Čtečka PocketBook je lehoučká a vejde se do ruky i do kapsy

Čtečka PocketBook je lehoučká a vejde se do ruky i do kapsy | foto: Pavel Kasík, Technet.cz

Recenze PocketBook: lehoučká čtečka si poradí s knihami, ne s internetem

• 100
Malá čtečka PocketBook 360 splní všechno, co lze od čtečky elektronických knih čekat. Zvládne klasické formáty, chráněné e-knihy i třeba obyčejné PDF nebo DOC. Navíc respektuje čtenářovo rozdělení souborů do složek. K dokonalosti ji chybí lepší prohlížeč, on-line nástroje a tlačítko "o krok zpět".

Když jsme testovali tři české čtečky, řada čtenářů nám v diskusi připomněla, že jsme vynechali oblíbenou čtečku PocketBook 360. Nebyla to náhoda, tato čtečka nemá, na rozdíl od testovaných, integrovaný on-line obchod s možností okamžitého nákupu e-knih. Pokud to ale není jeden z vašich požadavků, je pravda, že maličký PocketBook je velice dobrým kandidátem: malý, lehoučký, svižný a s řadou nadstandardních funkcí.

Perfektní do ruky i do kapsy

Na rozdíl od konkurenčních čteček nemusíte shánět žádné extra pouzdro, součástí je totiž plastové víko, které lze odejmout a s trochou cviku přichytit zepředu, aby chránilo displej, a také zezadu, aby nepřekáželo nebo se neztratilo. Zpočátku to byl oproti koženému pouzdru Kindle trochu nezvyk, ale celkem rychle jsem objevil výhodu pouzdra: nijak zásadně nezvětšuje objem už tak malé čtečky.

PocketBook a jednoduché pouzdro

Pouzdro lze uchytit na druhé straně čtečky.

Čtečka PocketBook 360 váží pouhých 180 gramů, v ruce pak působí ještě subtilněji, což je rozhodně dobře. Plastové zařízení sedne přesně do dlaně. Nejčastější připomínkou lidí, které testovaná čtečka zaujala, směřovala k podivnému tvaru, který je na pravé straně výrazně vypouklý. Ano, vypadá to divně, ale z pohledu ergonomie jde o perfektní vychytávku.

Vpravo - čtyřsměrné tlačítko, potvrzovací tlačítko a dvě tlačítka pro listování stránkami

Po dlouhé době jde totiž o čtečku, která dokázala elegantně nabídnout úchyt pro obě ruce a přitom umožnit snadné listování stránkami. Díky zabudovanému akcelerometru (lze vypnout, ale ani zapnutý neobtěžuje) lze tak bez problémů střídat ruce a čtečka se během necelých dvou sekund otočí do požadované polohy. Zní to možná komplikovaně, ale působí to zcela přirozeně a čtení bylo co do pohodlnosti rozhodně srovnatelné se špičkovým standardem čteček, tedy Amazon Kindle. Displej je sice menší, ale rozlišení stejné (800 × 600).

Procházení obrázků je použitelné, displej je dostatečně kvalitní a relativně svižný.

Podporované formáty: vše, na co si vzpomenete

V přehledu podporovaných formátů nechybí snad žádná důležitá zkratka: PDF, EPUB (včetně DRM), PRC ("kindlí" formát MOBI), DOC i DOCX, FB2, TXT, DJVU, RTF, HTML, CHM, TCR, FB2.ZIP, z obrázků pak JPEG, BMP, GIF. Snad jedině audio by mohlo někomu chybět, čtečka si na zvuky nepotrpí.

Práce se soubory a složkami je přesně taková, jako na počítači. To nepochybně potěší všechny, kdo mají ve svých souborech a dokumentech rádi pořádek: čtečka funguje jako USB Mass Storage disk, který připojíte k počítači, nahrajete, co chcete, kam chcete, odpojíte a čtečka si s tím poradí.

Práce se soubory je jednoduchá, čtečka se hlásí jako dvě diskové jednotky (vnitřní paměť a microSD karta).

Manuál - o ukládání souborů na čtečku

Pochvalu si zaslouží práce s PDF dokumenty: je překvapivě rychlá i u velkých a složitých PDF a přestože pětipalcový displej je malý, výsledná práce relativně komfortní. Jen v menu je potřeba chvíli hledat, než pochopíte, že v podnabídce Lupa se pod obrázkem hada skrývá užitečná funkce pro přeformátování textu z PDF a parametry této funkce jsou mírně řečeno nelogické. Ale jakmile je objevíte a prozkoumáte, zjistíte, že většinu PDF souborů dokážete číst, obvykle pohodlně.

