Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Rusko chce spojit EU a USA vysokorychlostní železnicí a dálnicí v jednom

  12:11aktualizováno  12:11
Rusko chce postavit spojnici mezi Evropou, Asií a Severní Amerikou. Pozemní spojení má umožnit provoz automobilů, rychlovlaků i přepravu ropy či vody.

Transsibiřská magistrála možná dostane konkurenci | foto: Michal Vičarpro iDNES.cz

Prezident ruských drah Vladimír Jakunin minulý týden přišel na serveru Siberian Times s překvapivým prohlášením, že by chtěl vytvořit vysokorychlostní dopravní koridor, který by spojil Londýn s New Yorkem a byl propojen s hlavními tepnami v Asii. Jen přes Rusko by vedla trasa dlouhá přes deset tisíc kilometrů.

Dopravní tepna, která by spojila Evropu přes Asii a Beringovu úžinu se Spojenými státy, by měla obsahovat prostor pro automobilovou i vysokorychlostní železniční dopravu. Spolu s nimi by mohla stavba obsahovat i energovody. Jakunin se plánem pochlubil na setkání Ruské akademie věd a zároveň představil i název projektu - Trans-Eurasian belt Development (TEPR).

„Je to mezistátní, mezicivilizační projekt,“ cituje Jakunina server Siberian Times.

Projekt Hyperloop

Potrubní pošta pro pasažéry míří do testovací fáze. Rychlost 1 300 km/h

Vizualizace dopravní kapsle systému Hyperloop uvnitř tubusu

Vizualizace dopravní kapsle systému Hyperloop uvnitř tubusu

Podle něj by měla být ruská část TEPR nezávislá na Transsibiřské magistrále a stát se tak druhou důležitou cestou na Sibiři a Dálném východě. Jakunin plánuje, že by se vedle vlaků a automobilů stavbou vedly i ropa, zemní plyn, nebo elektřina a voda. 

Vše je zatím pouze ve formě vize, která nemá specifikovánu ani přesnou trasu, natož cenu, a ani technologie, které bude potřeba k překonání Beringovy úžiny. Šéf drah jen obecně označil výši nákladů na úrovni bilionů amerických dolarů.

Zatím není jasné, jak bude celý projekt financován, zda bude jeho stavbu a provoz hradit stát nebo se na něm budou podílet i soukromníci. Tím pádem se ani neví, zda by byl takový projekt životaschopný, byť se jeho tvůrce dušuje, že ekonomický přínos převýší náklady.

Jakunin si od projektu slibuje vznik obrovského množství nových pracovních míst, nových měst a výrobních odvětví.

Autor:


Témata: Vlak


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.