Ve světě spotřební elektroniky neexistuje značka, pro kterou by se po celém světě vyrábělo tolik různých doplňků jako pro Apple a iPod potažmo iPhone. Vymyslet něco nového se zdá být v tomto oboru téměř nemožné. A stát se certifikovaným výrobcem, kterému Apple udělí známku Made for iPod, je ještě těžší. Nebo že by to tak těžké nebylo?
Jiřímu Londinovi a jeho Dockwoodu se to povedlo. Stal se prvním českým certifikovaným výrobcem příslušenství pro Apple. Stačilo prý do centrály firmy poslat vzorky výrobku a žádost o certifikát. Za necelý měsíc přišla kladná odpověď.
Stojany na dokovací stanice nazvané Dockwood se tak staly prvními českými výrobky pro Apple a podle dostupných informací i jedinými, které se vyrábějí ze dřeva. Rodí se na Vysočině ve stejné fabrice, která dodává dřevěné výrobky pro luxusní a světoznámou francouzskou značku Hermès.
Při výrobě Dockwoodů se používá stejně náročný a pečlivý postup jako u skříní a doplňků pro klavíry a pianina. Ty firma Dřevotvar Bystré vyváží do celého světa. Ve stejné dílně vznikají i tácy, podnosy a ozdobné krabičky značky Hermès. Až za ně budete v ulici Faubourg Saint-Honoré v Paříži u Hermèsu utrácet, otočte je dnem nahoru a v rohu si všimněte písmena D. To znamená, že pocházejí od nás z Vysočiny z vesnice Bystré u Poličky.
Dockwood je prvním oficiálně certifikovaným výrobkem pro Apple. V době naší reportáže byl také i jediným v ČR.
Najděte nějakou vadu …
"Tak co, najdete nějakou vadu?" pokládá nám téměř řečnickou otázku ředitel Dřevotvaru Jiří Jukl a v rukavicích nám podává malý dřevěný podnos Hermès. Ani po velmi podrobném zkoumání na něm nenajdeme sebemenší kaz. Přesto ho prý z Francie vrátili jako nevyhovující.
Důvodem byla drobná nečistota v laku, která je však vidět pouze pod určitým úhlem. "Dnes se nám to už nestává a naprostá většina výrobků projde přísnou kontrolou Hermèsu bez problémů. Začátky však byly těžké," dodává Jukl.
Se stejnou péčí jako Hermès se v Dřevotvaru vyrábějí skříně klavírů světových značek Petrof, Bechstein, Schimmel nebo třeba Steinberg. Stejně je tomu samozřejmě i u Dockwoodů, které vymyslel a navrhl Jiří Londin.
Jak vznikl první český iPod výrobek
"Rád používám iPod, ale nikdy se mi nelíbila dokovací kolébka, kterou jsem si k němu pořídil. Ten kus plastu mi k tak elegantnímu výrobku nějak nepasoval," vysvětluje Londin, jak ho napadlo vyrobit si vlastní stojánek splňující jeho estetické nároky.
Nejprve si Dockwood vytvořil pro sebe a když se líbil i známým, napadlo jej, že by se mohl vyrábět sériově. Jak zdánlivě jednoduchá byla cesta k prvnímu českému certifikovanému iPod doplňku, si můžete přečíst v krátkém rozhovoru v rámečku.
Některé věci se v truhlářské dílně nezměnily od doby, kdy jsem tam brigádničil coby třináctiletý žáček.
Ruční práce ...
Dřevotvar vyrábí Dockwoody ne zcela tradiční cestou.
Tradiční postup je vyrobit dřevěný díl, obrobit ho do finální podoby a pak lakovat. Jenže při lakování nateče lak do obrobených míst a původní přesné rozměry jsou tak deformovány. Hrany navíc nejsou optimálně čisté.
Zde je však základní dřevěný díl nejprve nalakován, vybroušen a vyleštěn. Takto dokončený díl je "oblepen" ochrannými fóliemi a přes ty je výrobek obroben. Všechny hrany a rohy jsou tak zcela precizní.
Stojánky Dockwood jsou vyráběny ze stejného dřeva jako skříně klavírů a pianin. Používá se hrušňové dřevo nebo dřevovláknité MDF desky. Shodné s hudebními nástroji jsou i laky a povrchová úprava. Díky kvalitním polyesterovým lakům mají nezvykle vysoký a hluboký lesk.
Lesk má hloubku proto, že vstupní lak je transparentní a do něj se přidává pasta. Černé 3 - 5 procent, bílé 10 procent, ostatních 7 - 15 procent, podle kryvosti.
Na Dockwoodu je použito osm až devět vrstev laku, celková tloušťka po nastříkání je 1,2 až 1,5 mm, přibližně 0,3 mm (zhruba dvě vrstvy) se poté odbrousí pryč. Finální lak má tedy 0,9 až 1,2 mm.
Černá barva vyžaduje méně vrstev než bílá. U mahagonového povrchu je použita mořená dýha. Lakuje se transparentním lakem a kraje se maskují zakrývací barvou, aby neprosvítaly hrany.
