Zanedlouho z 2400 metrů dlouhé ranveje čáslavské základny odstartují gripeny a alky pro ochranu amerického prezidenta. Dvacátá první základna taktického letectva "Zvolenská" navazuje na tradice mnoha dnes již neexistujících leteckých útvarů československého a českého letectva. Dává vzpomenout na nejslavnější okamžiky letců z druhé světové války i poválečných leteckých jednotek a útvarů.
Úkol zněl jasně...
Začátkem padesátých let vypukla naplno studená válka. Politické rozhodnutí padlo 17. února 1950 na zasedání ÚV KSČ. Stranický úkol zněl - vybudovat v prostoru jihovýchodně od Prahy vojenské letiště. Po vyhodnocení geografických a meteorologických podmínek padla volba na prostor mezi komunikací Čáslav–Kalabousek a obcí Chotusice. Výstavba letiště Čáslav byla zahájena oficiálně 1. dubna 1952, stavební práce začaly až 15. dubna. V září 1957 část sil 22. stíhacího pluku zaujala letiště Čáslav pro zabezpečení svěřených úkolů. V době svého vzniku to bylo nejutajovanější letiště v tehdejším Československu.
Poté následovala na události bohatá historie. Z poslední doby připomeňme přejmenování na 21. základnu taktického letectva Čáslav v rámci reorganizace a reformy Armády České republiky. Také byla zahájena první etapa přestavby letiště na základnu standardního typu NATO, která bude ukončena v příštím roce. Více z historie najdete zde (prezentace PowerPoint 1,96 MB)
Plán letiště pro návštěvníky Dne otevřených dveří.
V současnosti z letiště operuje 12 jednomístných Gripenů typu C a dva dvoumístné stroje typu D. V bunkrech, kterým místní říkají úly (úkryt letadla = úl), dále najdete 24 jednomístných strojů L-159 Alca, k nimž přibudou nově vyráběné dvoumístné výcvikové L-159T1. Více o výrobě toho typu najdete zde.
Na fotografii vidíte otevřený bunkr, který při Dni otevřených dveří sloužil jako restaurace.
Jeho veličenstvo JAS-39 Gripen
JAS-39 Gripen je jednomotorový, středoplošný, víceúčelový bojový letoun čtvrté generace, smíšené konstrukce. Letectvo ČR používá dvě verze, a to jednomístný (JAS-39C) a dvoumístný (JAS-39D).
Koncepce stroje vychází z osvědčené a nadčasové konstrukce letounu Viggen. Kromě delta křídla je vybaven také předními řídícími plochami (předkřídly - fotografie vpravo). Funkcí předkřídla je také aerodynamické brzdění, kdy se předkřídla překlápějí téměř do vertikální polohy a významně zkracují dojezd letounu po dosednutí (fotografie vlevo). Gripen tudíž nepoužívá brzdicí padák.
Na levé fotografii vidíte předkřídlo v maximálním vychýlení pro aerodynamické brzdění. Dále vidíte vysunutý nástavec pro tankovaní za letu. Na pravém obrázku je gripen maďarského letectva.
K pohonu letounu je použit motor Volvo Aero RM 12 s maximálním tahem (bez forsáže) 54 kN a s přídavným spalováním (s forsáží) 80,54 kN. Pro zajímavost ještě jeden údaj: maximální průtok vzduchu je 68 kg za vteřinu.
Gripeny švédského královského letectva
Gripeny v akci
Na levé fotografii vidíte startující stroj s téměř zataženým podvozkem a vpravo vidíte formaci pětice strojů.
Dvacátá první základna taktického letectva "Zvolenská" je domovem pro alky a gripeny
Na fotografiích vidíte předvádění změn formace letounů L-159A a Gripen na Dni otevřených dveří.
