Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Soukromá vesmírná raketa ukázala, jak se rychle přistává na „nohy“

  18:10aktualizováno  18:10
Již potřetí se společnosti Blue Origin podařilo přistát s raketou jen pomocí raketových motorů. Tentokrát to bylo dramatičtější, protože raketa nesla náklad a začala brzdit později než minule.

Firma Blue Origin ukazuje konkurenci, jak znovu použít raketu, a tím pádem ušetřit. O něco podobného se podobného se pokouší i konkurenční společnost SpaceX, které se po řadě nezdarů povedlo přistát teprve nedávno. Nutno dodat, že SpaceX to zkouší s mnohem větší raketou, která slouží k dopravě nákladu na ISS.

Pro představu srovnání velikosti prvního stupně rakety Falcon 9, známé Sochy Svobody a rakety New Shepard.

Pro představu srovnání velikosti prvního stupně rakety Falcon 9, známé Sochy Svobody a rakety New Shepard.

Raketa New Shepard firmy Blue Origin, kterou vlastní miliardář a zakladatel Amazonu Jeff Bezos, to však dokázala již potřetí. Používá se přitom ta samá testovací část, která letěla do vesmíru již v listopadu loňského roku a v lednu roku letošního. Ta se skládá z raketové části a modulu pro posádku až šesti osob. Raketový motor BE-3 slouží jak pro vzlet, tak pro přistání, kdy se znovu zažehne.

První přistání v západním Texasu bylo poněkud problematické, protože se modul kymácel. Podruhé již bylo přistání ukázkové i díky novému softwaru. V obou případech se stroj dostal nad oficiálně přijímanou hranici vesmíru ve výšce 100 kilometrů nad Zemí. Ale jen o kousek. v listopadu jen o půl kilometru, zatímco v lednu to byla výška 101,7 km. Tentokrát raketa vystoupala do výšky 103,4 km.

Přistávání návratového modulu rakety New Shepard společnosti Blue Origin na začátku dubna 2016.

Přistávání návratového modulu rakety New Shepard společnosti Blue Origin na začátku dubna 2016.

Na začátku tohoto měsíce to u Blue Origin zkusili s náročnější disciplínou. Jednak naplnili návratovou kabinu přístroji a také poněkud opozdili brzdící zážeh. To aby vyzkoušeli přistání při vyšší rychlosti. Přesně to bylo podle serveru Spaceflight101.com 1,1 kilometru nad Zemí, zatímco v předchozím případě stroj zapnul přistávací trysky 1,5 kilometru nad Zemí. To znamenalo větší tah, ale po kratší dobu a tím pádem úsporu paliva.

Firma plánuje posílat kosmonauty/vesmírné turisty právě na takové malé skoky do vesmíru. Jak to bude vypadat si můžete přečíst v našem předchozím článku.

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.