Ryby dokážou překvapivě přesně rozpoznat lidskou tvář, zjistili vědci

12:35aktualizováno  12:35

Toxotes chatareus | foto: Wikimedia/Przemysław Malkowski

Ryby z čeledi stříkounovitých (konkrétně stříkoun pětitrnný) dokážou rozpoznat konkrétní lidskou tvář s více než 70% přesností, zjistili australští vědci. Rybičky dokázaly odlišit konkrétní lidskou tvář od podobných lidských tváří v několika experimentech. Výsledky publikovali v prestižním vědeckém časopise Nature.

Experiment 1 (A) s barevnými obličeji a Experiment 2 (B) s černobílými tvářemi. Rybička vybírala obličej tím, že se k němu vydala v akváriu (C).

„Rozpoznávat velké množství lidských tváří je složitý úkol,“ komentoval výsledky Cait Newport z Oxfordu, který se na studii podílel. „Všechny obličeje mají dvě oči, nos a ústa, takže k jejich odlišení je potřeba identifikovat drobné odlišnosti.“

Nejde zdaleka o první experiment tohoto druhu. V minulosti vědci ukázali, že také včely nebo ptáci dokážou rozpoznat lidskou tvář. A víme to také o psech, kočkách, koních nebo kravách, u kterých to ale málokoho překvapí, protože tito savci mají mozkovou kůru do jisté míry podobnou té, kterou mají i lidé.

Témata: Včela

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.