"To bude vtipná reklama. Hezky aktuální, úsměvná a tak trochu k zamyšlení," říkali si nejspíš na poradě ve společnosti PayPal, když narychlo dávali dohromady celostránkovou reklamu pro nedělní vydání The New York Times. Svou reklamou naznačuje, že vaše peníze budou u Applu právě tak v bezpečí jako nedávno uniklé fotky celebrit. Jinými slovy: straší. Přitom jakoby mimochodem odkazuje na americkou ústavu (“We The People“) a staví se do role ochránců úspor běžných lidí.
V celostránkové reklamě (která vyšla na výšku, PayPal ji sdílel v upravené verzi) se naráží na nedávnou aféru, kdy na web unikly stovky fotek nahých celebrit. Ukázalo se, že řada těchto fotek pocházela z on-line záloh na platformě Apple iCloud, a společnost Apple tak čelila kritice za nedostatečné zabezpečení. Později se ukázalo, že zřejmě nešlo o masivní únik dat ze serverů Applu, ale spíše dlouhodobé, organizované a cílené útoky na účty celebrit právě za účelem získání lechtivých fotografií.
Z hlavního hráče na trhu je najednou v očích veřejnosti dvojka
Není těžké pochopit, jak PayPal na reklamu přišel. Možná se inspiroval i vtípky, které po internetu v této souvislosti kolovaly už v době, kdy Apple spolu s novými iPhony představil i platební systém Apple Pay.
Jenže když si podobnou legraci chce udělat PayPal či jiná velká firma, musí si dát pozor, aby při tom nepůsobila křečovitě. Aby nevypadala, že se bojí o své místo na trhu. A hráč o síle PayPalu s obratem 6,6 miliardy dolarů (přibližně 140 miliard korun), od roku 2002 zcela ve vlastnictví korporace eBay.com, ten už by se nemusel bát každé nové technologie, která se snaží dostat na jeho píseček. Spíše by se dalo pochopit, že agresivnější a posměšnější tón zvolí začínající hráč, aby na sebe upozornil.
Jenže když se do nějakého nového odvětví vrhne Apple, všichni zpozorní. Když představil iPhone, na pár let svým jediným telefonem rozhýbal (a v USA na čas i ovládl) trh s chytrými telefony. Svým iPadem v roce 2010 představil novou kategorii výrobku, kterou do té doby zkoušelo rozjet mnoho jiných výrobců. Počátkem tisíciletí prakticky ovládl americký trh s digitální hudbou. Zkrátka Apple má velkou marketingovou sílu, kterou někdy umí proměnit v úspěšný vstup na trh. „Reklama ukázala, co se stane, když se Apple natlačí do nového odvětví: firmy, které odvětví dosud ovládaly, se okamžitě stávají outsidery, těmi, u kterých se předpokládá, že prohrají,“ všímá si Marcus Wohlsen z magazínu Wired. Apple má pozici vhodnou pro to, aby prosadil svou, ačkoli pozice PayPalu je opravdu silná.
Tříska v oku konkurence, trám ve vlastním vývoji
Problém je i se samotným útočným způsobem reklamy. Pokud někomu veřejně něco vyčítáte a uvádíte to jako argument pro to, aby lidé zvolili místo jeho právě vás, měli byste si dát pozor, aby se vám nedalo vyčíst něco podobného.
V případě zabezpečení plateb je to tak, že PayPal chrání vaše transakce e-mailem a heslem. Tedy právě tak, jako je tomu u iCloudu. Podobný útok, který fungoval na iCloud, by tedy mohl fungovat i zde. Pravda, PayPal za příplatek nabízí i hardwarový klíč, který však rozhodně nepatří k výbavě běžného uživatele.
Platby Apple Pay budou zabezpečeny otiskem prstu. To skutečně není ideální způsob, jak nahradit heslo - otisk prstu se hodí spíše jako identifikace než jako zabezpečení, jelikož váš ohmataný telefon bude nejspíš otisk vašeho prstu obsahovat. Ale určitě se zatím nedá říci, že by měl Apple Pay nějaký problém s bezpečností, který by se právě tak netýkal i PayPalu.
Přestože názory na reklamu se různí (najdou se takoví, kterým se velmi líbí), celkově se PayPalu bezděčně podařilo říci více, než chtěl. Ukázal, že se bojí. Ukázal, že Apple se domluvil se správnými společnostmi a má našlápnuto směrem, který ohrožuje zavedené pořádky na poli plateb. Mohli jsme diskutovat, zda je PayPal novinkou ohrožen, nebo nikoli, ale tato diskuze je už bezpředmětná. Marketingové oddělení PayPalu jasně dalo najevo, že se ohrožen cítí. Možná i proto, že akcie jeho vlastníka (eBay) v reakci na oznámení společnosti Apple zaznamenaly citelný propad.
Všechno, o čem jsme se tu bavili, je spíše marketing a korporátní psychologie. Vůbec to neznamená, že Apple se systémem Pay uspěje. Už jen proto, že iPhone ztrácí podíl na trhu a není v povaze firmy Apple rozšiřovat svou službu mimo svůj hardware. O mobilní platby se už dlouho snaží a jistě dále budou snažit i u Googlu a v dalších firmách. Ale PayPal se nechal vycukat a začal plivat na konkurenční výlohu ještě dřív, než se obchod otevřel.