Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Češi umí problém vyřešit, ne prezentovat, říká šéf vývoje Skypu v Česku

aktualizováno 
Česká pobočka firmy Skype najímá nové programátory z celého světa podle toho, co umí. Cílem je vyvíjet Skype jako snadno použitelnou službu pro sdílení zážitků. "Konkurence ze strany Facebooku nebo Googlu se nebojíme, my umíme videohovory nejlépe," řekl nám Tomáš Vocetka, šéf vývoje v pražské pobočce Skypu.

Logo firmy Skype vévodí jejich kancelářím | foto: Pavel Kasík, Technet.cz

V roce 2011 koupil Microsoft společnost Skype za osm a půl miliardy dolarů (tehdy přibližně 143 miliard korun). Právem se o transakci mluvilo jako o jedné z nejdůležitějších akvizic roku. Jak se akvizice dotkla lidí ve Skype? Jak se pracuje v mezinárodním týmu nadnárodní společnosti? A jaké jsou vyhlídky na vývoj Skypu v porovnání s konkurencí?

Tomáš Vocetka, Director of Desktop Product Engineering, Skype Czech Republic

Tomáš Vocetka, Director of Desktop Product Engineering, Skype Czech Republic

"Hlavní přednost Skypu vidím v našem úplném zaměření na technologie videohovorů," myslí si Tomáš Vocetka, se kterým jsme se sešli ve smíchovských kancelářích společnosti Skype. "Našimi zákazníky jsou hlavně koncoví uživatelé, rodiny, lidé, kteří Skype používají ke sdílení zážitků. Snažíme se, aby měli Skype pořád k dispozici na všech možných zařízeních, které během dne používají."

Čeští inženýři umí řešit problémy, Američané to umí prezentovat

Kolik máte v České republice zaměstnanců?
Teď něco kolem stovky, sto dvaceti.

V rámci softwaru to je relativně velká firma?
To je docela velká firma, když si vezmete, že to je jen vývoj.

Když najímáte člověka, říkal jste, že polovina jsou Češi a polovina je ze zahraničí, chcete tu mít spíše Čechy nebo to u přijímacího pohovoru nehraje roli?
Snažíme se najít nejlepší lidi vždy, ale tím, že tu máme přes padesát procent Čechů, tak bych řekl, že Češi jsou dobří.

Kanceláře Skype - Praha

Kanceláře Skype - Praha

Jak spolu lidé různých národností vycházejí? Čím jsou Češi specifičtí? Můj dojem je, že čeští programátoři třeba nemají rádi meetingy a prezentace…
Ano, je to tak, Češi jsou techničtí, hloubaví, dostanou problém a vyřeší problém. Vyřeší ho pořádně, často vyřeší i problém, který neměli řešit. Nebo si najdou úplně jiný problém k řešení. A pokud se toto zkombinuje například třeba s Američanem, který to umí odprezentovat a prodat, umí si zjistit, co chce uživatel, tak vzniká perfektní synergie. Americký produktový manažer řekne, co se má udělat a čeští inženýři to udělají. Nevznikají žádné třecí plochy.

Funguje to takhle v rámci pobočky, nebo v rámci celého Skype?
Řekl bych, že je to evropská záležitost.

V rámci Evropy se ví, že Praha je inženýrská?
Praha, Tallinn, Stockholm … Prostě evropští inženýři jsou více introvertní, méně je zajímají nějaké sebeprezentace a prezentace a spíše se drží dále od otázek byznysu a zajímají je technické záležitosti.

Na čem konkrétně pracují programátoři Skypu v Praze?
Tady se pracuje například na novém klientu pro Windows 8. Je to velký a významný projekt, na kterém se pracuje primárně v Praze. Pracujeme také na telefonování pro Outlook.com, novou službu Microsoftu, která je také docela zajímavá. A pak na dalších projektech, které běhají spíše na pozadí a nejsou tolik vidět.

