákazníky nějak charakterizovat?

Mezi první uživatele nové verze Microsoft Office patří typicky firmy všech velikostí, pohybující se ve vysoce konkurenčním prostředí. Takové firmy nejvíce ocení nové možnosti týmové práce, vyšší produktivitu zaměstnanců a nižší náklady na provoz.
Jinak Office 2003 je vyvinutý pro všechny zákaznické segmenty, od jednotlivců, přes malé i střední firmy až po největší společnosti. To bude také odrážet nabídka jednotlivých sad.

Kolik odhadujete, že prodáte licencí, a v jakém časovém období?

Předpokládáme, že Office 2003 přispěje k ročnímu růstu kategorie Office o 20 až 30 %. Strategické jsou pro nás nové produkty a technologie, jako např. SharePoint Portal Server a Project Server, které mají na našem trhu obrovský potenciál.  

Jak hodnotíte konkurenční softwarové balíky? Mohou nějak výrazně ovlivnit prodej MS Office 2003?

Konkurenční balíky velmi sledujeme a také používáme. Nejcitlivější je segment domácností. Tam připravujeme v rámci Office 2003 speciální nabídku.

V čem je podle vás zásadní rozdíl mezi MS Office 2003 a konkurencí?

Naše produkty obsahují progresivní technologie, které v konkurenčních sadách chybějí. Umožňují vytvořit celofiremní řešení pro práci s informacemi (správa informací, řízení procesů, organizace času, komunikace, řízení projektů) a jsou několikanásobně levnější na implementaci, správu a provoz.


Jaroslav Malina, Public Segment Sales Manager, Sun Microsystems

Vaše firma je konkurentem Microsoftu na několika polích. Jedním z nich je i kancelářský softwarový balík StarOffice. Nový Microsoft Office 2003 přijde se širokou podporou XML a vazbou na back-endové aplikace. Má StarOffice, nebo vámi také podporovaný OpenOffice, v tomto směru co nabídnout?

StarOffice i OpenOffice.org jsou víceméně zaměnitelné produkty. Nativní souborový formát XML používají již dávno. Dokumenty jsou uloženy v komprimovaném tvaru a např. obrázky jsou zachovány v původním formátu v XML souboru.
OpenOffice.org je postaven na otevřených protokolech, proto je velice snadno integrovatelný do libovolného prostředí.
Open source komunita si klade za cíl, aby OpenOffice.org běžel na všech hlavních platformách a hlavně poskytoval otevřená API. Proto lze oba balíky rovněž provázat s různými aplikacemi třetích stran, zejména s databázemi pomocí ovladačů ODBC či JDBC a pomocí maker za použití vlastního interpretru jazyka Star Basic (obdoba Visual Basicu).

Jak daleko půjde vaše podpora OpenOffice.org? Nekonkuruje tento balík i StarOffice?

Odpověď je jednoduchá – nekonkuruje. Pro nás v České republice je důležité to, že ve spolupráci s open source komunitou se podařilo realizovat plnou lokalizaci produktu OpenOffice.org, což je pro mnoho potenciálních zákazníků v České republice základní předpoklad, aby tento produkt začali používat.
Ve spolupráci s našimi partnery je k dispozici i podpora tohoto open source produktu a již existuje uživatelská příručka. Na druhé straně opravdu velké instituce vyžadují komerční produkt. Tento tlak, zejména v USA, vedl k tomu, že vedle open source produktu Sun zachoval StarOffice se všemi atributy komerčního softwaru, který je podporován velkou firmou, jak je běžné u jiného komerčního softwaru. O lokalizaci balíku StarOffice se uvažuje, nicméně jedná se v podstatě o totožné produkty a většina práce již byla vykonána.

V čem vidíte hlavní výhodu vámi dodávaného kancelářského kompletu oproti Microsoft Office 2003?

Nemohu hodnotit funkční vlastnosti těchto balíků, protože jsem přesně tím běžným uživatelem, který vystačí s 10 % funkcionality kancelářských balíků. Používám StarOffice či OpenOffice.org a jsem schopen bez problémů komunikovat se svým okolím.
Nejzajímavější vlastností produktu OpenOffice.org, který byl koncem února ohlášen v české verzi, je jeho cena. OpenOffice.org je plně zdarma – balík je možné získat buď stažením z internetu nebo zakoupením příručky OpenOffice.org s CD, či např. stažením a vypálením na CD v rámci návštěvy internetového pracoviště Sun Point.
StarOffice je levná alternativní varianta s poměrně velkou přidanou hodnotou. Pro všechny vzdělávací instituce platí stejná politika jako u OpenOffice.org a komerční subjekty mohou licenci na používání tohoto produktu získat za zlomek ceny kancelářského balíku Microsoft Office.

Článek přinášíme ve spolupráci s časopisem Computerworld