Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Růst příjmů z prodeje digitální hudby zpomalil meziročně ze 40 na 25 procent

  16:10aktualizováno  16:10
Podle mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI) zatím prodej digitální hudby ani zdaleka nestačí kompenzovat ztráty z jejího šíření zdarma a nelegálně prostřednictvím internetu.

Ilustrační foto | foto: Václav Nývlt, Jan Kužník

Příjmy nahrávacích firem z prodeje digitální hudby loni vzrostly o 25 procent na 3,7 miliardy dolarů (asi 77 miliard Kč). Růst tak zpomalil po zvýšení tržeb o asi 40 procent v roce 2007. Oznámila to dnes Mezinárodní federace fonografického průmyslu (IFPI). Firmám se stále nedaří učinit výraznější pokrok v tom, aby zájemce o hudbu odradily od volného stahování souborů z internetu.

Prodej digitální hudby roste i v Česku. V roce 2007 se tržby díky novým internetovým obchodům s legálně stahovatelnou hudbou zvýšily na téměř 24 milionů korun z 17 milionů Kč o rok dříve a částečně tak pokryly propad prodeje hudebních nosičů. Tržby hudebních vydavatelství za CD, DVD, kazety a videokazety předloni klesly o 12,7 procenta na 439,8 milionu korun.

Loňské údaje zatím nebyly zveřejněny.

Pavel Bodiš z české pobočky IFPI dnes ČTK řekl, že podle prvních odhadů se prodej digitální hudby na tuzemském trhu zvýšil i loni. "Trend nástupu digitální hudby můžeme potvrdit i za ČR," uvedl Bodiš, podle kterého budou loňské výsledky zveřejněny v únoru. Bodiš míní, že loňský pokles celkových tržeb hudebních vydavatelství by nemusel být tak výrazný jako v předchozích letech právě díky digitální hudbě a hudebním CD, která byla loni prodávána jako přílohy tištěných periodik. Optimistická varianta podle něj počítá i s mírným růstem tuzemského trhu v řádu procent.

IFPI ve své výroční zprávě uvedla, že legální prodej digitální hudby ani zdaleka nestačí na to, aby smazal nepříznivé dopady ilegálního stahování z internetu. Vinou tohoto fenoménu údajně nahrávací průmysl ročně přichází až o miliardy dolarů.

IFPI odhaduje, že až 95 procent stahování hudebních souborů z internetu lze považovat za akt pirátství. Zhruba stejná situace panovala i před rokem, což znamená, že nahrávací průmysl si pořád ještě neví rady s tím, jak se s problémem vypořádat.

"Těch 95 procent je velmi deprimující údaj," řekl na tiskové konferenci šéf IFPI John Kennedy. "Ještě více deprimující to je, když jdete do Číny, znamená to ale také úžasnou příležitost," dodal Kennedy. IFPI také přiznala, že i když se prodej digitální hudby stále zvyšuje, tempo růstu už bylo v loňském roce slabší než dříve.

V roce 2004 činily tržby za prodej digitální hudby 380 milionů dolarů. V roce 2005 se zhruba ztrojnásobily a v roce 2006 téměř zdvojnásobily. V roce 2007 už se však zvýšily jen asi o 40 procent, takže loňský růst o 25 procent již ukazuje na zřetelné zpomalení.

Prodej digitálních hudebních souborů se na celkových tržbách za prodej hudby loni podílel zhruba 20 procenty. To znamená další zlepšení oproti roku 2007, kdy tento podíl činil asi 15 procent.

Situace je stejná i na americkém trhu, kde zveřejnila společnost The Nielsen Co. ještě jednu zajímavou skutečnost. Růst prodeje zde totiž zaznamenaly vedle digitální hudby i klasické vinylové desky. Prodalo se jich v USA zhruba 1,88 milionu, což je nejvíce od roku 1991, odkdy firma Nielsen trhy sleduje.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Přehrávače iPod nano jsou v sedmi barevných provedeních
iPod Shuffle a Nano se staly minulostí, Apple jejich produkci ukončil

Malé kapesní hudební přehrávače iPod Nano a Shuffle po dvanácti letech mizí z nabídky a nedostanou za sebe náhradu. Na cestách má zahrát iPhone, při sportu...  celý článek

Sennheiser SET 900 a Panasonic RP-WFG20
Špatně slyšíte třeba televizi? Tato speciální sluchátka to vyřeší

Neustále u vás doma řve televize? Vy zesilujete a partnerka hlasitost ubírá? Nebo naopak? Vyzkoušeli jsme dvojici sluchátek pro nedoslýchavé. Funkčnost během...  celý článek

Vnitřnosti chytrého reproduktoru Apple HomePod
Apple má po letech nový hardware. Je to asistentka v reproduktoru HomePod

Apple se zařadil po bok firem jako Amazon nebo Google, které nabízejí vlastní osobní digitální asistenty ovládané hlasem v domácím reproduktoru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.