Spolupráce bez hranic

Jaké byly začátky Skype v České republice? Předpokládám, že jste nezačínali s tak velkými kancelářemi?
Neřekl bych, že teď máme velké kanceláře, už nám nestačí a zrovna tento rok hodně expandujeme. Od začátku jsme ale v těchto kancelářích (na Smíchově, pozn. red.). Skype přišel původně jako součást eBay, kterému Skype patřil až do akvizice Microsoftem. Když se eBay odstěhoval, tak jsme po nich převzali kanceláře, to byla naše první expanze. Teď přebíráme část kanceláří po Seznamu, který se stěhuje do vedlejší budovy.

Palác Křížík na pražském Smíchově. Skype začal v roce 2007 ve čtvrtém patře a

Palác Křížík na pražském Smíchově. Skype začal v roce 2007 ve čtvrtém patře a chystá expanzi do dalších prostor.

Smajlíků má Skype tolik, že s nimi může tapetovat...

Smajlíků má Skype tolik, že s nimi může tapetovat...

Změnila se od začátku nějak skladba týmu? Například podíl vývojářů a obchodníků nebo podíl různých národností?
Česká pobočka Skype byla od začátku zaměřená na vývoj. Skype je služba pro koncové uživatele a obchodníky ani tolik nepotřebujeme. Celý Skype je ke stažení na webu, všechno je součástí klienta (programu Skype, pozn. red.). Přestože máme nějaké služby pro menší firmy, základem všeho je telefonování a další služby přímo z programu nebo po internetu.

Odkud pochází vaši vývojáři?
Máme mezinárodní tým programátorů. Lehce přes půlku jsou Češi, a zbytek je mix asi osmnácti národností. Američané, Angličané, Portugalci, Španělé, Řekové, Slováci, Poláci, Estonci, Rusové, Ukrajinci a tak dále.

Předpokládám, že se tedy v mezinárodním týmu komunikuje anglicky. Ovlivňuje pestré složení práci v týmu?
Určitě se dozvídáme různé detaily o jednotlivých státech, učíme se vzájemně o jídle nebo kultuře jednotlivých národností. Občas máme večírky zaměřené na konkrétní zemi, někdo přinese národní pokrm. Takže ano, je to zajímavé a funguje to, řekl bych, velmi dobře. Firemní kultura je tím obohacená, tolerantní a přátelská.

Více české popisky konferenčních místností by šlo vymyslet jen těžko.
Více české popisky konferenčních místností by šlo vymyslet jen těžko.
Více české popisky konferenčních místností by šlo vymyslet jen těžko.

Více české popisky konferenčních místností by šlo vymyslet jen těžko.

Snaží se Skype tyto akce nějak nakazovat, podporovat, nebo jim spíše nebrání?
Řekl bych, že je to velmi přirozené. Ostatně i Microsoft, jehož je Skype součástí, podporuje solidní mezilidské vztahy v rámci firmy. Fungovalo to ale dobře i před tím.

Jakým způsobem tu máte uspořádanou hierarchii?
Jsme rozděleni na jednotlivé týmy, každý tým má kolem deseti lidí. Hodně se orientujeme na spolupráci, prakticky nikdo není schopen udělat něco sám, vše závisí na výsledcích jiných týmů, které dodávají komponenty apod. Jde tedy o řízení závislostí a vzájemného propojení a řešíme, jak co nejrychleji dostat inovace přes řadu takovýchto stupňů. Už před dvěma roky jsme začali aktivně využívat agilní techniku SCRUM.

Každý tým má svůj "scrum table" - stůl, u kterého se tým pravidelně sejde a

Každý tým má svůj "scrum table" - stůl, u kterého se tým pravidelně sejde a prodiskutuje aktuální problémy, pokroky a priority.

Praktikujeme časté releasy (tedy uveřejňujeme aktualizované verze, pozn. red.) a velmi se nám to osvědčilo. Dalo by se říci, že od "waterfallu" přecházíme na "pipeline" (tedy z organického na organizované řízení procesů, pozn. red.). Jsou týmy, které každý týden nebo čtrnáct dní připraví nové funkce, a ty hned pokračují k dalším týmům. Celý vývoj se tak postupně posouvá dopředu bez zbytečných prostojů.

Hodiny na stěně připomínají čas v ostatních pobočkách.

Hodiny na stěně připomínají čas v ostatních pobočkách.

