Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Piloti si brýle s rozšířenou realitou pochvalují. Poznají, co je rozbité

aktualizováno 
Epson brýle s rozšířenou realitou umožní pilotům i technikům lépe odhalit nová poškození letadla. Závadné místo mohou okamžitě porovnat s předchozím stavem a nezdržovat letadlo plné cestujících. U aerolinek EasyJet si myslí, že brýlemi vybaví piloty i mechaniky už do tří let.

Testujeme Google Glass

Brýle Google Glass fungují na podobném principu jako brýle na videu. Ty však mají dva displeje místo jednoho.

Infografika: Jak fungují Google Glass

Infografika: Jak fungují Google Glass

Více v naší recenzi

Při testování brýlí Google Glass se často setkáváme s otázkou, k čemu se to dá využít v praxi. EasyJet nám předvedl, že podobné brýle se dvěma "průhlednými displeji" a 3D kamerou se dají prakticky využít při běžném leteckém provozu. Piloti této letecké společnosti používají brýle Epson Moverio BT-200, které jsou v mnohém šikovnější než známější Glass.

"Dnes je to tak, že pilot vystoupí z letadla a řekne si: aha, mám tu závadu. Zavolá nám a my musíme začít hledat, zda jde o poškození, které je už zaznamenáno, nebo jde o poškození nové," vysvětlil nám Ian Davies, vedoucí technického oddělení letecké společnosti EasyJet. "Tyto brýle nám umožní okamžitě posoudit, jestli je poškození nové, a okamžitě to můžeme začít řešit." Přestože Davies zatím neumí vyčíslit, kolik času tyto brýle ušetří, očekává, že to bude velké zlepšení komfortu pro mechaniky, piloty i cestující. "Když se objeví problém před odletem, dokážeme jej posoudit a vyřešit mnohem rychleji než dnes."

Brýle jsou zatím prototyp propojený s telefonem běžícím na systému Android. Průhledové předsazené (v originále superimposed) displeje slouží například k promítání minulého poškození letadla přímo na plášť letounu vedle poškození současného, takže je pilot může okamžitě porovnat i poměřit.

Konzultace závady s expertem kdekoli po světě

Kromě pilotů budou prý moci brýle využívat i mechanici. Pokud budou opravovat konkrétní závadu, mohou se na dálku spojit s expertem na danou část letadla, který může sedět třeba na druhé straně oceánu.

Dalším možným důvodem, který ovšem EasyJet neuvedl, by mohlo být zálohování dat o tom, co který mechanik na letadle opravoval. Takové záznamy jsou velmi důležité pro plánování, revizi nebo v případě vyšetřování.

Přestože brýle s rozšířenou realitou EasyJet již testuje v praxi, na masové nasazení si zaměstnanci ještě počkají. Současný odhad je dva až tři roky. "Nepůjde možná přímo o tyto brýle, ale o jejích nástupce," myslí si Gary Smith, vedoucí oddělení zdrojů a změn ve flotile EasyJet. "Plánujeme jejich zapojení napříč celou společností, nejen pro piloty a mechaniky."

Autoři: ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.