Prodlužuje se záruka na pevné disky. Je to důvod k radosti?

  • 18
Návratem do starých kolejí by se mohlo zdát prodloužení doby, po kterou lze u pevných disků uplatňovat záruku. Za aktuální modely tak většina výrobců ručí jeden rok nad rámec zákonem stanovených dvou let.
Již tomu bude téměř dva roky, co firmy vyrábějící pevné disky (HDD) snižovaly délku záruky na tyto produkty až na jeden rok. Jedinou výjimkou byla společnost Samsung. V ČR v důsledku spotřebitelského zákona však museli prodejci nadále nabízet záruku dvouletou – rok navíc ale platili ze svého. Nyní si již mohou pomalu oddechnout, výrobci HDD začínají nabízet 3- a víceletou záruku.

Jen jeden rok

Když na podzim roku 2002 přišly firmy Maxtor a Seagate s tím, že budou snižovat délku záruční doby, nabídly několik argumentů, které měly tento krok ospravedlnit. Hlavní důvod prý spočíval v tom, že lidé v delší záruční době v nadměrné míře uplatňovali neoprávněné reklamace. Jako vstřícný krok pak firmy nabídly zlevnění postižených modelů. To umožnilo prodejcům pevných disků minimalizovat náklady, pokud ponechali původní cenu při povinné dvouleté záruce v ČR.

Když v listopadu 2002 snižovala délku záruky i společnost IBM (posléze prodala své HDD aktivity Hitachi), již jen konstatovala, že ke snižování záruky vede společnost hlavně vzájemná konkurence rychlejších disků a snižování cen.

V roce 2003 se pak firmy návrhům na prodloužení záruční doby bránili poukazem na to, že podle jejich zkušeností si trh nežádá prodloužení záruky z jednoho roku. Navíc prý dochází k největšímu počtu odhalení chyb pevného disku právě v prvním roce jeho používání.

Tuhý cenový boj na tomto poli v posledních dvou letech a vývoj nových technologií však tato rozhodnutí mění.

Seagate nabízí záruku až pět let

Výrobci pevných disků si patrně uvědomili, že již nelze v podstatě konkurovat cenou, když se téměř u všech nejdůležitějších značek pohybuje na stejné úrovni. Vedle různých speciálních funkcí a speciální výbavy tak znovu padl pohled na záruční dobu.

Firmy si patrně spočítaly, že prodloužení záruční doby nebude natolik nákladné, aby se nevyplatilo je nabídnout jako konkurenční výhodu.

V polovině letošního léta tak oznámila společnost Seagate, že prodlužuje délku záruční doby. Její koncept se skládá ze dvou částí. Každý prodejce nyní může nabízet nové pevné disky značky Seagate s tříletou zárukou. Firma samotná pak garantuje pětiletou záruční doby od okamžiku, kdy pevný disk opustil vrata společnosti. To znamená, že se tato záruka nepočítá jako doposud až od prodeje koncovému zákazníkovi. Ten tak v případě koupě takového diku může zjistit, že tato záruka bude platit již například pouze 4,5 roku. Tento čas bude tedy záviset na tom, jak dlouho k němu disk putoval.

Každý zákazník si přitom může délku této záruky zkontrolovat prostřednictvím této webové stránky, kde po vyplnění krátkého formuláře zjistí, jak na tom je.

Další se přidávají

Pokud se podíváte do současné nabídky prodejců pevných disků, zjistíte, že až na výjimky jsou všechny nové řady HDD kryty tříletou zárukou. Zdá se tedy, že na sto procent vyplnilo rčení „příklady táhnou“. Nárůst délky záruční doby u základní řady HDD například v poslední době oficiálně oznámila společnost Maxtor.

Naštěstí se zatím prodlužování délka záruky pevných disků nijak neodrazilo ani na jejich ceně a nesplnil se tak jeden z pesimistických scénářů. Ani v nejbližší budoucnosti se neočekává promítnutí delší záruky do vyšších cen, ale vše bude nejspíše záviset na spolehlivosti jednotlivých modelů a počtu reklamací.


Témata: IBM, Samsung, Seagate, zákon