Do jaké míry jsou procesy závislé na konkrétní pobočce?
V podstatě vůbec. Řada týmů je rozdělena mezi více poboček. Máme sedm hlavních vývojových center. V Americe je to Redmond a Palo Alto. V Evropě máme centra v Londýně, Praze, Tallinnu, Stockholmu a Lucemburku. Zejména v Evropě se snažíme, aby nevznikaly třecí plochy mezi jednotlivými pobočkami, ale abychom se všichni vnímali jako Skype. Hodně se spolupracuje, lidé se respektují v rámci různých poboček a funguje to.

Přidání nové funkce trvá asi tři měsíce

Skype nedávno představil novou funkci – darování kreditu. Jak dlouho implementace takové konkrétní funkce trvala? A v čem spočívaly zádrhele? Dokážu si představit, že každá funkce, která se dotýká financí, vyžaduje právní analýzu…
V podstatě to trvalo tři měsíce. Každá naše funkce prochází právním oddělením, ale v tomto případě o žádných problémech nevím. Kromě právních aspektů se u každé nové funkce musí řešit především bezpečnostní dopady. S finančními transakcemi ale problém nemáme, v komerci se pohybujeme už léta, je to důležitý pilíř Skypu. Ať už jde o vývoj, právní otázky, péče o zákazníky nebo třeba detekci podvodu. Z velké části šlo o využití funkcí, které jsme již nabízeli.

Jaká je nejčastější otázka, kterou musíte v rámci péče o zákazníky řešit?
Když jsme na podzim spustili klienta Skype pro Windows 8, nepodporoval přenos souboru. Nepovažovali jsme to za prioritu. Ale zvedla se velká vlna připomínek, takže jsme to během tří měsíců implementovali a teď jej uvolňujeme v rámci verze 1.5. Takže tohle je příklad funkce "na objednávku".

Myslíte, že Skype je opravdu nejlepší způsob, jak posílat soubory? Podle mého je to docela pomalé a závislé na současném připojení odesílatele i příjemce…
Je to pravda. Ale pokud někomu potřebujete poslat velký soubor, tak Skype je pravděpodobně ta nejlepší metoda. U mailu většinou narazíte na limity ohledně velikosti. Pak jsou tu různé cloudové služby, třeba Dropbox nebo Skydrive…

A to mi třeba přijde výhodnější, není potřeba řešit, aby byli oba lidé připojeni zároveň.
To ano. Ale bavíme-li se o gigabajtovém souboru, tak už můžete překročit limity i tam. Takhle posíláte přes Skype soubor přímo z počítače na počítač a nikde nedochází k meziukládání. Samozřejmě, jsou i jiné způsoby, jak soubor poslat, ale tento je jednoduchý.

Nezvažujete do budoucna integraci Skydrive nebo jiné cloudové služby do Skype? Nebo nějakou ad hoc sdílenou plochu, která se vytvoří v rámci konverzace přes Skype? Lidé by pak mohli sdílet soubory a třeba je i společně upravovat, to všechno bez nastavování.
To, co zmiňujete, umožňuje částečně samotný Skydrive. Jsou různé funkce, které zvažujeme. Konkrétně se k tomu nemůžu vyjádřit. To, co říkáte, rozhodně dává smysl.

Preferovali byste pochopitelně platformu Skydrive od Microsoftu…
Služby Microsoftu bychom samozřejmě podporovali primárně. Skype je ale k dispozici jak na microsoftích platformách, tak třeba pro Apple nebo Linux, mobilní operační systémy apod. Rozhodně podporujeme i nemicrosoftí technologie. O to jsme se vždycky snažili a budeme se snažit nadále, i Microsoft tohle podporuje.

Akvizice se Microsoftu povedla, Skype si uchoval samostatnost

Jak se podle vás Microsoftu povedla akvizice Skypu? Dokážu si představit spoustu způsobů, jak takovou operaci pokazit…
Z doslechu i z vlastní zkušenosti vím, že se někdy po akvizici může začít řešit integrace všech možných procesů, unifikace vývojových postupů, což může narušit chod firmy a navíc to má většinou poměrně negativní dopad na zaměstnance. Obzvláště na ty důležité, kmenové, není pak jednoduché je ve firmě udržet. To se u nás nestalo. Skype funguje jako samostatná divize v rámci Microsoftu. Jsme také trochu unikátní, protože jsme zcela výhradně zaměřeni na koncové uživatele. A funguje to velmi dobře.

