Rak říční

Rak říční | foto: M. Chochel

Raci jsou jako chemická laboratoř. Vědci s nimi testují kvalitu vody

• 8
O racích koluje spousta historek a pověr. Málokdo však ví, že jsou živou chemickou laboratoří. Vědci z Jihočeské univerzity je právě proto využívají jako ukazatele při sledování kvality vody.

Odborníci z fakulty rybářství a ochrany vod představili před několika dny své objevy při křtu obsáhlé knihy Biologie a chov raků.

"Publikace shrnuje poznatky o rozšíření, anatomii, biologii a ochraně raků. V moderní české literatuře taková souborně pojatá kniha dosud chyběla. Náš tým na ní pracoval přes dva roky," naznačil Pavel Kozák, šéf autorského týmu a ředitel Výzkumného ústavu rybářského a hydrobiologického ve Vodňanech.

Jihočeští vědci už několik let raky využívají jako bioindikátory ve vodě. "Srdeční činnost raka odráží kvalitu vody. Na zádech má senzor, malou vysílačku. Signál můžeme vizualizovat v počítači," popisuje Petr Císař z ústavu komplexních systémů.

Raci jsou největší sladkovodní bezobratlí živočichové, kteří jsou schopni zachytit nízkou koncentraci škodlivých látek rozpuštěných ve vodě.

"Dnes se hodně využívají ryby. Jenže tam se změny ve vodě poznají jen podle úmrtí. Rak je chemická laboratoř. Zjištění jsou tak mnohem přesnější," dodává Kozák.

Po dalších testech odborníci plánují, že si svůj prototyp pojistí ochrannou známkou a budou ho více uvádět do praxe. "Raky by mohly více využívat vodárny a zdroje pitné vody," podotýká Kozák.

Objev u raků pruhovaných

Když nemám samce, rozmnožím se i bez něj, vzkazuje samice. Tak se dá shrnout další objev jihočeských výzkumníků. Zjistili, že samice raka pruhovaného dokáže produkovat potomstvo i bez přispění samce.

"Vzhledem k možnému šíření tohoto druhu i při vysazení pouze jediné samice je to zásadní poznatek. K objevu jsme došli náhodou. V experimentu zaměřeném na důležitost jarního a podzimního páření se nám rozmnožily samice v kontrolní skupině bez samců. Souběh konkrétních faktorů je stále hádankou a je výzvou pro další výzkum," líčí Miloš Buřič z fakulty rybářství. Tento objev publikovali vědci v prestižním časopise Plos One.

Jihočeši se dále ve spolupráci s dalšími českými laboratořemi věnují i ohrožení původních raků račím morem. Na českém území jsou původními druhy jen rak říční a kamenáč. Na konci 19. století začali lidé vysazovat jiné druhy. Jenže právě ti zanesli na naše území vysoce infekční onemocnění.