Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Prozkoumejte sledovací letoun s UFO na hřbetě. Už má i českého pilota

Dokáže sledovat vše od povrchu Země až do stratosféry v okruhu 500 kilometrů. Dokáže řídit vzdušné souboje a nepřítel vůbec netuší, že je sledován. Na jeho palubě může být každý člen posádky z jiné země Severoatlantické aliance. Svého pilota už má i Česko.
Letoun E-3A AWACS NATO

Letoun E-3A AWACS NATO | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Letadla včasné výstrahy a kontroly AWACS (Airborne Warning and Control System) slouží potřebám Severoatlantické aliance od 24. února 1982, tedy téměř 30 let. Stroje mají základnu v německém Geilenkirchenu. Flotilu tvoří 17 letounů Boeing E-3A, které relativně nedávno (2006-2008) prodělaly kompletní modernizaci.

Letoun E-3A AWACS NATO

Letoun E-3A AWACS NATO

S touto jednotkou společně operuje letka RAF z Waddingtonu se svými letouny Boeing E-3D.

E-3D Sentry (Royal Air Force)

E-3D Sentry (Royal Air Force) Stroj je typický tankovacím nádstavcem.

Do programu AWACS je vojensky zapojeno 17 zemí NATO. Česko je jako osmnáctý člen těsně před podpisem dohody.

AWACS poznáte snadno podle otáčivé antény - radomu

Letoun E-3A Awacs NATO

Typický znak letadel AWACS - radom, neboli kryt otočné radarové antény

UFO na hřbetě

Jen velmi málo vojenských letadel má natolik charakteristickou siluetu, že je pozná téměř každý. Nezaměnitelný vzhled mají letadla AWACS díky radarové anténě ukryté v otáčivém radomu nad hřbetem trupu. Ten tvoří disk o průměru 9,1 metrů a tloušťce 1,8 metru nad hřbetem stroje. "UFO" nesou dva pylony o výšce 3,35 metrů nad trupem.

Letoun má velmi náročnou pilotáž

Letoun E-3A AWACS NATO

Díky "UFO na hřbetu" má letoun AWACS velmi náročnou pilotáž

Na palubě stroje bude mít Česko od října svého prvního zástupce, majora Milana Vojáčka. Musí zvládnout velmi náročnou pilotáž včetně startu a přistání.

AWACS se od ostatních letadel liší. Disk radaru se chová jako další křídlo, které změnilo letoun na "dvouplošník". Radom na pylonech také způsobuje změnu proudění kolem směrovky, takže stroj reaguje jinak než normální Boeing. A aby to nebylo málo, radar svou polohou a hmotností změnil také polohu těžiště stroje.

Letoun E-3A AWACS NATO

Letouny AWACS NATO na 10. Dnech NATO. V popředí E-3A, za ním stojí E-3D Sentry. Takto spolu je lze vidět jen na nejprestižnějších přehlídkách

Co AWACS umí?

Letoun E-3 běžně působí v operační výšce 30 000 stop, tj. 9 150 metrů. Jeden stroj sleduje vzdušný prostor o velikosti přes 312 tis. km2, a to od povrchu až do stratosféry.

Pomalu letící cíle je schopen sledovat v okruhu o poloměru přibližně 400 km (215 námořních mil). Ve střední výšce vidí posádka pro plnění bojových úklolů na vzdálenost kolem 520 km (280 námořních mil). Letadlo AWACS může také operovat v námořním módu, při kterém lokalizuje cíle na moři.

Letoun E-3A AWACS NATO

Jedno z pracovišť modernizovaného stroje E-3A AWACS

Pokud systém pracuje v pasívním módu, neprozrazuje úkol letu. Nepřítel proto netuší, že je sledován. Naopak, v aktivním módu může "oslepit" protivníkovo pozorování a monitorování.

Údaje získané pasivním a aktivním sledováním předává digitálními linkami velitelům na zemi a na moři.

Posádka může takticky řídit bojiště ve vzduchu včetně jeho ochrany pomocí tzv. elektronické bubliny. Zvládá také bojové pátrací a záchranné úkoly, průzkum, taktická leteckou přepravu a doplňování paliva ve vzduchu.

Letoun E-3A AWACS NATO

Provoz elektronického zařízení a radaru je energeticky velmi náročné. Pro zajištění napájení musí mít generátory výkon 1 MW (1 000 kW)

Členění uvnitř letadla

Přední část letadla tvoří tzv. letová paluba se čtyřmi členy letové posádky. Za ní následují vstupní dveře a paluba pro plnění operačních úkolů. Dále pracoviště, která uspořádáním připomínají kancelář typu open space.

Na operační palubě spolupracuje 12 až 15 členů posádky. V náročných misích je na palubě až 35 lidí (jedna směna pracuje, druhá odpočívá). V zadní části trupu je odpočinková zóna včetně lůžek, kuchyňky a toalety.

Letoun E-3A AWACS NATO

Přední část letadla, tzv letová paluba, patří letové posádce. Tvoří ji dva piloti, palubní inženýr a navigátor. Přístrojové vybavení, podobně jako u B-52, je prověřeno testy jaderných zbraní v atmosféře Země (vzhledem k době vzniku konstrukce). Jinými slovy, elektromagnetický impuls (EMP) "budíky" nepoškodí natolik, aby přestaly fungovat.