Když se zpětně podíváte na vývoj programu Skype, co považujete za nejdůležitější milníky?
Největší skok byl, když se Skype změnil z chatovacího a telefonovacího systému na videokomunikaci, videokonferenční systém zdarma pro všechny. To už je pár let a tam vznikl dramatický nárůst počtu uživatelů, to byla největší změna. Pak to je samozřejmě rozšiřování našeho záběru na další a další zařízení.

Vstup do pražských kanceláří Skype

Vstup do pražských kanceláří Skype připomíná historii služby od počátků v roce 2003 ve Švédsku.

Zdálo se mi, že se jeden čas Skype snažil stát platformou, tzn. ne jen "tady máte náš produkt" ale "vývojáři všech zemí, dělejte externí plug-iny, externí aplikace, které se spojují s naším Skype". Teď mám pocit, že jde tahle snaha spíše do pozadí, že?
Každý start-up hledá různé cesty, kterými by se mohl ubírat, nicméně do dneška Skype má SDK (jakási souprava pro externí vývojáře, pozn. red.). Máme Developer.skype.com web, kde tahle data a SDK jsou volně ke stažení.

Ale nepřipadá mi, že je to priorita, ne?
Skype se zaměřuje na to, co chceme dát uživatelům. A uživatelé jsou hlavně koncoví uživatelé, rodiny, lidé, kteří Skype používají ke sdílení zážitků. Víceméně se snažíme, aby měli Skype pořád k dispozici na všech možných zařízeních, které během dne používají. Ale stále máme velkou řadu partnerů a podporujeme je.

Uvažoval někdy Skype o tom, že by hradil nějaké provozní náklady z reklamy?
Skype to dělá, není to ve všech zemích, ale Skype hledá různé metody, jak může pokrýt svoje náklady. Pokud nemáte nakoupený žádný kredit, tak se vám může reklama ukazovat.

Jeden čas to vypadalo, že ze Skypu bude málem vlastní operační systém, tak jsem se chtěl zeptat, co považujete za ten "core product"?
Já považuji za core product telefonování a především sdílení zážitků. To, abych měl Skype pořád po ruce, abych měl komunitu lidí, se kterými chci sdílet zážitky, telefonovat, video nevideo, abych s nimi mohl chatovat, abych jim mohl posílat fotky, abych jim mohl posílat videomaily, které teď rozjíždíme jako novou featuru (funkci, pozn. red.).

Videomaily?
Rozjíždíme to postupně, ted´ jsme je uvolnili pro některé platformy, není to ještě úplně ve všech. Fungujeme v rychlých cyklech, tak většina nových věcí se uvolňuje postupně.

iPhone a Android budou mít přednost, protože je tam většina uživatelů?
Není to úplně přesně tak, spíše je to někdy řízeno nějakými technologickými důvody, snažíme se novou funkcionalitu dostat k uživatelům co nejdřív. Na některých platformách je to jednodušší, jinde je to složitější.

Konkurence se nebojíme, videohovory jsou priorita

Když se řekne "sdílení zážitků", já si nepředstavím Skype, ale představím si například Facebook. A tam se nabízí spousta průniků. Jaké možnosti tam vidíte?
Každý se zaměřuje na něco jiného, Facebook je především reklamní médium. Skype je prostředek pro komunikaci pro mou komunitu. Pro komunikaci s lidmi, se kterými se chci bavit.

Jinými slovy - pokud uživatelé za produkt neplatí, sami jsou produktem, který je prodáván inzerentům.
Řekněme, že jsou to trochu jiné produkty, mají jiné zaměření, někde se to překrývá. Navíc Skype s Facebookem spolupracuje, máte možnost vidět své facebookové kontakty ve Skype dohromady, psát si s nimi ze Skype, volat si s nimi.

