Řídicí věž na pražském letišti

Řídicí věž na pražském letišti | foto: Tereza Šírová, Technet.cz

Letadla mizela z radarů i v Praze. Možná kvůli "elektronické válce" NATO

  • 107
Několik výpadků na začátku tohoto měsíce zaznamenaly řídicí věže v řadě měst ve střední Evropě včetně Prahy. Příčiny incidentu stále neznáme. V podezření je cvičení vojsk NATO v Maďarsku.

Řízení letového provozu radaru ve Vídni, Bratislavě, Praze a Karlsruhe zaznamenala na začátku června výpadky signálu, když jim z radarů mizely některé údaje. Nebezpečí však podle všeho nehrozilo.

České řízení letového provozu: Letadla jsme na radaru viděli

Vyjádření ŘLP ČR

"Zaznamenali jsme  náhodné výpadky detekce letadel systémem tzv. sekundárního radaru v trvání desítek vteřin až několika minut. Díky plnému pokrytí vzdušného prostoru též klasickými primárními radary jsme však měli informaci o poloze letadel nepřetržitě k dispozici a bezpečnost provozu nebyla ohrožena."

"Mohu potvrdit, že v inkriminované době (5. 6. a 10. 6. 2014) byly zaznamenány krátkodobé problémy," potvrdil Technetu mluvčí Řízení letového provozu Richard Klíma. "Zaznamenali jsme náhodné výpadky detekce letadel systémem tzv. sekundárního radaru v trvání desítek vteřin až několika minut," upřesnil.

Zdůraznil však, že bezpečnost leteckého provozu nebyla nijak ohrožena. Řízení letového provozu nad Českou Republikou využívá jak údaje ze sekundárních radarů (které přijímají signál z odpovídačů na palubách letadel), tak z klasických primárních, které sledují cíle pomocí odrazu radiového paprsku. Dispečeři tedy stále viděli polohu letadel, pouze jim zmizely některé údaje o letech.

"Událost nyní šetří Eurocontrol na základě podnětu k šetření, který byl podán Rakouskem," uzavřel Klíma.

Rakouský tisk: Maďaři "byli varováni". Kým, to se neví

Podle rakouského deníku Kurier proběhl první výpadek ve čtvrtek 5. 6. 2014, kdy bylo Centrum pro letecké operace NATO (Combined Air Operations Centre Uedem - CAOC) v Uedemu v Severním Porýní-Vestfálsku informováno o "rušení v civilním letectví". Zpráva přišla z letového řídicího střediska v Karlsruhe. Také řízení letového provozu ve Vídni, Praze a Bratislavě hlásilo poruchy. Důstojníci NATO v Uedemu pojali podezření, že příčinou může být cvičení elektronické války v Maďarsku.

Pouze civilní řízení letového provozu v Budapešti prohlásilo, že nebylo ovlivněno, protože bylo "varováno". Kým a proč, ale jeho pracovníci nesdělili.

Podruhé se incident odehrál v úterý 10. 6. 2014 v půl druhé odpoledne, kdy mizela letadla z radarových obrazovek tentokrát ve Vídni, Praze, Mnichově a Karlsruhe. Porucha trvala až do třetí hodiny odpolední. Tentokrát se výpadky týkaly jen letadel ve vysoké nadmořské výšce. CAOC ale žádné akce v zasažených oblastech nehlásilo.

Marcus Pohanka z rakouské letové kontroly označil pro agenturu AP incidenty z 5. června a z 10. června jako bezprecedentní. Uvedl, že znenadání zmizely údaje o výšce, lokaci a identitě a další informace o celkem 13 letadlech nacházejících se nad Rakouskem. V obou případech na zhruba 25 minut.

Evropská agentura pro bezpečnost letectví EASA a Eurocontrol se nyní snaží zjistit příčinu selhání systému.

Řídící jsou na podobné situace vyškoleni

Podle odborníků nešlo o nijak výrazné ohrožení bezpečnosti letového provozu. Řídicí letového provozu jsou na podobné situace školeni a ve chvíli, kdy jim informace o letadle z radaru "zmizí", kontaktují posádku rádiem. "Přechází se na takzvané procedurální řízení," řekl Technetu pilot Ladislav Keller. "Pilot pak hlásí časy, kdy bude v určitém bodě, hlásí svou výšku a tak dále." Znamená to také zvětšení rozstupů mezi jednotlivými letadly a podobně.

Problém se měl týkat pouze kontaktu letadel se středisky řízení letového provozu. Například protisrážkové systémy, jimiž jsou letadla vybavena a které také využívají "sekundárních" odpovídačů, to nijak ovlivnit nemělo.

Ať je to NATO

Takzvaný elektronický útok nyní zvládnou jen mocnosti jako USA, Rusko, Čína a Indie pomocí svých satelitů. Druhá technická možnost je kybernetický útok na přijímací stanice na zemi. Všechny strany tak podle deníku Kurier nyní doufají, že jako příčina bude identifikována chyba při akci NATO a nikoliv nějaký jiný skutečný útočník.

,