Původně se předpokládalo, že se páska přestřihne a poprvé zacvakají fotoaparáty dřív než v roce 1974. "Podle prvních představ z doby, kdy bylo přijato rozhodnutí o výstavbě metra v Praze, se mělo začít jezdit už v roce 1970," vzpomíná vedoucí archivu Dopravního podniku Pavel Fojtík.
Brzy se ukázalo, že termín je nereálný. Nastala změna plánu. Počátek provozu byl odložen na rok 1972. "I to byl však nereálný termín," vysvětluje Fojtík. "Tehdejší vláda na svém jednání 18. února 1970 odsunula zahájení provozu na první červenec 1974."
Nakonec vozy vyjely s cestujícími do tunelů pod Prahou 9. května 1974, na den osvobození (tehdy pouze) Rudou armádou.
O peripetiích s výstavbou metra si můžete přečíst v článku Metro vyjelo před 35 lety. Soudruzi přijímali závazky, utajovaly se poruchy.
Každopádně se v prvních dnech fotilo a natáčelo o sto šest. Podívejte se na dobové záběry, poznejte své sousedy, známé... a i tehdy vzácnou husu v metru.
Poslední dny zkoušek bez cestujících
Stanice Mládežnická. Dnes se jmenuje Pankrác. Snímek byl zřejmě pořízen v závěrečné fázi zkušebního provozu v dubnu, nebo dokonce v květnu 1974 během některé z posledních zkoušek, protože interiér stanice už působí velmi uklizeně.
Stanice Kačerov. V pozadí stojí vlak u služebního nástupiště, které bylo tehdy pouze zastřešeno.
Detail z předchozího záběru byl zvětšen, a proto působí neostře.
Slavnostní zahájení provozu 9. května 1974
Opět stanice Kačerov. Fotografie vznikla asi 9. května 1974 před slavnostní jízdou po prověrce tratě. Vedoucí archivu tak soudí podle praporků, kterými byly soupravy 9. května na státní svátek vyzdobeny.
Autobusový terminál na stanici Kačerov 9. května 1974 posloužil ke shromáždění hostů a novinářů před tribunou.
Na tribuně hovoří pražský primátor Zdeněk Zuska. Vedle něj stojí generální tajemník ÚV KSČ Gustáv Husák a předseda Federálního shromáždění (tehdejší parlament) Alois Indra.
Jeden z tradičních snímků ze slavnostního zahájení provozu metra. Gustáv Husák přestřihuje pásku 9. května 1974 v 9 hodin a 19 minut.
Vedle Gustáva Husáka je generální ředitel Dopravních podniků hlavního města Prahy Mikuláš Lacek. Patřil k předním zastáncům metra místo podpovrchové tramvaje.
Soudruh Husák se toho dne svezl metrem poprvé. Poté jel bývalý prezident metrem ještě dvakrát. Zahajoval provoz trasy A a prodloužené trasy C - podrobnosti si přečtěte v článku Vezl jsem metrem Husáka, vzpomíná strojvedoucí.
Ani za minulého režimu nebylo běžné, aby generální tajemník ÚV KSČ (a o rok později zároveň i prezident republiky) jezdil metrem. Jen si to představte - prezident v metru.
Stanice Kačerov v pátek 10. května 1974. Ve frontách trpělivě čekají desetitisíce Pražanů na svezení metrem. Ten den převezly třívozové soupravy mezi Kačerovem a Sokolovskou (Florencí) 300 tisíc cestujících.
První dny provozu metra v Praze
"Pane, koruna se vhazuje do turniketu po pravé straně. Pokud máte tramvajenku, jděte vpravo." Něco podobného volal jeden z pořadatelů na přicházející cestující ve stanici Kačerov.
Pořadatelé ve stanici Kačerov potřebovali megafony, aby mohli organizovat první cestující metrem.
Při zahájení provozu vzniká množství fotek "na památku". Je možné, že někteří z vás někoho na snímku poznají.
Členky pořadatelské služby ve stanici Hlavní nádraží si také pořídily záběr "na památku". Poznáváte je?
Dozorčí ve stanici Hlavní nádraží. První dny provozu byly náročné i pro ně.
Stanice Gottwaldova (Vyšehrad). Z vozů metra je zde jeden z nekrásnějších výhledů na Prahu. Ve své době byla vždy považována za nejkrásnější stanici. Dnes má konkurenci ve stanici Rajská zahrada na trase B nebo Střížkov na Céčku.
Husa(k) v metru
Znáte lidi na fotografii s husou?Znáte osud této fotografie? Poznáváte ženu, která drůbež převáží? Napište nám do redakce na adresu redakce@technet.cz. |
Například brněnské Divadlo Husa na provázku muselo kvůli podobným asociacím (pro nepamětníky: Husák na provázku) zkrátit název na pouhé: Divadlo na provázku. Normalizace tehdy nabírala na síle.
Tři z padesátky éčeesek, tedy vozů, se kterými zahajovalo pražské metro. Poslední soupravy Ečs byly vyřazeny v roce 1997 z důvodu zavedení nového typu zabezpečovacího zařízení. Z těchto vozů byla zachována jedna historická třívozová souprava. O jejím řízení si přečtěte ZDE.