Ta spolupráce je zajímavá. Někdy mám pocit, že tam Facebook dal ty videohovory, protože je to teď pro něj jednodušší, než si vyvine svoje. A jakmile to udělá, tak Skype už nebude potřebovat. A ve Skype mi pak zbude nějaká kartička facebookoví přátelé, která bude fungovat s výpadky, protože pro Facebook už to nebude priorita.
Stát se může cokoli, těžko říci, jaká bude budoucnost, ale já si myslím, že Skype bude ve videokonferencích vždycky technologicky napřed, protože pro nás je to priorita, naše první a poslední, jak se anglicky říká, náš "bread and butter". Když si představím, kolik my investujeme do našich audio a video technologií… Na to jsou zaměřeny desítky lidí, kteří neustále usilují o to, abychom zlepšovali kvalitu audio, HD video... V tom vidím hlavní přednost Skype. My jsme zaměřeni na komunikaci a náš hlavní byznys jsou právě videohovory.

Je na vás v Česku vyvíjen tlak, nebo naopak spolupráce ze strany operátorů, kterým v podstatě kazíte byznys?
Já si nemyslím, že jim kazíme byznys, já si myslím, že jim naopak zlepšujeme byznys. Přinejmenším datový. Umožňujeme jim také prodávat smartphony, tedy lepší zařízení, které právě jejich zákazníkům umožňuje používat Skype, umožňuje jim to prodávat lepší síťové služby, prodávat LTE, implementovat lepší datové.

Vy říkáte "umožňuje", ale klidně bychom mohli říci "nutí".
To nevím, ale podle mě je to synergie. Když nebudou zákazníci mít důvod používat datové služby nebo koupit smartphone, tak jim telefonní operátor nic neprodá. Skype může být jeden z dobrých důvodů,

Jde o to, na čem mají větší marži, myslím, že je to spíše na hovoru než na smartphonu, který prodají. Nepoužívám nicméně Skype pro hovory z mobilu, zatím je to zbytečně komplikované… Ale ve chvíli, kdy by to bylo jednodušší, není důvod to nepoužívat. A v tu chvíli datový tarif mám neomezený a operátor ze mě má polovinu peněz.
Tak on není tak úplně neomezený, většinou u většiny populace jsou tu FUP (omezení datového připojení po přenosu určitého množství dat, pozn. red.). Myslím, že operátoři vědí, jak s tím zacházet. Nemyslím si, že by někdo viděl budoucnost v omezování a začal se vracet k pevným telefonům na šňůře na stole.

Nicméně takové tendence tu byly – někteří evropští operátoři kupříkladu nechtěli, aby se přes ně skypovalo a zkoušeli to blokovat.
V tomto se nepohybuji, ale rozhodně to nevnímáme jako akutní problém. Datové služby jsou budoucnost a proti tomu se nedá tlačit zpět. Když jeden operátor začne omezovat, tak ten druhý uvidí příležitost. Ten vývoj je jasný a telekomunikační operátoři to chápou.

Program musí být složitý, aby jeho ovládání bylo jednoduché

Komunikace přes Skype funguje trošku jinak než jiní kecálkové, vy používáte peer to peer connection, tzn. že komunikace probíhá mezi dvěma konkrétními počítači. Popsal byste našim čtenářům, co je na tom zajímavého, proč a pro koho je to výhodné?
Taková komunikace má řadu výhod. Nejste závislý na žádném centrálním serveru. V ideálním případě je to tak, že když si s někým po Skype chatujete nebo voláte, tak si voláte přímo. Nejde to úplně vždycky. Je problém, jak zavolat někomu, kdo je ve firemní síti nebo za firewallem na druhé straně. Na tohle má Skype velice chytré a propracované řešení, které je prověřené a funkční – nebudu zacházet do detailů.

Jde o využití portů běžně používaných pro web?
Existuje metoda, jakým způsobem se ty dva Skypy najdou a domluví. A samozřejmě pokud se nemohou domluvit na přímo, tak jsou schopny si najít další nějaký server tzv. supernode v síti, který tu komunikaci zprostředkuje. Během let Skype vybudoval systém téhle peer to peer komunikace, která dnes vlastně funguje stoprocentně. Má to i nevýhody, hlavně z toho důvodu, že ti klienti, kteří se spolu baví, musejí být velmi inteligentní.