Základní technické údaje o JAS-39 Gripen | |
Délka | 14,1 m |
Rozpětí se závěsníky | 8,4 m |
Výška | 4,5 m |
Nosná plocha | 30 m2 |
Hmotnost prázdného stroje | 6800 kg |
Max. vzletová hmotnost | 14 000 kg |
Max. rychlost | M=2 (dvojnásobek rychlosti zvuku) |
Max. rychlost u hladiny moře | M=1,5 (jeden a půl násobek rychlosti zvuku) |
Max. povolené násobky přetížení | -3/+9g |
Pohonná jednotka | Volvo Aero RM12 |
Max. tah motoru bez přídavného spalování | 54kN |
Max. tah s přídavným spalováním | 80,54kN |
Taktický dolet (bez dopl. paliva za letu) | 800 km |
Max. dolet (bez dopl. paliva za letu) | 3000 km |
Max. dostup | 20 000 m |
Max. palivo ve vnitřních nádržích | 3000 l |
Max. palivo v podvěšených nádržích | 3000 l |
Maximální hmotnost nesené výzbroje | 5300 kg |
Výstup do výšky 10 km od okamžiku odbrždění | pod 100 vteřin |
Pokročilý lehký bitevní letoun L-159 Alca (Advanced Light Combat Aircraft)
L-159 Alca (Advanced Light Combat Aircraft - pokročilý lehký bitevní letoun) je poháněn proudovým motorem AlliedSignal/ITEC F124-GA-100 o maximálním tahu 28 kN. Palivo je v osmi vnitřních nádržích (šest trupových, dvě na koncích křídel). Ty pojmou téměř 2000 litrů paliva. Další čtyři přídavné palivové nádrže (dvě po 525 l a dvě po 350 l) lze umístit na podkřídelní závěsníky.
Pilot letounu sedí v lehce pancéřované pilotní kabině na vystřelovací sedačce VS-2B s možností katapultáže v nulové výšce při nulové rychlosti. K dispozici má velice moderní přístrojové a navigační prostředky. Letové údaje jsou zobrazovány na čelním průhledovém displeji HUD (Head-Up Display) typu FV-3000 a na dvojici obrazovek z tekutých krystalů, umístěných na přístrojové desce.
Ke komunikaci slouží dvojice palubních radiostanic Collins ARC-182. K vlastní ochraně letounu je použit výstražný radiolokační přijímač Sky Guardian 200 a zařízení pasivních rušičů Vinten Vicon 78. V přídi letounu je umístěn italský víceúčelový impulzní dopplerovský radar FIAR Grifo L.
Veškerá výzbroj letounu je umístěna na jednom podtrupovém a šesti podkřídelních závěsnících. Letoun lze vyzbrojit širokou škálou zbraní od klasických pum a raketových bloků až po řízené protizemní i protiletadlové střely a podle potřeb vybavit speciálním zařízením k vedení vzdušného průzkumu a elektronického boje. (zdroj www.army.cz)
Na stálé výstavce se návštěvníkům představila jednomístná verze L-159A (levé foto) a dvoumístná L-159T1 určená pro výcvik armádních pilotů. Akrobacii předvedla dvoumístná "tovární" L-159B.
Průlet v těsné formaci nad plochou letiště.
Hlavní technické údaje: | L-159A | L-159T1 | L-159B |
Rozpětí (m) | 9,54 | 9,54 | 9,54 |
Délka (m) | 12,73 | 12,73 | 12,73 |
Výška (m) | 4,87 | 4,87 | 4,87 |
Hmotnost prázdného stroje (kg) | 4350 | 4350 | 4350 |
Hmotnost vnitřního paliva (kg) | 1596 | 1320 | 1320 |
Hmotnost paliva v podvěsných nádržích (kg) | 1377 | 1357 | 1620 |
Maximální vzletová hmotnost (kg) | 7930 | 7930 | 7930 |
Celková nosnost podvěsů (kg) | 2340 | 2340 | 2700 |
Maximální rychlost (km/h) | 936 | 936 | 936 |
Dostup (m) | 13 200 | 13 200 | 13 200 |
Vrtulníky
1. Mi-17
Dvoumotorový vrtulník Mi-17 je střední víceúčelový stroj klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem. Je určený zejména k přepravě osob.
Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2 x 1 435 kW. Třílistý vyrovnávací rotor je na levé straně ocasního nosníku, vstupní otvory motorů mají deflektory pro separaci pevných částic ve vzduchu (písek, prach atd.).
Mi 17 je vybaven vynikajícím navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky, které umožňují bezpečnou přepravu osob i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne, tak i v noci.
Základní verze Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je využívána pro vojenské, policejní i civilní účely. Je vybavena účinnými prostředky ochrany proti PLŘS (protiletecké řízené střely) s infračervenou naváděcí soustavou. Pilotní kabina je trojmístná.
Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m je po levé přední části trupu opatřena posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi. Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro 2 přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1830 litrů. (zdroj: www.army.cz)
Základní technické údaje o Mi-17 | |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Cestovní rychlost | 225 km/h |
Dolet (s 25 cestujícími) | 500 km |
Taktický dolet | 350 km |
Maximální přeletová vzdálenost | 930 km |
Praktický dostup | 4500 m |
Hmotnost prázdného vrtulníku | 7055 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 13 000 kg |
Stoupavost u země | 4,5 m/s |
Únosnost | 4000 kg |
Délka trupu | 18,22 m |
Výška | 4,75 m |
Průměr nosného rotoru | 21,29 m |
Průměr vyrovnávacího rotoru | 3,91 m |
2. Mi-24
Mil Mi-24 je dvoumotorový bitevní vrtulník určený pro přímou podporu pozemních jednotek, ničení obrněných cílů a přepravu osob, případně nákladu s přepravními možnostmi.
Konstrukce je klasické koncepce s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem. Charakteristickým znakem Mi-24 je na pilotní prostor navazující nákladová kabina o délce 2,83 m, šířce 1,46 m a výšce 1,2 m. V ní převážený až osmičlenný výsadek může vést palbu svými osobními zbraněmi upevněnými v úchytech otevíratelných bočních oken. Přístup umožňují na každém boku vertikálně otevíratelné dvoukřídlé dveře.
Dvoumístná pilotní kabina má tandemové a výškové odstupňování pilotních sedaček. Střelec/pilot sedí vpředu, pilot/velitel vzadu. Pilotní kabina má charakteristické vystouplé oblé překryty. Pod přídí je umístěna otočná věž s čtyřhlavňovým rotačním kulometem 9A624 ráže 12,7 mm se zásobou až 1 470 nábojů. Přídavná výzbroj se zavěšuje na čtyři závěsníky. Tvoří ji 4 bloky UB-32 (každý s 32 neřízenými raketami S-5 ráže 57 mm), 4 letecké pumy 100 nebo 250 kg, případně dvě 500 kg pumy nebo stejný počet napalmových nádrží. Použít lze i čtyřnásobné raketnice pro protizemní neřízené rakety ráže 122 mm. Na koncích křídla jsou pak lišty pro 2 x 2 PTŘS 9M 17P systému FALANGA.
Vrtulník je opatřen křídlem o rozpětí 6,536 m, které kromě nosiče zbraňových závěsníků odlehčuje při vyšších rychlostech nosný rotor až o 30 %. Je opatřen tříkolovým, hydraulicky zatahovatelným podvozkem s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Pohon zabezpečují motory TV3-117 o výkonu 2 x 1 638 kW. (zdroj: www.army.cz)
Základní technické údaje o Mi-24 HIND | |
Maximální rychlost | 310 km/h |
Cestovní rychlost | 260 km/h |
Maximální přeletová vzdálenost | 750 km |
Taktický dolet | 160 km |
Praktický dostup | 4 500 m |
Stoupavost u země | 750 m/min |
Únosnost | 2 400 kg |
Hmotnost prázdného vrtulníku | 8 400 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 12 500 kg |
Délka s otáčejícími se rotory | 19,79 m |
Délka trupu | 17,51 m |
Výška | 6,5 m |
Průměr nosného rotoru | 17,3 m |
Průměr vyrovnávacího rotoru | 3,908 m |
Další letadla
1. F-16 Falcon
F-16 Fighting Falcon je víceúčelový kompaktní letoun s velkou obratností. Stíhací bombardér F 16 je určen k leteckým soubojům a útokům na pozemní cíle. V USA nahradil letouny F-4 Phantom II (je k vidění v leteckém muzeu ve Kbelích).
Poučení z Vietnamu - součástí výzbroje je výkonný palubní 20mm kanon M-61A1 s 510 náboji (pravé foto). V konstrukci draku se uplatňují lehké kovy s menším podílem oceli a kompozitů. Pro falcon je typický mohutný přívod vzduchu pro motor pod trupem. Druhým typickým znakem je kapkovitý překryt dvoumístné pilotní kabiny (levá fotografie). Pohonnou jednotku tvoří vždy jeden turbodmychadlový motor. Konkrétní typ a výkon se liší podle jednotlivých verzí.
