Recenze: Chaintech GeForce 3 Ti200 Gold Edition

  • 5
Chaintech ke klasické GeForce 3 Ti 200 přidal ještě něco navíc a tak světlo světa spatřila grafická karta Chaintech GeForce 3 Ti 200 Special Edition. A jak výkonná může být karta za rozumnou cenu? Možná budete překvapeni.

Úvod

Čas od času marketingová oddělení každého výrobce zakouzlí a firma nabídne zákazníkům omezenou sérii vylepšených produktů. Většinou nesou zvláštní označení jako Power Pack, Bonus Pack, Special Edition a tak podobně.

Stejnou cestou se vydalo i marketingové oddělení Chaintechu, a tak se firma rozhodla, že nechá jednu ze svých grafických karet projít omlazovací kůrou. Tak světlo světa spatřila grafická karta Chaintech GeForce 3 Ti 200. Vyvedená ve slušivé zlaté barvě, trefně pojmenovaná Special Edition, nebo chcete-li, Gold Edition a doplněná bundle softwarem.

Sámotný název má napovědět, že půjde o něco opravdu vyjímečného a už obal je v pravdě exkluzivní. Z přiložených fotografií je to, myslím, dostatečně zřejmé.

Pro dokreslení ještě uvedu, že se firma v minulé době podobným způsobem neprofilovala a prakticky do nedávna byly grafické karty u Chaintechu na pokraji zájmu. Výrobce příliš nedodržoval referenční design výrobců čipů, nenabízel ty nejlepší produkty a řadil se spíše mezi druhovýrobce. Konkuroval tedy trvale nízkou cenou, nikoliv kvalitou.

Navíc ve své prehistorii dával přednost jiným grafickým procesorům, než procesorům od nVidie nebo srovnatelné Ati. Možná právě to bylo příčinnou, že grafické akcelerátory od Chaintechu neměly dobrou pověst. A Chaintech to ani moc netrápilo. Hlavním opěrným pilířem firmy totiž byly (a vlastně doposud jsou) základní desky. Ty jsou nabízeny pro širokou paletu procesorů, s několika druhy čipsetů a plošně pokrývají velký segment trhu.

Jak je ale vidět na této kartě, v poslední době firma udělala otočku (tak říkajíc) o 180 stupňů a začala si podstatně více všímat právě segmentu trhu s grafickými kartami. Důkazem je i nová řada s GeForce 4 a zpětná inovace karet s čipy nVidia GeForce 3.

Informace o kartě

BaleníKrabice

Že obal prodává, je známá věc. Konkurence je na tomto poli značná a tak výrobci dělají všechno možné, aby se nějakým způsobem na trhu odlišili a zviditelnili. Zlato člověka přitahuje svým chladným půvabem a leskem už od pradávna, a na to Chaintech vsadil. Ostatně, proč ne.

Ale opusťme vzhled, podívejme se, co balení obsahuje, co zákazník dostane - a na jaké příslušenství se může těšit.

Balení obsahuje:

  • Grafickou kartu Chaintech GeForce 3 Ti 200
  • S-Video TV out kabel (poměrně krátký)
  • Software na CD v plastovém pouzdře + Manuál s postupem instalace v Angličtině (doporučujeme pročíst)
  • VGA ovladače ke kartě (Detonator) na CD a programy: InterVideo WinDVD, což je DVD Playback Software - který výrobce označuje za nejlepší DVD playback software pro PC, dále 3Deep (3D Monitoring Calibration Software) - kalibrace obrazu na monitor a kalibrace barev.
  • A navíc ještě dvě plné verze her: Aquanox a MDK2

ChlazeníPředek karty

Klasická GeForce 3 Ti200 nepotřebuje aktivní chlazení. To je poměrně známá věc a například u referenčního designu nVidie najdeme pouze klasický, pasivní heatsink starající se o odvod tepla z GPU a pamětí. To na kartě od Chaintechu nalezneme zcela něco jiného. Žádný klasický pasiv, nýbrž v centru heatsinku umístěný rozměrný větrák.

I větrák je oděn do líbivé zlaté barvy a nemusela by se za něj stydět ani Ti500 verze GeForce 3. Větrák má v průměru 4 cm Chladič z bokua to je opravdu hodně - i na kartu, která aktivní chlazení přímo vyžaduje. Pod centrální částí chladiče nechybí ani (překvapivě poctivě nanesená) teplovodivá pasta.

