První fotografie uložená do jedné molekuly

aktualizováno
Vědcům z University of Oklahoma se podařil husarský kousek. Do jedné molekuly tvořené 19 atomy vodíku vtěsnali černobílý obrázek. Ukládalo se i četlo pomocí nul i jedniček a v budoucnu lze očekávat mnohem větší úložné kapacity, než je současných 1024 bitů.
Americkým vědcům se podařilo uložit obrázek o velikosti 1024 bitů do jediné molekuly tvořené z 19 atomů vodíku. Výsledkem pracovníků univerzity v Oklahomě tak je první molekulární fotografie. Ačkoli byla černobílá a její velikost nepřesáhla 32 pixelů čtverečních, jedná se o revoluční způsob co se ukládání dat týče. V budoucnu by se totiž takového "úložiště" dalo rozličně využít.

Jak se ukládalo

Celá informace byla uložena v binárním kódu. Tento fakt je výhodou do dalších pokusů, takto uložené údaje totiž nebude problém přečíst za pomocí počítače.

Samotný proces ukládání informací do molekuly byl poměrně složitý. Na molekulu působil elektromagnetický impulz sestávající z 1024 frekvencí. Každá její amplituda tvořila "jedničky" a "nuly".

Podobně jako při ukládání se postupovalo i v případě "čtení" uloženého obrázku. Molekula byla opět vystavena impulzům, tentokráte již s menší frekvencí. Poté byly zjišťovány rezonanční změny.

Co bude dál?

Podle informací publikovaných v časopise New Scientist nebyl prováděný experiment zdaleka poslední. Jak se nechal slyšet Bing Fung, výzkumný pracovník a vedoucí týmu objevitelů, šlo pouze o první krůček následujícího vývoje v oblasti molekulárního fotografování. "Rozhodně by se mohlo podařit uchovat mnohem větší množství informací," sdělil Fung. Jak dodal, možnou překážkou by mohlo být nepředvídatelné "chování" atomů v molekule.

ZmapujTo.cz