Aktuální výsledky ze třetího fiskálního čtvrtletí, které firmě Apple skončilo v červnu, odkryly možná trochu překvapivé informace, které se týkají nárůstu prodejů počítačů této firmy a i meziročně se zvyšující poptávky po iPhonech. Naopak iPad, tedy zařízení, které pomohlo firmu znovu nastartovat, už se tolik neprodává.
Konkrétní řečí čísel to znamená, že se ve třetím čtvrtletí iPadů prodalo jen 13,3 milionu, což bylo o devět procent méně v porovnání s předchozím rokem. Je to navíc o pět procent méně, než se odhadovalo.
Naopak meziročně o 13 procent narostl prodej telefonů iPhone, kterých se prodalo 35,2 milionu. Přitom se čekalo, že lidé odloží nákup na příchod nového modelu, který by se měl objevit na podzim.
Ještě více, a to o 18 procent, vzrostl meziročně prodej počítačů a notebooků Apple. Celkem se jich mezi dubnem a červnem 2014 prodalo kolem 4,4 milionu kusů. Připomeňme jen, že v uvedeném čtvrtletí firma uvedla nové počítače a vůbec nejlevnější iMac. Stihla také koupit výrobce sluchátek a reproduktorů a provozovatele hudební služby Beats.
Lidé však od firmy očekávají mnohem více. Od roku 2010, kdy na trh přivedla iPad a v podstatě rozhýbala do té doby okrajovou kategorii tabletů, se od ní čeká podobný zázrak. Zda to budou údajně připravované chytré hodinky, však není jisté.
Propad tabletů
Odpověď na otázku, proč zrovna prodeje tabletů od Applu padají rychleji, než se očekávalo, není jednoduchá. Jedním z důvodů může být dočasné nasycení trhu s dražšími přístroji, které mohlo nastat po vánocích. Velkou roli bude hrát také fakt, že část konkurence prostě nabízí mnohem lepší poměr ceny a výkonu.
Další důvody uvedl analytik IDC v květnové analýze. "Růst prodejů telefonů s velkým displejem a spotřebitelé, kteří své stávající tablety využívají stále déle, jsou hlavní dva faktory, které přispěly ke slabším výsledkům," vysvětluje ve zprávě Tom Mainelli z IDC.
Ostatně podívejte se sami, jak v prvním čtvrtletí roku 2014 (druhé fiskální čtvrtletí Applu) vypadal trh tabletů:
1Q 2014 prodej v mil. ks | 1Q 2013 prodej v mil. ks | meziroční změna v 2Q | 1Q 2014 podíl na trhu | 1Q 2013 podíl na trhu | |
Apple | 16,4 | 19.5 | -16,1 % | 32,5 % | 40,2 % |
Samsung | 11,2 | 8,5 | 32 % | 22,3 % | 17,5 % |
Asus | 2,5 | 2,6 | -2,8 % | 5 % | 5,4 % |
Lenovo | 2,1 | 0,6 | 224,3 % | 4,1 % | 1,3 % |
Amazon | 1 | 1,8 | -47,1 % | 1,9 % | 3,7 % |
Ostatní | 17,2 | 15,5 | 11.5 % | 34,2 % | 31,8 % |
Celkem | 50,4 | 48,6 | 3,9 % | 100 % | 100 % |
Z toho všeho vyplývá, že pro Apple bude čím dále tím těžší, ne-li nemožné, udržet si náskok v oblasti tabletů. Příjmy tak bude muset navyšovat v jiných oblastech.