Chlazení tedy není podceněno, dá se říci že je luxusní a tak je logické, že karta má za provozu (na nVidia poměry) velice nízkou teplotu. Pochopitelně se tím otevírá prostor pro další úpravu pracovních frekvencí směrem vzhůru a tak si páni ladiči jistě přijdou na své.

Technické parametry

Rozdíly mezi verzemi Ti500 a Ti200 jsou předevsím v pracovních Detail chladičefrekvencích. Ti500 verze GF 3 má jádro (GPU) taktováno na 240 MHz. U Ti200 je to v uvozovkách pouze 175 MHz, tedy o 65 MHz méně. Paměti jsou u Ti500 standardně taktované na 250 MHz (500 MHz DDR), u Ti200 pak na 200 MHz, (tedy 400 MHz DDR). To v praxi ještě znamená, že verze Ti500 bývají osazené rychlejšími pamětmi s kratší přístupovou dobou. Ta se u každého výrobce liší podle toho, jak kvalitními pamětmi výrobce kartu osadí, ale nejčastěji se jedná a 3.8 ns paměti.

Chaintech GeForce 3 Ti200 v jednotlivých bodechKarta bez chladiče

  • Čip (GPU): nVidia GeForce 3
  • Frekvence čipu: 175 MHz
  • Počet tranzistorů: 57 milionů
  • Jádro: 256-bitové
  • Výrobní technologie: 0.15 mikronů
  • Renderovacích cest: 4
  • Paměť: 128(!!!) MB DDR SDRAM
  • Sběrnice paměti: 128-bitová
  • Frekvence paměti: 200 MHz (400 MHz DDR)
  • Přístupová doba do paměti: 5 ns
  • Propustnost paměti: 6.4 GB/s
  • RAM DAC 350 MHz
  • TV výstup

Detail pamětiJe možná trochu škoda, že chybí DVI-I výstup - nicméně né každý využije konektor pro připojení LCD monitoru.

GeForce 3 Ti 200 není ochuzena o žádné technologické specialitky, které má k dispozici její silnější sestra. Je zaměřena především pro hráče nejnovějších počítačových her, je plně optimalizovaná pro DirectX 8.0 a je vybavena programovatelnými texturovacími jednotkami TMU (ty nahradily NSR, neboli nVidia Shading Rasterizery). Nechybí ani optimalizace paměťové propustnosti nVidií nazvaná LightSpeed Memory Architecture. Jedná se vlastně o to, že je 128mi bitová sběrnice rozdělena na čtyři samostaně pracující části. Ke každé je pak přiřazen samostatný řadič, který jí obsluhuje. To při přesunu rozdílných velikostí dat znamená efektivnější vytížení a tím i uvolnění v případě, že kapacita není právě plně využita. V tomto ohledu, tedy v hrubém výkonu a v opravdu ďábelské Fill Rate nemají grafické karty nVidie prakticky konkurenci.

Kvalita 2D

Kvalita obrazu je u této karty rovněž překvapující. Absolutně se nedá srovnat s tím, co jsme byli u tohoto výrobce zvyklí vídat (i když vždy záleží na jednotlivém kusu). Teprve v rozlišení 1600 x 1200 obrazových bodů se projeví mírný pokles kvality obrazu (v tomto případě to bylo nepatrné rozostření).

Kvalita 3D a výkony

Protože je grafická karta Chaintech GeForce 3 Ti200 Special Edition primárně určena pro 3D akceleraci, tedy pro počítačové hry, zaměřili jsme se právě na tuto oblast. K posouzení výkonů nám pomohl počítač složený z těchto součástí:

  • Procesor: Intel Pentium 4 1.6 GHz (jádro Willamette) FSB 400 MHz Socket 478
  • Paměť: 256 MB DDR SDRAM (Kingmax) (PC 2700)
  • HDD: IBM Deskstar 40 GB 7200 ot/min 2MB Cache
  • Základní deska: Chaintech CT-9SJD (SiS 645 + 961)
  • Zvuk: CMedia 8738 (kodek AC97)

Z našich testů vyplývá, že ideální počítač pro tuto kartu by měl být vybaven procesorem s taktem okolo 1 GHz a vyšším - nicméně takt procesoru není "jediným" ukazatelem, podle kterého by si měl zákazník grafickou kartu vybírat a v podstatě není také ukazatelem hlavním. Velmi záleží na základní desce a na datové propustnosti paměťového subsystému.

