Hudba, MP3 přehrávač

Hudba, MP3 přehrávač | foto: Profimedia.cz

Račte vstoupit: hudební obchod na síti otevřel

  • 30
Ústup cédéček ze scény přináší proměnu celého hudebního průmyslu. Patří k ní také internetové obchody s nahrávkami, které se otevřou i v Česku. Již od 23. října je možné nakupovat hudbu v prvním významném domácím obchodě i-Legalne.cz.

Jakýsi startovní výstřel obstarala píseň Máme svůj cíl, kterou společně nazpívala desítka finalistů televizní soutěže Česko hledá SuperStar III. Z i-Legalne.cz si ji posluchači mohli stáhnout takřka okamžitě po její televizní premiéře. Vůbec poprvé v historii českého hudebního průmyslu se začal nějaký potenciální hit prodávat prostřednictvím internetu.

„Dostali jsme nabídku od velké gramofonové firmy a samozřejmě jsme ji využili. Nahrávka Máme svůj cíl je první ochutnávka, která také upozorní na náš digitální obchod s hudbou,“ říká marketingový ředitel Petr Peřina. Naplno se prodejna i-Legalne.cz otevře až v polovině listopadu, kdy nabídne asi 400 000 skladeb. Do jejích digitálních „regálů“ se má vejít až 2,5 milionu nahrávek. Součástí i-Legalne. cz se stane také hudební magazín.

Pošli jednu SMS a stáhni si píseň

K nahrávce písně Máme svůj cíl se posluchač dostane pomocí mobilního telefonu a počítače. Z mobilu odešle speciální textovou zprávu, za kterou zaplatí 79 korun v Česku a 96 korun na Slovensku. 

topfun.idnes.czFilmy domů snadno a rychle
iDNES.cz spustil videopůjčovnu


Obratem má zájemce obdržet přístupový kód, který mu umožní stažení singlu z internetové adresy i-Legalne. cz do vlastního počítače. „Píseň si pak může libovolně přehrávat nebo si ji vypálit na cédéčko,“ dodávají vydavatelé. Vedle nahrávky fanoušek získá obal singlu včetně textu písně a notového záznamu.

Další způsoby, jak v internetovém obchodě nakupovat, rozvedou obchodníci podrobně na své internetové stránce. Zákazník může také zaplatit pomocí speciálních dobíjecích kuponů nebo své platební karty.

Cena za jednu prodanou píseň se bude pohybovat mezi 15 a 36 korunami. Internetový obchod nabídne i raritní nahrávky nebo celá alba. Odsune tím cédéčka ještě více do zapomnění? „To si netroufám odhadnout. Ale my nechceme vymazat z trhu cédéčka. Nás zajímá prodej hudby prostřednictvím internetu, který je vcelku běžný ve světě,“ říká Petr Peřina.

Gramofonové firmy, jež mu poskytly své nahrávky, vkládají do obchodu jisté naděje. Umírání cédéček a s tím související pokles prodeje, to vše jim dosud způsobovalo kolaps. Někdejší obři se zmenšovali, fúzovali navzájem a propouštěli své zaměstnance.

Nyní by mohli zase rychle ožít. V polovině letošního roku se viditelně přibrzdil propad trhu s cédéčky, navíc lidé si kupují stále více hudebních DVD. Vydavatelům začalo přitékat větší množství peněz za rostoucí prodej vyzváněcích melodií do mobilních telefonů. Vždyť počet melodií, které si lidé stáhli do mobilních telefonů, se za letošní půlrok blíží celkovému množství všech prodaných cédéček, DVD i hudebních kazet.

Sečteno a podtrženo, krize domácího hudebního průmyslu možná narazila na své dno. Zvláště když od internetového obchodu si všichni slibují, že přinese domácímu trhu oživení.

Každý si může vydat své písně sám

Album na cédéčku už není pro interpreta modlou. Nemusí se nikde doprošovat, přesvědčovat vydavatele nebo manažery. Své písně si může vydat na internetu sám.

Jednou z nejnavštěvovanějších hudebních stránek, kde se umělci prezentují, je MySpace.com. Má více než sto milionů registrovaných uživatelů. Na MySpace mají své nahrávky hvězdy, dosud neznámí interpreti a samozřejmě třeba zpěvačka Lilly Allen, které právě internet pomohl ke kariéře. To už je skoro revoluce.