Nástroj pro zvětšování pro PDF nabízí řadu různých pohledů, včetně zmenšenin stránek, zobrazení po sloupcích nebo užitečné (ale neintuitivní) uspořádání textů (PDF text reflow).

Mnoho pokročilých funkcí, chybí tlačítko zpět

Základní menu při čtení nabízí devět tlačítek pro navigaci, poznámky, slovník nebo lupu.

Nevýhodou PocketBooku je určitá složitost nabídek. Menu je sice promyšlené a plné pěkných funkcí a usnadňujících zkratek, pro začínajícího uživatele by ale bylo mnohem užitečnější, kdyby čtečka nabízela takové obyčejné tlačítko "Zpět".

To chybí v řadě případů: není možné vrátit se na předchozí stránku po kliknutí na odkaz nebo záložku, je často těžké vyskočit z kontextové nabídky a také experimentování s novými funkcemi a odbočkami v menu by bylo díky němu jednodušší. Tlačítko Zpět lze částečně nahradit přiřazením vlastních pokročilých funkcí nabízeným tlačítkům, ale zdaleka to neřeší všechny zmíněné problémy.

Příjemně urychlující je menu, které vyvoláte stisknutím tlačítka pro zapínání. Kromě méně používaných funkcí je zde přístupný i rychlý seznam naposledy otevřených dokumentů nebo knih.

Rychlé menu se spustí po stisknutí horního "power" tlačítka. Kromě možností pro vypnutí, domovské obrazovky, zamčení a screenshotu nabízí také seznam naposledy otevřených knih.

Na internet jen v nejvyšší nouzi

Není úplně fér hodnotit zařízení určené ke konzumaci e-knih podle toho, jaký nabízí webový prohlížeč. Protože ale ostatní čtečky už nabízejí relativně pěknou podporu webových stránek (Kindle, Cybook i další), je trochu škoda, že si PocketBook v této kategorii neodnese žádné body. Nabízí sice na první pohled výbornou funkci,  vestavěnou RSS čtečku s konfigurovatelnými kanály, ale vzhledem k chabé kvalitě webového prohlížeče je to stejně jedno. Podpora CSS i Javascriptu je velmi základní, a tak ani nemá smysl řešit, jak se bez klávesnice na čtečce špatně píše, pro přístup na web ji zřejmě nikdo používat nebude.

Na internet sice se čtečkou čtenáři opravdu nechodí (ani když mají lepší webový prohlížeč), ale nabídnout posílání obsahu na čtečku by technicky přece nebyl  takový problém, když už čtečka podporuje wi-fi. Obdoba služby klip.me by umožnila čtenářům použitelné a pohodlné zasílání textů přímo z prohlížeče nebo prostřednictvím mailu. Jak jistě potvrdí fanoušci Kindle, jde o funkci návykovou.

Takto je nutné veškerý obsah nahrávat přes USB kabel, což naopak někomu může vyhovovat: je to jaksi tradiční a čitelná cesta, zvláště pro ty, kteří i v době iTunes a Amazon Store přemýšlejí o knihách a obrázcích jako o datových souborech.

Shrnutí: čtečka PocketBook 360 Plus new
KladyZápory
lehká, skladná, malá, promyšlené pouzdro, dobrý slovník, přídavné funkce, práce s adresáři a soubory prostřednictvím USB Mass Storage, umí screenshoty, bohaté možnosti nastavení, pěkné hry (šachy, had...), dobrý displej, podpora mnoha formátů, dobrá práce s PDF, podpora microSD karet, řada volně dostupných titulů dostupných ihned po rozbalení, dalších 25 tisíc ke staženíchybí tlačítko pro návrat o krok zpět, těžko použitelný či spíše nepoužitelný webový prohlížeč, neintuitivní lupa, mírné problémy při prvním připojení k počítači, chybí posílání a synchronizace přes mail/prohlížeč, nejednotné využití kurzorových kláves (stejná klávesa má v podobných kontextech různé funkce), obtížné podtrhávání v rámci textu

Poctivá, pohodlná, přístupná

I přes tyto nedostatky zůstává dojem ze čtečky PocketBook velmi pozitivní. Je přenosná, lehká a cenově dostupná. Čtenáři, kteří chtějí napojení na webové služby, se musí poohlédnout jinde (můj tip znáte). Ale ti, kteří mají velkou knihovnu elektronických knih nebo dokumentů a chtějí si ji řadit a uspořádat podle svých představ, najdou ve čtečce PocketBook ideální, po nějaké chvíli srozumitelné a poslušné zařízení. Cena čtečky, která se již na českém trhu zabydlela, se pohybuje kolem 2 800 Kč vč. DPH.

Parametry: PocketBook 360 Plus new
Rozměry:146,2 × 123 × 13,8 mm
Hmotnost:180 g