Z koncepčního hlediska se jedná o středoplošník s nosnou plochou o šípovitosti náběžné hrany 40 °, jednoduchou svislou ocasní plochou a středoplošně uspořádanými vodorovnými ocasními plochami. Pohyblivé náběžné hrany křídla a vztlakové klapky po celém rozpětí odtokové hrany umožňují ve spojení s počítačovým systémem řízení měnit zakřivení profilu křídla.
Avionika letounu obsahuje vysoce přesný inerciální navigační systém, počítač předávající informace pilotovi, rádia UHF i VHF a systém přistání. Pilot má rovněž k dispozici radarový výstražný systém (RWS) a elektronické rušení průzkumných i zbraňových systémů nepřítele. (zdroje: www.military.cz, www.letectviazbrane.unas.cz)
Základní technické údaje F-16 Fighting Falcon | |
Výrobce | General Dynamics, dnes Lockheed Martin |
Posádka | 2 |
Motor | jeden dvouproudový motor s přídavným spalováním Pratt and Whitney F100-PW-229 nebo General Electric F110-GE-129 |
Tah motoru | 64,9 kN až 129 kN (podle motoru a provozu) |
Dolet | 4800 km |
Dostup | 15 400 m |
Stoupavost | 255 m/s |
Délka | 14,8m |
Výška | 4,8 m |
Rozpětí | 9,8 m |
Nosná plocha | 27,87m2 |
Hmotnost prázdného letounu | 8272 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 16 875 kg |
2. AN-26
An-26 (kódové označení NATO Curl) firmy Antonov je určen pro přepravu osob a materiálu na krátké a střední vzdálenosti.
Je opatřen velkou zadní nákladovou rampou, která usnadňuje nakládání materiálu. V porovnání s letounem An-24 má výkonnější motory. Přetlaková kabina umožňuje lety ve velkých výškách. Součástmi radioelektronického vybavení jsou poměrně moderní navigační a spojovací prostředky, automatický rádiový zaměřovač ADF, dálkoměrný systém DME, marker a zařízení pro řízení přistání podle přístrojů ILS/GS, rádiový výškoměr, avionické a přístrojové vybavení dovoluje lety v nepříznivých meteorologických podmínkách a bezpečné přistání (zdroj: www.army.cz).
Základní technické údaje o AN-26 | |
Taktický dolet (s maximální zásobou paliva) | 2550 km |
Taktický dolet (s maximálním nákladem) | 1100 km |
Maximální rychlost | 540 km/h |
Cestovní rychlost | 440 km/h |
Praktický dostup | 7500 m |
Maximální stoupavost | 450 m/min |
Maximální vzletová hmotnost | 25 000 kg |
Normální vzletová hmotnost | 24 000 kg |
Hmotnost prázdného letounu | 15 400 kg |
Užitečné zatížení | 6000 kg |
Typ motorů: |
2 x ZMDB Progress (Ivčenko) AI-24VT 1 x Sojuz (Tumanskij) RU-19- 300 |
Maximální tah motorů: | 2 x 2 103 kW 1 x 7,85 kN |
Osádka | 5 |
3. Tornado PA 200/DS
Dvoumotorový hornoplošník vyrobily společně Velká Británie a Německo. Stíhací bombardér má proměnlivou geometrii křídla v rozmezí úhlů od 27 ° do 67 °. Mezi uživatele se řadí letectvo Německa, RAF (Velké Británie), Itálie a Saúdské Arábie.
Základní technické údaje o stíhacím bombardéru Tornado PA 200/DS | |
Délka | 17,23m |
Výška | 5,95 m |
Rozpětí křídel | od 8,56 (úhel 67 °) do13,91 (úhel 25 °) |
Plocha křídel | 31 m2 (úhel 25 °) |
Hmotnost prázdného letounu | 14 500 kg |
Maximální vzletová hmotnost | 28 500 kg |
Maximální rychlost | M=2,2 |
Dostup | 16 600 m |
Výzbroj | 2 27 mm kanony Mauser |
Fotogalerie letadel slavné historie Československého letectví
1. L-39
2. AN 2
Ochrana letadel před srážkou s ptáky
Letadla potřebují ochranu před nasátím cizích předmětů do motorů. Tu jim poskytnou křídla cvičených dravců.