Lak má v sobě zhruba 3 % parafínu, který při výrobě zajišťuje ztvrdnutí, a jeho zbytky pak usnadňují finální leštění.
Nastříkaný lak nejdříve projde stádiem zgelovatění. Pak se vyloučí parafín, který na povrchu vytvoří šedou vrstvičku. Další vrstva laku se musí nastříkat ve správných časových odstupech, aby se vrstvy spojily. Druhá vrstva se stříká zhruba po dvaadvaceti minutách, třetí po dvaceti. U posledních vrstev se interval krátí až k dvanácti minutám.
Pokud by se stříkalo pozdě, parafín by už všechen vystoupil na povrch, hotová vrstva by ztuhla (lak by už nebyl gelovitý) a laky by se nespojily. Po vybroušení by v laku byly vidět kontury a mapy.
Pokud by se naopak stříkalo brzy, nebyl by lak ještě v gelové podobě, parafín by se nestihl vyloučit (skrz dostříknuvší vrstvu laku by už neprostoupil) a v laku by vznikly jemné bílé tečky. Kdyby něco z toho stalo, produkt se musí obrousit a lakování opakovat.
Tvrdnutí laku trvá zhruba den. Pak se odstraní vrchní vrstva parafínu. Poté následuje zhruba 10 - 14 dní, během kterých lak zraje, sesedá a kopíruje tak materiálový podklad. Kvalita základní vrstvy je proto nesmírně důležitá, aby nevznikly viditelné nerovnosti. U Dockwoodu to vzhledem k malým rozměrům není tak zásadní, ale na velkých plochách klavíru může být pracování laku velký problém.
Když je tlak vytvrdnutý, tak ani na ultrazvuku nelze rozlišit jednotlivé vrstvy - jeví se jako jedna.
Broušení a leštění
Broušení probíhá ve dvou kolech. Široká vrchní plocha se brousí pod rotujícím brusným pásem, boční strany a hrany jsou pak dobrušovány ručně. Používají se k tomu stlačeným vzduchem poháněné excentrické brusky a brusiva se suchým zipem. Jako brusivo je použit například odpad ze zpracování diamantů. Používají se tu zrnitosti 400 až 2000.
Tloušťka laku se během broušení kontroluje ultrazvukovým tloušťkoměrem.
Následuje leštění voskem a pastou na dvojici rotujících měkkých kotoučů. Na jednom probíhá takzvané předleštění voskem. Ten se nejdříve na kotouč "namaže" z krychličky, která tvarem připomíná mýdlo. Vosk se v ní smíchá s brusivem.
Na druhém kotouči se lak takzvaně "vypolišuje" (odborný termín zní správně: polishing) pastou na leštění aut ředěné ve vodě a ve čpavku. Čpavek vytáhne z podkladu mastnotu a vytvoří ten finální lesk.
Obrábění v cuku letu s CNC
Obrábění zde provádí automatizovaný CNC (computer numerical controlled) obráběcí stroj.
Podle výkresů se do přístroje zadají třírozměrné souřadnice, do přesného místa stroje upne dřevěný polotovar a pomocí trojice fréz pak stroj zcela přesně výrobek vyřeže. Jeden kus je hotový během pár minut.
Není to ale tak jednoduché, jak to zní. Vrstva laku se musí například nejdříve rozříznout malým ostrým hrotem, aby nepopraskala. Obsluha tak musí umět a znát více než jen obsluhu a konfiguraci frézy.
Tvar výřezu je nejprve "obkreslen" ostrým obráběcím nástrojem tak, aby nedošlo k poškození lakovaných částí. Na druhém snímku probíhá obrábění místa pro dokovací kolébku. Jde pouze o ukázku pro účely focení. Jinak by byl Dockwood ošetřen ochrannou fólií.
Odlepit a přilepit
Úplně nakonec se ručně dočistí případné zbytky a odštěpky mezi jednotlivými vyfrézovanými prostory. Dále pracovnice odlepí ochranné nálepky a od té chvíle pracují s Dockwoodem pouze v rukavičkách. Doslovně.
Poté vlepí červený flokovaný papír do prostoru pod dálkovým ovladačem, vyzkouší, zda dokovací stanice správně zapadne do futrálku a zda nic nebrání zapojení kabelů. Pak následuje jen zabalení produktu a předání do skladu.
Prohlubeň, kam se ukládá dálkové ovládání, je vyložena takzvaným flokovaným papírem. Ten se vyrábí následovně: Na papír se nastříká lepidlo, nechá se zaschnout. Na pásek se přiloží jeden elektrický pól, do speciální pistole druhý pól vysokého napětí. Do pistole se nasype drť nylonu a dalších umělých vláken a nastřílí se na papír s lepidlem. Díky elektrickému poli se částečky zpolarizují (tj. stejně se zorientují) a výsledek pak působí podobně jako semiš.
Stojánky dockwood si můžete pořídit za 1 500 Kč v barevném, nebo 2 100 Kč v mahagonovém provedení.
První Čech pro Apple
|