Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


OBRAZEM: Před 40 lety vzlétl prototyp F-16. Ale jenom omylem

aktualizováno 
Letos v lednu uběhlo 40 let od startu jednoho z nerozšířenějších bojových letadel posledních několika desítek let. Oč by let neplánovanější, o to byla další kariéra letounu F-16 Fighting Falcon úspěšnější.

Dne 20. ledna 1974 probíhaly na Edwardsově letecké základně (Edwards AFB) vysokorychlostní pojížděcí zkoušky prototypu nového bojového stroje YF-16 firmy General Dynamics. Zkušebnímu pilotovi, kterým byl Phil Oestricher, se to však trochu vymklo z ruky.

Pojížděcí zkoušky

Dle předpisů se pojížděcí zkoušky dělí na nízko a vysokorychlostní. Hranicí je rychlost 70 uzlů, tedy 130 km/h.

Nízkorychlostní pojížděcí zkoušky (low-speed taxi tests) slouží k ověření chování letounu a podvozku při pojíždění, zatáčení, zrychlení, brzdění, apod.

Vysokorychlostní pojížděcí zkoušky (high-speed taxi tests) jsou druhou fází pozemních zkoušek a ověřují chování letounu při nejkritičtějších režimech letu, tj. startu a přistání. Zkoušky jsou velice náročné, protože se letadlo pohybuje kolem minimální rychlosti a špatně se ovládá.

Při těchto rychlostech ho už nadlehčuje vztlak (špatně brzdí, malá trakce), ale aerodynamické síly na řídících plochách jsou ještě malé. Zkouškami se především ověřují parametry přerušeného startu a přistání (bod rozhodnutí, mezní rychlosti, apod.). Při zkouškách obvykle dochází k nadzdvihnutí příďového kola.

Na vině byla v té době nová a neobvykle citlivá řídící páka typu joystick s elektronickým řízením umístěná na pravém panelu vedle pilota. A k tomu ještě bylo chybně nainstalováno ovládání průřezu výstupní trysky motoru.

Při vysoké rychlosti se YF-16 po nadzvednutí přídě podélně rozkmital a obrousil si výškovku o runway. A poté co se začal stáčet do strany a hrozilo, že skončí tragicky v písku vedle dráhy, když předtím ještě zavadil o zem raketou umístěnou na konci křídla, rozhodl se pilot zvednout letoun do vzduchu.

Tím zachránil nejen první prototyp, ale možná i sebe a nakonec celý program vývoje letounu. Po okruhu kolem letiště nevzrušeně přistál. Lehce poškozený YF-16 byl rychle opraven a 2. února tak mohl proběhnout už oficiálně naplánovaný první let v trvání 90 minut.

Druhý prototyp byl zalétán 9. května 1974. Asi o měsíc později vzlétl konkurenční Northrop YF-17. Tyto stroje, které se jako jediné dva dostaly do stadia prototypu, se účastnily soutěže o nový lehký stíhací letoun s vysokou manévrovatelností (LWF - Light Weight Fighter). Program LWF byl vypsán na základě zkušeností z bojů nad Vietnamem, kde se utkávaly těžké Phantomy s lehkými obratnými MiGy. Soutěž vyhrála firma General Dynamics a první bojovou verzi F-16A začala sériově vyrábět v roce 1978.

F-16 je relativně malý a lehký jednomotorový letoun určený pro boj se vzdušnými, pozemními i námořními cíli dle použité výzbroje. Jeho charakteristikou je vysoká obratnost, ve své době si držel primát nejobratnějšího bojového letounu.

F-16 je prvním sériově vyráběným letadlem s počítačovým systémem řízení s elektroimpulzním přenosem signálů na servopohony ovládacích ploch (pro tento systém nepřímého řízení letadla se používá anglické označení fly-by-wire).

Další zajímavé informace o těchto letadlech, včetně velmi stručné historie, si můžete přečíst pod fotografiemi v galerii.

Stroje F-16 dokážou i tankovat ve vzduchu:

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bouřka nad Prahou (25. června 2016).
I vás může zasáhnout blesk. Co to je nebeská elektřina a jak vzniká?

Bouřky, které zasáhly Česko, s sebou vedle vydatného deště přinášejí i riziko blesků. Přesvědčila se o tom i jedna žena, kterou zasáhl elektrický výboj na...  celý článek

Domácí násilí ukončil chytrý reproduktor. (Ilustrační foto)
Zavolej na mě policii, slyšel chytrý reproduktor. Násilníka zatkl SWAT tým

Chytrá zařízení neustále analyzující hovory v okolí vyvolávají v mnoha lidech oprávněné obavy. Minulý týden však napadené ženě v Novém Mexiku posloužil chytrý...  celý článek

Postupně dostaly nové zbarvení také ostatní stroje, Iljušiny Il-18 samozřejmě...
OBRAZEM: Osmnáctky v celé své kráse. Vznikl i protiponorkový typ Il-38

Mezi významné stroje v historii letecké dopravy patří Iljušin Il-18. Svou roli si odehrál i u ČSA, kde mimo jiné drží primát nejdéle používaného typu. První...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.