Jen abychom upřesnili, klientem zde nemyslíte uživatele, ale samotný software na straně klienta. Klient musí být inteligentní, aby uživatel inteligentní být nemusel...
Samozřejmě. Uživatelé nemusí nic řešit, protože software je uživatelsky přítulný a používá postupy, které jsou pro ně naprosto jasné. Nemusejí nic vymýšlet, ta věc prostě funguje. Ale aby to mohlo být jednoduché pro uživatele, tak to musí být dost náročné uvnitř. Software, který řeší tyto poměrně netriviální úkoly, a to vyžaduje poměrně dost výpočetní kapacity na klientském zařízení. To samo sebou přináší potíže například na mobilech a projevuje se to třeba vyšší náročností na baterii. A my vymýšlíme, jak to zkombinovat. Některé části už jsme implementovali, například chat prochází přes MSNT protokol, který umožňuje zjednodušit chatování.

Kanceláře jsou světlé a snaží se podporovat spolupráci týmu. Hlavním jazykem je

Kanceláře jsou světlé a snaží se podporovat spolupráci týmu. Hlavním jazykem je angličtina, ale např. jednací místnosti mají typicky česká jména.

Je složité udělat produkt tak, aby byl pochopitelný na Filipínách, v USA i v Česku? Zohledňuje se to nějak v testování?
Spíše to vyplývá z analýzy - sledování uživatelů, zjišťování dotazů, jak to používají, jak jsou spokojeni, kde vidí problém. Myslím, že uživatelsky se to hodně podobá telefonování, takže ty stereotypy jsou tam univerzální, ale často se povedou perličky v překladech. Když jsme odstartovali první Windows 8, tak slovenské stránky na e-shopu byly slovinsky a nikdo si toho nevšiml, asi druhý den jsme to opravili, ale prostě takové věci občas utečou. Snažíme se na to dávat pozor. Občas se může něco nepovést, protože to jsou desítky jazykových verzí, které v měsíčních cyklech postupují pořád dokola. U těchto věcí je to hodně citlivé. Myslím, že jsme měli problém třeba i se španělštinou a katalánštinou, rychle jsme to opravili, ale člověk si často ani neuvědomuje, co se může nepovést. Nebo některé vlaječky bývají citlivé téma. Vznikají pak i problémy, které se nedají univerzálně vyřešit, ale na to má zase Microsoft svoje standardy, které v těchto situacích s radostí používáme.

Přes Skype jsme nakupovali boty

Nabízíte také funkce pro firmy, nejen pro jednotlivce?
Máme projekt, který se jmenuje Skype Manager. Správce nějaké komunity, malého byznysu nebo rodiny, si tam může alokovat kredit, řešit nějaké přístupové záležitosti apod.

Takže třeba v rámci té firmy se jim to lépe fakturuje?
Ano, zde se to třeba centrálně fakturuje, nakupuje a přiděluje. My máme všude v každé konferenční místnosti standardní Skype a přes něj jedeme standardní konference, takže tohle je normální, skupinové hovory Talin, Londýn… tady probíhají.

Špička telefonních hovorů bývá na Silvestra – kdy má svou špičku Skype?
Evidentní je to vždy na Vánoce. Na Štědrý den, když všichni dostanou nové počítače, tak si to všichni zkoušejí na Skype. Například na Windows 8 to teď bylo vidět úplně extrémně.

Mezi studenty na výměnném pobytu Erasmus je Skype vlastně synonymem domova, neplánujete pro ně nějakou akci?
Já mám vlastní zážitek. Když byla dcera na měsíčním pobytu v Americe, tak jsme využili videokonference. Já mám manželku a tři děti, každý vzal notebook, byli jsme třeba i v jiné místnosti u nás doma a měli jsme každý druhý večer videokonference mezi Amerikou a čtyřmi místnostmi v Praze. Nebo jsme nakupovali přes Skype boty. Probíhal Skype hovor, chodili jsme po obchodě a vybírali jsme. A za námi chodil prodavač a ptal se, co to děláme, jestli natáčíme ceny, tak jsem mu vysvětlil, že jen nakupujeme.

Autor:






Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.