Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Bez porna a hazardních her. Salamworld bude Facebook pro muslimy

  13:35aktualizováno  13:35
Sociální síť bude založena na cenzuře tak, aby obsah odpovídal interpretaci islámu v různých zemích. Hazardní hry, polonazí lidé a reklamy na alkohol v ní rozhodně nebudou. Díky integrovanému překladači prý pomůže sjednotit muslimy na celé planetě.

Technologii rozpoznávání obličejů Salamworld nejspíše neimplementuje. | foto: Profimedia.cz

Salamworld se na první pohled od ostatních sociálních sítí moc neliší. Má modrobílý design, prvky jako "zeď", kde lze umístit komentáře, fotky nebo videa, a podobá se Facebooku v době, kdy byl tento gigant mezi sociálními sítěmi poprvé spuštěn. Sympatizanti tohoto nového mnohojazyčného a multikulturního projektu tvrdí, že Salamworld se v jedné věci však lišit bude: v obsahu.

Salamworld chce vytvořit bezpečné prostředí pro muslimy, kde se nebudou vyskytovat věci jako pornografie, hazardní hry nebo cokoli jiného, co by mohlo být v rozporu s pravidly islámu. Facebook je striktní, pokud jde o pornografii, je na něm ale mnoho aplikací umožňujících hazardní hru.

Muslimská většina v Malajsii čítá asi 29 milionů lidí, z nichž asi 60 procent používá internet. Kromě této země v jihovýchodní Asii zkušební verzi Salamworldu v současnosti testuje asi 1 000 uživatelů v Bosně a Hercegovině, v Turecku, Egyptě a v Indonésii. Po celém světě by měla být spuštěna do listopadu.

I malé procento je velké číslo

Není to první pokus vytvořit sociální síť určenou pro muslimy, žádná ale zatím neuspěla v širším měřítku. V roce 2006 se objevil web Muxlim.com se sídlem ve Finsku, v současnosti je ale uzavřen. Egyptské islamistické hnutí Muslimské bratrstvo v roce 2010 spustilo Ikhwanbook.com, tato internetová stránka je ale nyní také mimo provoz. Kritici tvrdí, že tyto sítě chtěly vyvolat zájem jen v příslušných regionech. Salamworld, který má sídlo v Turecku a poradce ve více než deseti zemích světa, doufá, že bude jiný.

Jedním ze způsobů, kterými chce dosáhnout cíle spojit muslimy na celé planetě, je používání tříúrovňového systému pro filtrování obsahu. Úřadům to umožní stanovit pravidla pro zveřejňování obsahu, které se budou opírat o různé interpretace islámu lišící se v různých zemích. Například obrázek muslimky bez tradičního muslimského šátku hidžábu může být v sekulární Indonésii v pořádku, ale v Saúdské Arábii je nepřijatelný.

Není jasné, jak budou uživatelé na takovou cenzuru reagovat. V Malajsii například pokusy o kontrolu internetu narazily na tuhý odpor. Někteří místní obyvatelé nicméně tvrdí, že budou tolerovat určitý stupeň cenzury jako filtrování fotografií s lidmi v příliš krátkém oblečení nebo reklamy na alkohol, což je vše proti muslimským hodnotám. "Jestli ale budou cenzurovat věci z politických důvodů, třeba aby nám zabránili vidět skutečnou situaci v Sýrii..., pak to není O. K.," řekl pro BBC student Abdul Hadi bin Haji.

I kdyby muslimové po celém světě začali hromadně používat Salamworld, konkurovat Facebooku pro něj podle analytiků může být obtížné. Podle společnosti Alexa zabývající se informacemi o internetových stránkách je tento gigant nejoblíbenější internetovou stránkou ve všech zemích, kde Salamworld testuje zkušební verzi.

To ale neznepokojuje šéfa Salamworldu pro operace v Asii a Tichomoří Salama Suleymanova, který pevně věří v potřebu alternativy. "Když hovoříme o 1,5 miliardě muslimů, ti, kdo chápou mé stanovisko, představují možná moc malé procento, ale pořád to je velké číslo," tvrdí.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Chybí vám kamarádka?
Chybí vám kamarádka?

Nové kamarádky v okolí najdete na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.