Protipirátská CD

  • 11
Hudební vydavatelství testují ochranu proti kopírování CD přímo na lidech! Před nedávnem začala prodávat copy protected CD společnost BMG a spotřebitelé vyžadovali výměnu. Nyní zkouší štěstí i Universal Music Group. Budou všechny nahrávky v budoucnu protipirátsky “ošetřeny?
Je možné, že časem všichni nástupci Napsteru přestanou fungovat. Ne snad proto, že by se je podařilo hudebním nakladatelstvím a ochráncům autorských práv zavřít, ale z důvodu naprostého nedostatku hudebních souborů ke sdílení. Jak si vydavatelské domy představují způsob, jak by k tomu mohlo dojít? Velice jednoduše: stačí, aby každý originální CD nosič disponoval ochranou proti kopírování, a nebude již co nabízet. S největší pravděpodobností ale takový stav nikdy nenastane. Důvodů je několik, každá ochrana bude dříve či později prolomena, CD není jediným nosičem, a především lidem se nelíbí omezení svého práva na jednu kopii díla.

Protipirátská Imbruglia

logo spelčnost Bertelsmann Music GroupO patrně největší rozruch na tomto poli se postaralo hudební vydavatelství BMG. To v listopadu vydalo nové album populární zpěvačky Natalie Imbruglie s názvem White Lilies Island a protipirátskou ochranou od společnosti Midbar. Ochrana měla znemožnit pořízení kopie a vytvoření neoriginálního CD a zároveň měla zajistit nemožnost převodu do formátu MP3. Bezpečnostní systém Midbar Tech's Cactus Data Shield ale nebyl použit na všech CD, a lze předpokládat, že se u „postižených“ CD jednalo o test s úmyslem zjistit, jak budou lidé na takto chráněná CD reagovat. Test na lidech se ale společnosti BMG příliš nevydařil, neboť společnost byla na základě mnohých protestů nucena inkriminovaná CD stáhnout. Na druhou stranu je pravda, že si lidé nestěžovali ani tak na samotnou ochranu CD, jako na nemožnost tento disk přehrát v mnoha CD a DVD počítačových mechanikách.

Byl to v podstatě první šířeji medializovaný problém s ochranou proti kopírování. Možná i proto, že se jednalo v podstatě o první album chráněné tímto způsobem u značně populárního interpreta. Jinak sama společnost Midbar prohlásila, že na evropském trhu byl vypuštěn přibližně jeden milion takto chráněných CD. Tato izraelská společnost prý již spolupracuje se třemi z pěti největších nahrávacích společností a se dvěma dalšími vede jednání. Konkurenční firma Macrovision zase uvádí, že na americký trh bylo dodáno více než 100 000 CD nosičů s protipirátským zabezpečením.

Universal music - další v řadě

logo Universal Music GroupVětšina hudebních vydavatelství se příliš netají s tím, že v budoucnosti počítají s používáním systémů, které budou nosiče chránit před kopírováním. I Universal Music Group se nechala slyšet, že do poloviny roku 2002 bude mít svá CD chráněna některým protipirátským softwarem. A ejhle, není ani konec roku 2001 a je tu chráněný soundtrack z filmu The Fast and the Furious. V prosinci se tak vánoční trh poprvé setká s CD nosičem, který bude v celém svém nákladu chráněn protikopírovací technologií. Není přesně známo, zda bude moci být přehráno toto CD na počítačové mechanice či bude použito sofistikovanější řešení, jaké například nabízí další izraelská společnost TTR Technologies pod názvem SafeAudio. CD s touto ochranou je možno přehrát i na počítači, ale při pokusu o vytvoření kopie je tato znehodnocena různými zvuky. O tom, jaký systém bude nakonec využit, napovídá prohlášení tiskové mluvčí Univeral Music, která hovořila o tom, že hudební prodejny budou přijímat zpátky CD, se kterými nebudou uživatelé spokojeni.

Česká ochrana

I český interpret se dočkal svého protipirátsky upraveného CD. Album Kamila Střihavky bylo prodáváváno s upozorněním, že jej nelze přehrát na počítačových mechanikách. Způsob ochrany tohoto CD byl velice prozaický. Úvodní stopa, kterou nepočítačové CD přehrávače ignorovaly, po přečtení počítačovou mechanikou způsobila chybu. Zlaté české ručičky se však znovu vyznamenaly a na softwarovou ochranu vymyslely hardwarovou záplatu - prostě na určitá místa první stopy nalepili kousky lepicí pásky.

Blízká budoucnost

Do této doby měl člověk právo pořídit si jednu kopii řádně zakoupené nahrávky. Právo patrně zůstane i nadále, ale horší to bude s jeho naplněním. Nahrávací společnosti argumentují neustále zvyšujícím se prodejem prázdných CD médií a zároveň snižujícím se počtem prodaných hudebních nosičů. Přehrávat své oblíbené skladby v automobilu nebo MP3 přístroji tak bude vzhledem k nemožnosti jejich kopie či převodu v budoucnu patrně čím dál tím více problematické. Ale třeba se nalezne model, který umožní pořídit z originálního CD jednu osobní kopii, popřípadě si tuto kopii stáhnout z internetu. Ostatně hudební vydavatelství doufají, že se jim podaří těmito ochrannými systémy přimět uživatele digitalizovaných skladeb k jejich nákupu online. Za tímto účelem jsou před spuštěním dvě webové služby Music Net a pressplay, které umožní zkopírovat oblíbené skladby na MP3 přehrávače a do počítačů.