Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nový ruský letoun se poprvé představil veřejnosti

  19:19aktualizováno  9. června 12:53
Ruská společnost Irkut poprvé na veřejnosti ukázala nový ruský letoun MC-21. Stroj je vyvíjen již řadu let a do vzduchu by se mohl dostat ještě letos.

Nový stroj MC-21-300 nebo podle přepisu z ruské abecedy MS-21-300 (vychází z názvu Магистральный самолёт XXI века) je určený pro střední tratě. Stroj označovaný také jako JAK 242 má konkurovat letadlům typu Airbus 320 nebo Boeing 737. V domácí provenienci má pak nahradit stroje Tu-134 a Tu-154.

Společnost Irkut, která patří pod vládou ovládanou korporaci UAC (United Aircraft Corporation), plánuje dodávat dvě verze tohoto stroje: MC-21-300 se 163-211 sedadly a MC-21-200 se 132-176 místy pro sezení.

Stroj má podle verze délku 42,3, respektive 33,8 metrů s rozpětím křídel pro obě verze 35,9 metrů. Výška obou modelů činí 11,5 metru a šířka trupu 4,06 metru s tém, že na prosor pro pasažéry je široký 3,81 metru.

Fotogalerie

Maximální hmotnost stroje při vzletu může být 79 250 kg (72 560 kg u MC-21-200) a z toho 22 600 kg (18 900 kg) užitečného nákladu a 20 400 kg paliva pro oba modely.

Letadlo budou podle serveru fightglobal.com pohánět motory Pratt & Whitney PW1400G, ale firma na svých stránkách uvádí, že bude možné využít i nový ruský motor PD-14, který vyvíjí ruským státem vlastněná společnost United Engine Corporation. Celkem letadlo využívá zhruba 30-40 procent zahraničních komponent.

Vyzkoušet je při letu bude moci někdy mezi prosincem 2016 a únorem 2017, kdy by měl proběhnout první zkušební let. První stroje by měla dostat ruská společnost Aeroflot ke konci roku 2018, což je ale bráno jako optimistický údaj. Firma registruje další zhruba stovku předobjednávek.

Jak připomíná německý server aerotelegraph.com, je to po Suchoji Superjet S-100 druhé dopravní letadlo, které vzniklo v éře po konci Sovětského svazu.

Doplněno: Doplnili jsme ruský název stroje a přepis z něj vycházející.
Aktualizace: Doplnili jsme technické podrobnosti a fotogalerii

Autor:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.