Iluetrsční obrázek

Iluetrsční obrázek | foto: Profimedia.cz

Pirátům končí žně. U Googlu a Microsoftu už si s reklamou neškrtnou

  • 43
Na zajímavém způsobu boje proti webům, které se nějakým způsobem podílejí na šíření chráněného obsahu, se nyní dohadují společnosti jako AOL, Google, Microsoft, Yahoo a další. Rády by je obraly o příjmy z reklam tím, že na těchto webech nebude možné zobrazit reklamu, kterou zprostředkovávají.

Webové stránky, které žijí z reklamních bannerů a sponzorovaných odkazů, možná o tyto příjmy přijdou. Tedy pokud využívají některou z reklamních sítí společností jako Google, Yahoo, AOL, Conde Nast nebo reklamních sítí 24/7 Media, Adtegrity a SpotXchange. Velké americké technologické firmy totiž podle serveru PCPro připravily spolu s držiteli autorských práv dohodu, podle níž chtějí své reklamní sítě regulovat.

Půjde o jakýsi soubor osvědčených postupů, který bude mimo jiné reagovat na hlášení o porušení autorských práv. Pokud tak některý z vlastníků těchto práv podá stížnost, že se reklamy provozované v rámci dané reklamní sítě objevují na pirátských webech, měl by její provozovatel mít před sebou jasné kroky, které podnikne. Nemusí jít přitom jen o úložiště, kam uživatelé nahrávají nelegální obsah, ale i o severy s odkazy na stažení chráněného obsahu a další podobné.

V konečném důsledku pak může dojít až na rozhodnutí zablokovat reklamní síť pro daný server. Je to podobná logika, jako v případě platební sítě PayPal, která nespolupracuje s některými weby, jejichž živnost se nějak otírá o nelegální obsah.

Británie připravuje seznam špatných webů

Server deníku The Guardian píše, že i v Británii se hovoří o podobném systému. Tamní zástupce hudebního průmyslu připravuje ve spolupráci s kanceláří pro internetovou reklamu program, který umožní vytvořit centrální databázi pirátských stránek. Těm by se pak měly obloukem vyhnout reklamní sítě, agentury a marketingová oddělení při plánování kampaní.

Že přitom v konečném důsledku nejde o žádné drobné, dokazuje příklad  linkovacího serveru Surfthechannel. Ten dokázal na takových reklamách měsíčně vydělat asi  35 tisíc liber (více než milion korun), než byl jeho majitel odsouzen k odnětí svobody. Podobně se prý živí až 85 procent takto zaměřených webů.

I z toho vyplývá, že by tento způsob boje proti pirátům mohl být mnohem účinnější než miliony požadavků na odstranění nelegálního obsahu, nebo odkazů na jeho stažení.