Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


S čím létá Václav Klaus. Vyzkoušeli jsme prezidentské letadlo

  4:30aktualizováno  4:30
Letadlo Airbus A-319 CJ patří české armádě a využívá jej řada vládních činitelů i hlava státu. Vyzkoušeli jsme si, jak se v něm prezidentovi sedí, leží, telefonuje, sprchuje ...

Airbus A-319 CJ (Corporate Jetliner) je dopravní letadlo s krátkým a středním doletem. Dvoumotorový model se vyrábí od roku 2000. Ve verzi VIP je určen pro 40 až 42 cestujících s maximální délkou letu 10 hodin. Díky přídavným nádržím v trupu letadla doletí bez tankování z Prahy do Washingtonu.

prezidentské letadlo - předletový salonek
prezidentské letadlo - předletový salonek

Zázemí letiště ve Kbelích. Zde Václav Klaus čeká na odlet. Vlevo je velký salon pro delegace, vpravo jeho osobní malý salonek.

V rámci VIP zóny je k použití kompletně vybavená koupelna s umyvadlem, záchodem a sprchou. Na levé straně VIP sekce je dvojice křesel s rozkládacím stolkem. V tom standardně směrovaném sedí hlava státu, zády k letu pak jeho manželka nebo jiný spolucestující. Křesla lze otočit o 90°, případně sklopit do lůžkové úpravy. Druhou stranu salonku zabírá rozkládací gauč.

Ve druhé části letadla jsou pohodlná křesla v klasické konfiguraci, víceméně na úrovni běžné první třídy. Zde sedávají členové delegací, případně obchodníci, kteří se mohou s prezidentem podle potřeby svézt.

O bezpečnost prezidenta se stará jeho vlastní ochranka, jídlo zajišťuje smluvní cateringová společnost.

Klaus si už během prvního dálkového letu do Ameriky na konci zimy 2006 vládní Airbus pochvaloval a oceňoval jeho komfort, větší dolet i ekonomiku provozu. Na dotaz jak využívá nebo bude využívat například sprchu, však tehdy odpověděl, že to už je luxus, který je pro něj zbytný a že považuje za zbytečné plýtvat na palubě vodou.

Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ

Levý zadní vchod Airbusu A-319CJ

Čelní pohled na Airbus A-319CJ

Čelní pohled na Airbus A-319CJ

Levý bok Airbusu A-319CJ

Levý bok Airbusu A-319CJ

O chod stroje se stará devadesát počítačů

Mezi moderními prvky najdeme plně automatizovaný pilotážní systém (dokáže automaticky přistát), varování při přiblížení se zemi EGPWS (Enhanced Ground Proximity Warning Computer), protisrážkový systém TCAS (Traffic Alert and Collision Avoidance System) a družicovou navigaci.

Pravá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Pravá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Levá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Levá část kokpitu v Airbusu A-319CJ

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Pilotní kabina v Airbusu A-319CJ

Letoun je certifikován podle ETOPS (Extended-range Twin-engine OPerationS) na 180 minut, což znamená, že může letět ve vzdálenosti až tři hodiny letu od jakéhokoli nejbližšího letiště. To je podmínkou pro důležité cesty přes oceán.

Součástí certifikace je i garance, že stroj dokáže zcela bezpečně letět a přistát i s jedním funkčním motorem, přísnější pravidla pro údržbu a speciálně školený personál.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.