Paluba pro plnění operačních úkolů

Letoun E-3A AWACS NATO

Za kabinou pilotů jsou jakoby oddělená místa paluby operačních úkolů

Letoun E-3A AWACS NATO

Pracoviště dále pokračuje ve stylu velkoprostorové kanceláře

Odpočinková zóna

Letoun E-3A AWACS NATO

Odpočinková zóna začíná sedadly pro odpočinek posádky. Posádka v nich sedí zády ve směru letu.

Letoun E-3A AWACS NATO

Vedle těchto sedadel jsou sklopná lůžka pro odpočinek posádky při zvlášť dlouhých misích

Letoun E-3A AWACS NATO

Následuje prostor kuchyňky, toalet a dalčích sklopných lůžek (jsou na druhé straně trupu). V těchto místech jsou také zadní dveře letounu.

Jak vzikal systém včasné výstrahy

Letadla AWACS mají svým způsobem krkolomnou historii. Stroj vznikl úpravou prvního komerčně úspěšného proudového letadla pro transatlantické lety Boeingu 707 (nebylo to první proudové letadlo pro civilní lety nad oceánem). Ten je pro změnu modifikací letadla Boeing 367, kterému se přezdívalo Dash 80. I Dash 80 vznikl evolucí z...

Pro úplnost už jen krátce zmíníme, že Boeing 707 má nákladní verzi C-135, tankovací verzi KC-135 a také prezidentskou verzi Air Force One.

Možná vám připadá, že systém AWACS je ve službě velmi dlouho, podobně jako B-52. Vždyť Boeing 707 vznikl v roce 1955. První specifikace, jejichž upřesňováním letadlo s UFO na hřbetu vzniklo, se datují do roku 1965. Výroba ale probíhala v letech 1977-1991.

Za tu dobu Boeing vyprodukoval 68 kusů. Vyrobené exempláře v nedávné době prošly kompletní modernizací, při které byl v Seatlu zjednodušeně řečeno zcela vyměměn celý interiér. Nové sledovací zařízení zvýšilo výkonnost a zcela zásadně se rozšířily možnosti pasivního sledování, při kterém letoun "neprozradí" účel mise.

Výbava letadla včasné výstrahy a kontroly AWACS

Základní technické údaje
Funkce létající sytém včasné výstrahy a řízení
Výrobce Boeing
Pohon 4 dvoupropudové motory TF33 Pratt & Whitney 100A
Tah jednoho motoru 93,4 kN
Délka 46,68 m
Výška 12,7 m
Rozpětí 44,45 m
Max. hmotnost 147 429 kg
Rychlost více než 800 km/h
Palivo 89 610 litů (70 371 kg)
Výdrž v letu Bez tankování cca 8 hodin (možnost tankování ve vzduchu)
Radarový disk (Rotodome)
Průměr 9,1 m
Tloušťka 1,8 m
Výška pylonů 3,35 m
Otáčení (Rotace) 1 ot./10 vteřin
Sledovaná oblast
Pomalu letící cíle kolem 400 km nebo 215 námořních mil
Cíle ve střední výšce kolem 520 km nebo 280 námořních mil.
Letová posádka 2 piloti
1 navigátor
1 palubní inženýr
Posádka pro plnění operačních úkolů 12-19 specialistů (max. 35)
Složení posádky pro plnění operačních úkolů

1 taktický velitel
1 důstojník pro rozdělení úkolů
2 operátoři ochranných elektronických systémů
1 velitel operátorů
1 operátor pasivních systémů
3 přehledoví operátoři
1 komunikační technik
1 systémový technik
1 technik radaru

Organizace systému AWACS

Velitelem je střídavě Američan nebo Němec v hodnosti generálmajora. Zástupcem velitele je vždy příslušník RAF v hodnosti brigádního generála. Tito velitelé jsou podřízeni přímo Vrchnímu veliteli spojeneckých sil v Evropě

Dnes se letecký systém včasné výstrahy skládá ze dvou operačních složek. První tvoří na základna v německém Geilenkirchen (17 letounů Boeing NATO E-3A. Personál pochází ze zemí, které se účastní na projektu.

Druhá je na základně britském Waddingtonu se 7 letouny Boeing E-3D. Provoz těchto letounů zajišťuje a posádky tvoří výhradně personál RAF.

  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 168 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 28 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

POZOR VLAK: Slavíme půl století pražského metra, vznikla k tomu unikátní hra

v diskusi jsou 3 příspěvky

24. dubna 2024  7:29

Pro Československo, a především pro Prahu, to byl slavný den, devátého května 1974 byl slavnostně...

Jiří Horák obnovil ČSSD a dovedl ji do parlamentu. Se Zemanem si nerozuměl

v diskusi jsou 2 příspěvky

24. dubna 2024

Před 100 lety se narodil Jiří Horák, který po sametové revoluci pomáhal znovuobnovit sociální...

Dnes už se bez nich válčit nedá. Raketový vzestup bojových dronů

v diskusi je 43 příspěvků

24. dubna 2024

Bezpilotní letadla (drony) jsou v posledních dvou dekádách na raketovém vzestupu. Přispěla k tomu...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...