Notebooky zažívají určitou renesanci | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Prodej notebooků se zvyšuje, zatímco tablety začínají ztrácet dech

  • 87
Rok 2013 byl možná poslední, kdy se výrobci tabletů mohli těšit z vysokých nárůstů prodejů. Nová čísla analytické společnosti Canlys ukazují, že se jim už tolik nedaří. Mnohem lepší trend firma zaznamenala u přenosných počítačů.

Výsledná čísla, která tento týden zveřejnila společnost Canalys, potvrzují zjištění jiných analytických firem, že trh s tablety už nemá tak silný základ. Zda je to dočasný nebo dlouhodobý trend, to ukážou až výsledky po Vánocích.  

Podle zjištění Canalysu se ve světě v průběhu druhého čtvrtletí prodalo 123,9 milionu počítačů, oproti předchozímu čtvrtletí to sice není žádný veliký nárůst, ale meziročně je to už zajímavější, celých 14 procent. Patrně se zde projevilo ukončení podpory Windows XP, které donutilo řadu firem i jednotlivců přezbrojit. Zda to pomůže i v dalším čtvrtletí, potažmo v celém roku, to se teprve uvidí.

To tablety mají jiné starosti, jejich dodávky podle čísel Canalysu klesly mezičtvrtletně o zhruba pět procent na 48,4 milionu prodaných kusů. Především pro Apple to bylo s prodejem 13,3 milionu kusů nejhorší čtvrtletí od prvního čtvrtletí v roce 2012. Ukazuje se tak, že iPady už nejsou natolik žádaným zbožím a firma tak musí sázet na mobilní telefony a možná trochu překvapivě i na počítače MAC. Ostatně to vyplynulo i z výročních výsledků firmy, které ukázaly, že prodeje tabletů iPad klesají již půl roku.

Vývoj prodejů počítačů, notebooků a tabletů v druhém čtvrtletí 2014 podle společnosti Canalys.

Také dvojka na trhu, Samsung, zaznamenala od prvního čtvrtletí 2014 mírný pokles. V tom druhém firma dodala necelých 8,9 milionu tabletů. Spolu s Applem firmy drží asi 46 % trhů s tablety.

Změny na trhu s tablety se již pokusil popsat analytik IDC v květnové analýze. "Růst prodejů telefonů s velkým displejem a spotřebitelé, kteří své stávající tablety využívají stále déle, jsou hlavní dva faktory, které přispěly ke slabším výsledkům," vysvětluje ve zprávě Tom Mainelli z IDC.

Podívejte se, jak vypadal vývoj v prvním čtvrtletí podle IDC:

Prodeje tabletů a přístrojů 2 v 1 (zdroj IDC)
1Q 2014 prodej v mil. ks 1Q 2013 prodej v mil. ks meziroční změna v 2Q1Q 2014 podíl na trhu1Q 2013 podíl na trhu 
Apple16,419.5-16,1 %32,5 %40,2 %
Samsung11,28,532 %22,3 %17,5 %
Asus2,52,6-2,8 %5 %5,4 %
Lenovo2,10,6224,3 %4,1 %1,3 %
Amazon11,8-47,1 %1,9 %3,7 %
Ostatní17,215,511.5 %34,2 %31,8 %
Celkem50,448,63,9 %100 %100 %

Notebooky čeká cenová válka

Trh s notebooky se prodejem kolem 49,1 milionu kusů dostal poprvé od třetího čtvrtletí roku 2013 před tablety. Pomohly tomu především dodávky do Severní Ameriky a regionu EMEA, kde firma zaznamenala růst o 13, respektive 8 procent, pomáhal dobrý růst v západní Evropě a USA.

Růst ale byl i na rozvíjejících se trzích a lze to přičíst celé řadě faktorů. „Bylo to zlepšení ekonomických podmínek a pokračující migrace z XP a obnova systémů v podnikovém prostoru,“ píší ve zprávě analytici z Canalysu. 

K tomu si budují pozici chromebooky, kterým roste poptávka ze strany spotřebitelů a ve vzdělávání, a to zejména ve Spojených státech. Také platforma Intel Atom na jádru Bay Trail umožnila snížit ceny.

"Je trochu předčasné očekávat rozsáhlejší obnovu oživení, ale ceny nyní dosáhly bodu, který začíná stimulovat poptávku," říká senior analytik Canalysu Tim Coulling.

"Spotřebitelé mohou očekávat další snížení cen ve druhé polovině roku 2014, Microsoft tak reaguje na rostoucí hrozbu od společnosti Google. Snižují se náklady na licence na malé zařízení a oznámena byla verze „Windows s Bing“, která poskytne Windows zdarma výrobcům levných notebooků,“ vykresluje pravděpodobný vývoj trhu Coulling. Varuje však zároveň, že klesající ceny jsou skvělé pro spotřebitele, ale prodejcům může omezit možnosti inovací.