Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Reklama: chceme nekvalitní elektroniku a vy nám ji dáte

  0:01aktualizováno  0:01
Reklama je všude. Tak moc všude, že si jí kolikrát ani nevšimnete. A o to je úspěšnější.

Chceme nekvalitní elektroniku a vy nám ji dáte! | foto: Profimedia.cz

Máme pro vás novinku starou již několik let - kvalita spotřební elektroniky (nikoli high-endu) již není tak vysoká, jako tomu bylo dříve. Zjednodušeně řečeno, snižuje se proto, že to všichni chceme a po výrobcích to vyžadujeme. Může vám to přijít jako nesmysl, ale pokud chcete nakupovat například levné a výkonné notebooky s hezkým designem, výrobce musí někde šetřit. Naším chováním, kdy jdeme čistě po ceně, tlačíme výrobce k výrobě méně kvalitních produktů.

Protože žádný výrobce není hloupý, bude šetřit někde, kde to není vidět - v konstrukci, na součástkách... Notebook pak vydrží dva roky a musíme si jít koupit nový. Akademickou debatu o tom, že by výrobce nemusel šetřit zase až tolik a stále by byl v zisku, nechme stranou. Výrobce nechce jen zisk, výrobce chce velký zisk. A je to jeho svaté právo a my mu do toho nemáme co mluvit.

Tím, že výrobce šetří, odejde notebook do křemíkového nebe daleko dříve než kdysi. Je méně kvalitní, snadněji někde něco praskne, rychleji se opotřebí tak, abyste se ho štítili dotknout. Budete si muset koupit další notebook a výrobce vydělá ještě více, protože si zajistí odbyt pro své novější modely.

Možná vás teď napadlo: "To je náhodička! Tak tím, že chci kupovat pořád dokola nekvalitní notebooky, ještě vlastně výrobci pomáhám!" Ano, ale není to náhoda. Nikdy vás nenapadlo, proč při výběru upřednostníme ten který výrobek? Výrobce si nás tak vychoval, podobně jako si ovčák vychovává svoje ovečky. Slouží k tomu reklama.

Ta letáková nebo televizní, se spoustou stupidních sloganů, které se vám vryjí do hlavy, přestává fungovat. Navíc je hodně drahá. Na scénu proto vstupují přibližně tři různé metody.

1) Jestli jste si všimli, a pochybuji, že byste si nevšimli, tak dnešní doba přeje krásným úspěšným celebritám s velkými srdíčky a - spoustou nových věcí. Smějí se na vás z časopisů, mrkají na vaše stereotypní rána z televize u snídaně, rozjíždějí to ve velkém na svých megapárty.

Všichni je mají rádi (říkali to v televizi) a tak vás třeba zajímá, co si koupí za mobil... Nebo v jakém jezdí autě... Výrobci čehokoli to moc dobře vědí. Snaží se své produkty protlačit, kam se jen dá, kupují si známé tváře, které vás pak přesvědčují o kvalitách výrobku na billboardech. A když už to nejde oficiálně, docela stačí, když někde v rozhovoru jen tak mezi řečí zmíní tu kterou značku.

Je daleko levnější zapůjčit herci s pěknýma očima na rok aktuální model auta, než natisknout několik milionů letáků, rozházet je do schránek a ještě platit reklamu v televizi. A vliv na rozhodování při nákupu to má větší, ať už si to přiznáte, nebo ne. Kolik mužů si první tři měsíce po uvedení jedné z Bondovek muselo koupit hodinky stejné značky? A to dostaly ve filmu prostor jen pár sekund.

Odbočka k billboardům: je nějaká šance, že Česko jednou nebude jeden velký billboard? Jenom u silnice, kudy jezdím, se objevuje každých pár měsíců jeden nový.

Větší než ty předchozí, brzy je budeme muset objíždět.

2) Placené články. Především u tištěných časopisů, které stagnují a potýkají se s malým zájmem, představuje podobný způsob určitý zdroj příjmů. Česku se to prý zatím zdárně vyhýbá, nejspíše je to ale jen otázkou času (jsem pesimista). Vzhledem k tomu, že je vždy vše o lidech, přejde to i na servery. Kéž by takové články byly vždy, byť nenápadně, označeny.

Jedním ze zdokumentovaných případů byla třeba aféra ČSOB se spuštěním PaySecu. Snaživé studentky se těšily na svém blogu na novou službu. Jak se ukázalo, byla to ve skutečnosti snaha o reklamu nikterak odlišenou od běžného článku. Více se dočtete zde.

3) Dojedete utrmácení z práce. Auto omlácené o billboardy, kterým jste se nedokázali vyhnout. Ze schránky jste vysypali deset kilo letáků, rádio nebo televizi raději už ani nezapínáte, protože máte reklamy dost. Připojíte se na internet, snad nenarazíte na reklamu v některé ze zmiňovaných podob. Zaujme vás článek o hifi věžích, vypadá vyváženě. Uvažujete, že byste si koupili vítěznou věž, ale v hlavě se vám rozezní poplach: "Co když je to placený článek?!" Nic naplat, když nevěřím autorovi, nezbývá než se podívat do diskuse, co si o tom myslí ostatní čtenáři...

Vážně jste tak naivní, že věříte diskusím? Společně s placenými články je to ten nejjednodušší způsob, jak ovlivnit vaše myšlení. Jak to chodí, jsme psali již v tomto článku, který byl reakcí na diskusi pod srovnávacím testem notebooků.

Je to správné?
Z určitého pohledu ano. Díky levnější elektronice si všichni můžeme koupit to, co se nám líbí. Mnoho roztomilých zpěváků dostalo navíc za propagaci toho či onoho mobilu krásný honorář. Ten vzali, propili a dali tak práci barmanovi a snad i nějaké prostitutce. Ať chceme nebo ne, levné výrobky, které nic nevydrží, udržují ekonomiku v dobrém tempu.

Bohužel už nekoukáme, podobně jako roztomilý zpěvák s IQ kýble naplněného do poloviny vodou, že nám to všechno podřezává větev, na které sedíme. Ačkoli se sestavují žebříčky, jak je který výrobce ekologický, výroba samotná není mnohdy ekologická ani náhodou. Čím více se budou vyrábět věci, které vydrží spotřebitelských pár měsíců, tím více si budeme ničit naši zelenou (nikoli modrou) planetu. Nehledě na to, že již teď nás všudypřítomná reklama šidí více, než je zdrávo.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

VPN v ohrožení
Apple stáhl z Číny aplikace s VPN. Putin podepsal jejich zákaz v Rusku

Blokování přístupu na necenzurovaný internet je v některých zemích stále populárnější. Kvůli požadavkům čínských úřadů tak Apple stahuje VPN aplikace. V Rusku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.