Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Provoz na letišti už nebudou řídit lidé přímo. Systém se již testuje

  0:39aktualizováno  0:39
Tradiční letištní věže a soustředěné muže u obrazovek a s dalekohledy by mohly nahradit systémy kamer a senzorů. Technologie Remote Tower se už testuje na několika evropských letištích.

Testování systému Remote Tower | foto: SAAB

Věže, z nichž má personál přehled o dění na celé letištní ploše, by se v dohledné době mohly stát minulostí, alespoň tedy na některých letištích. Švédský SAAB vyvinul a nyní testuje novou technologii nazvanou Remote Tower (lze přeložit jako Vzdálená věž).

Systém využívá soustavu senzorů, kamer a mikrofonů, které detekují veškerý pohyb na letištních drahách i plochách a data přenášejí do řídicího centra, které může být vzdáleno stovky kilometrů a může zároveň obsluhovat několik letišť. Ve středisku sedí řídící letového provozu, který vidí údaje o provozu i obraz přenášený z kamer na obrazovkách kolem sebe.

Testy ve Švédsku, Irsku i za oceánem

Letiště v irském Corku

Letiště v irském Corku

SAAB představil Remote Tower na airshow ve Farnborough. Technologii však testuje už od loňského roku. Testování zahájil „doma“ ve Švédsku - jako první byl systém spuštěn na letišti v Örnsköldsviku. Zkušební provoz probíhá také na některých letištích v Nizozemsku a testovalo se i na letišti Leesburg v americké Virginii, tam však bylo řídicí středisko umístěno přímo na letišti.

Zkušební provoz nyní běží také v Corku a Shannonu na západě Irska, přičemž řídicí středisko je v Dublinu. Testy budou probíhat do konce roku 2017 a poté irský úřad pro letectví vyhodnotí, zda systém zavede natrvalo. O zkouškách a případné implementaci systému se uvažuje i na některých letištích v Británii.

„Vidíme velký zájem ze strany malých i velkých letišť,“ potvrzuje Håkan Buskhe, prezident a výkonný ředitel SAABu.

Řídící věž na pražském letišti v Ruzyni

Výhody? Finance i bezpečnost

Nový systém by podle výrobce i odborníků měl být levnější než stávající systém radarů, věží a řídících. Měl by také usnadnit řízení provozu například při zhoršené viditelnosti.

Ale úspora prý rozhodně nepovede k poklesu bezpečnosti. Na chod všech systémů bude stále dohlížet člověk, který také bude dávat pokyny letadlům, ale místo několika řídících by to měl zvládnout jeden nebo dva lidé.

Systém počítá i se zabezpečením proti případnému digitálnímu útoku. „Zabezpečení a šifrování podobných systémů je velmi těžké, skoro až nemožné prolomit. Zabezpečení civilního leteckého provozu bude na stejné úrovni jako zabezpečení vojenských systémů, ne-li na vyšší,“ říká letecký publicista Thomas Withington.

Řízení na dálku funguje už roky, ale s radarem

Systém Remote Tower by měl nahradit výhradně řízení provozu na letištích. Řízení letadel z přibližovacích a oblastních středisek už na podobném principu - bez přímého sledování - dávno funguje. Tato střediska však data o letech dostávají z radarů.

Podle serveru Telegraph se podobně řídí provoz i na některých letištích. „Řízení letového provozu na dálku se už využívá na menších letištích, kde řídicí věž není v provozu celých 24 hodin denně. Provoz může řídit větší letiště, které využije data z radaru menšího letiště,“ vysvětluje Thomas Withington.

Ve Farnborough se o technologii zajímali zejména tři potencionální zájemci, kteří zvažují její zavedení na svých letištích. Podle serveru FlightGlobal je mezi nimi i jeden armádní subjekt. Dva klienti by do konce roku 2016 mohli podepsat smlouvu.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Před 100 lety se narodil architekt Národního muzea
Před 100 lety zemřel architekt Národního muzea

VIDEO Před 100 lety zemřel ve Špindlerově Mlýně Josef Schulz, architekt, který zrekonstruoval požárem poničené Národní divadlo, navrhl Národní muzeum a společně s...  celý článek

Předsunutý DSLAM.
Kratší „poslední míle“ má zrychlit i zoufale pomalé internetové přípojky

Za nízké přenosové rychlosti mnoha telefonních internetových DSL přípojek může jejich velká vzdálenost od ústředny. Vyřešit by to měly takzvané vysunuté...  celý článek

Termosnímek letadla (ilustrační foto)
Co se stane, když do letadla uhodí blesk? Křídlo Boeingu 707 vybuchlo

Otázky. Samé otázky. Někteří lidé si před nástupem do letadla kladou tolik otázek, že do něj nakonec nikdy nevkročí. Nyní vychází kniha, která tyto otázky...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.