Prohlížeč Brave (web) | foto: Brave Software

Nový prohlížeč slibuje rychlejší internet. Místo reklam nabídne reklamy

  • 45
Podle Brendana Eicha, spoluzakladatele Firefoxu, má internet problém. Stránky potřebují k financování reklamy, protože lidé si zvykli na brouzdání zdarma. Jeho nový prohlížeč Brave (nyní v uzavřené betaverzi) chce nabídnout řešení. Peníze z reklam by dostali provozovatelé stránek i uživatelé.

Nový prohlížeč Brave je dílem mladého desetičlenného startupu Brave Software. Stojí za ním Brendan Eich, kterému internetová veřejnost vděčí za Firefox (v roce 1998 spoluzakládal Mozilla Project) a za rozvoj na poli webových stránek vůbec (je to autor programovacího jazyka JavaScript).

Mladý „statečný“ prohlížeč je zatím v uzavřené betaverzi, ovšem kdokoli může požádat o pozvánku. Na výběr po přijetí dostane z verzí pro Android, iOS, OS X a Windows.

Problém financování na internetu

Brendan Eich se domnívá, že jedním z vážných problémů současného webu je nevyváženost očekávání a reality. „Miliardy lidí na celém světě čekají, že budou používat internet zadarmo,“ píše Eich. „A to znamená, že stránky si vydělávají na svůj provoz reklamami. Jistě, některé úspěšné stránky a aplikace dokážou získat platící zákazníky, ale naprostá většina ne.“

Prohlížeč Brave

Provozovatelé internetových stránek podle Eicha promeškali šanci „v začátcích webu“, a lidé si tak již příliš zvykli na internetové stránky zdarma: „Je to návyk vetkaný do samotné podstaty webu.“

„Je pochopitelné, že inzerenti chtějí sledovat vaši aktivitu na internetu, jak nejlépe dovedou,“ píše dále Eich. To může mít další, někdy nepříjemné důsledky, třeba pokud je systém implementován nevhodně.

Reklamami proti reklamám?

Blokování reklam podle Eicha problém neřeší: „Sice je to lákavé, ale mnoha lidem se tato myšlenka nelíbí, připadají si jako černí pasažéři.“ Eich chce zabránit válce mezi blokovači reklam a inzerenty. „V našem modelu dostane férovou část peněz jak provozovatel stránek, který dává obsah, tak uživatel, který poskytuje informace a pozornost,“ vysvětluje Eich.

Jeho prohlížeč bude blokovat původní reklamy a nahrazovat je vlastními reklamami: „Jsme reklamní platforma s vlastním prohlížečem,“ vysvětluje Eich na první pohled poněkud zamotaný model fungování (v originále: browser-based ad-tech platform). Zdůrazňuje, že data uživatelů budou mít tito uživatelé vždy k dispozici. Podobný koncept, tedy možnost uživatelů sledovat, jaká data o nich má reklamní platforma, nabízí i Google a další zprostředkovatelé internetových reklam. Eich ale doufá, že jeho řešení bude oblíbenější, protože je centralizované.

Výsledkem by měla být open-source platforma pro distribuci reklam a financí (od inzerentů k uživatelům a provozovatelům webů). Ale to je zatím daleko. Eich se nyní soustředí na to, aby se prohlížeč dostal k prvním nadšencům - uživatelům, vývojářům i provozovatelům. Tak jedině zjistí, jestli je jeho myšlenka vizionářská, naivní, nebo utopická.