Všechny testy jsme prováděli se zapnutým zvukem, neboť by bylo více než absurdní, testovat grafický výkon bez zapnutého zvuku. Pokud si nejste jisti, jestli má zvuk nějakou spojitost s grafickým výkonem, pak vězte, že se dnes již asi žádná hra nehraje s vypnutým zvukem a že zvuk (obzvláště kodek AC 97) citelně zatěžuje procesor.

Quake III ArenaVýkon Chaintech GeForce 3 Ti200 ve hře Quake III Arena. (Číselné hodnoty udávají počet vykreslených snímků za vteřinu)

Kartu jsme vyzkoušeli ve třech klasických programech. Jako první přišla na řadu osvědčená hra Quake III Arena napsaná pod rozhraním OpenGL. Už v ní se prokázalo, že 128 MB grafické paměti rozhodně není na škodu! Se stoupajícím rozlišením se totiž nedostavil razantní propad výkonu a to ani mezi režimem 1600x1200 a 1280x1024 obrazových bodů, tedy tam, kde bychom ho za normálních okolností očekávali. Závěr je jednoznačný. Pokud si chcete dopřát luxus vysokého rozlišení, pak je třeba mít co možná nejvíce paměti na grafické kartě.

Výsledky v 3DMark 2001SE (D3D)MadOnion 3DMark 2001 SE

3DMark 2001 a 3DMark 2001 SE je poněkud divoký (navíc syntetický) benchmarkovací program a to zejména díky svojí optimalizaci "všeho na všechno". Prakticky pravidelně v něm vítězí grafické karty s podporou a plnou optimalizací pro DirectX 8.1, ale jelikož je málokomu známo, jakým způsobem 3DMark naměřené výsledky přepočítává, musejí se brát absolutní čísla s rezervou.

Daleko zajímavější je opět sledovat pokles výkonu ve zvyšujícím se rozlišení. Ani zde (podobně jako v Quake III Arena) nebyl zaznamenán klasický propad. 128 MB grafické paměti tedy slavilo úspěch i tentokrát.

Graf výkonů v 3DMark 2001 v závislosti na použité metodě vyhlazování.No FSAA, 2xFSAA, 4xFSAA..

Za zkratkou FSAA se skrývá označení pro "Full Scene Anti-Aliasing", což je funkce na vyhlazování "zubatých" okrajů v 3D scéně. Funkce je výpočetně velice náročná (klasický zabiják výkonu), ale funguje v naprosté většině her, neboť se provádí přímo na kartě. Není tedy nutná softwarová optimalizace, nebo podpora ze strany hry, nebo programu. To je bezesporu výhoda. FSAA jsme rovněž vyzkoušeli v 3DMarku 2001 SE a výsledky jsou zajímavé. I tady se kladně projevilo 128 MB paměti. Navíc při metodě FSAA nazvané jako "Quincunx" karta podávala překvapivě dobré výsledky.

GL Excess

GL Excess je syntetický benchmark založený, podobně jako Quake III Arena, na rozhraní Open GL. Je zajímavý mimo jiné tím, že dokáže zvlášť proměřit samostatné součásti karty. Paměť, datovou propustnost a dokonce výkon samotného procesoru.

Přehledná výsledná tabulka poskytne informace o všech zásadních veličinách. Za a) o tom, jakým největším počtem snímků za vteřinu dokázala karta v testu vykreslovat scénu, b) o tom, jakým nejmenším počtem snímků dokázala v testu karta vykreslovat scénu a konečně c) o tom, jaký byl průměrný počet vykreslených snímků za sekundu v průběhu testu.

Nejdůležitějším ukazatelem je nejnižší počet vykreslených snímků - a má to své logické opodstatnění. Je totiž úplně lhostejno, jestli karta zvládá vykreslit 205 nebo 210 snímků. Důležité je, že karta ve svém výkonu neklesá pod určitou hranici (cca 35 fps). Žlutá barva označuje testy Fill Rate, zelená testy Polygon Count, modrá Vram testy a červená  testy CPU/FPU.

GL Excess 16 bitové barvyVýkony Chaintech GeForce 3 Ti200 v benchmarkovacím programu GL Excess (OpenGL, 16ti bitové barvy)

 

 

 

 

 

 

GL Excess 32 bitové barvyVýkony Chaintech GeForce 3 Ti200 v benchmarkovacím programu GLexcess (OpenGL, 32 bitové barvy)

 

 

 

 

 

 

Grafickou kartu Chaintech GeForce 3 Ti200 Special Edition do testu zapůjčila firma Asbis ČR