Samozničitelná DVD jsou lidem k smíchu i k pláči

  • 180
Filmová studia chtějí bojovat proti pirátství nasazením nového typu DVD disků. Zákazník si odnese film na médiu pro jedno použití, které po dvou dnech zčerná. Odborníci se však obávají zamoření životního prostředí vyhozenými disky, a ani zákazníci nemají nejmenší zájem.

Velký rozruch způsobilo před několika týdny ohlášení zcela nových prostředků v boji proti filmovému pirátství. Společnost Disney se rozhodla na zákaznících videopůjčoven otestovat nový typ DVD disku na jedno použití. Trik spočívá ve speciálním povrchu, který po několika dnech zčerná. Divák tedy shlédne film a DVD, které již nebude možné znovu přehrát ani zkopírovat, jednoduše vyhodí. Podle aktuálního průzkumu se ale zdá, že obyčejní lidé nemají pro tah Disneyho studií nejmenší pochopení.

Planeta zamořená DVD

Ochráncům přírody vstávají hrůzou vlasy na hlavě, když slyší, že by životní prostředí měly zaplavit hromady nepoužitelných DVD disků. Na skládkách by se hromadilo obrovské množství nerecyklovatelného odpadu, při spalování se do ovzduší budou uvolňovat nebezpečné toxické látky. Odborníci na životní prostředí přitakávají, samozničitelná DVD mohou způsobit extrémní škody. Není to jen problém odpadu jako konečné fáze, ale pochopitelně také výroby. Místo toho, aby si sto zákazníků půjčilo postupně jeden disk, bude mít každý svůj vlastní - čímž stonásobně vzroste spotřeba zdrojů a energie na výrobu takových DVD.

DVDxCopy pomáhá

Situace není lhostejná ani společnosti 321Studios, která vyvíjí aplikace pro zálohování DVD videa a u soudu bojuje za prosazení práv zákazníků na záložní kopii zakoupeného nosiče. V průzkumu na svých stránkách se návštěvníků dotazovala, zda by si byli ochotni půjčovat sebedestruktivní DVD. Co je k tomuto kroku vedlo?

"Zavedení této technologie společností Buena Visa Entertainment, distribuční divizí Disneyho studií, znamená jediné: Hollywood předpokládá, že každý, kdo si jde půjčit DVD, je automaticky pirát, který bude film dál šířit. S touto kriminalizací zákazníků nemůžeme souhlasit, a ani sami spotřebitelé z toho nejsou nijak šťastní," komentuje Robert Moore, prezident 321Studios. "Proto jsme spustili průzkum, který jasně ukázal neopodstatněnost výroby takového produktu. Zákazníci nechtějí být součástí hrátek Hollywoodu. Jde pouze o kapsu filmových studií, spotřebitelé a životní prostředí na tom jen tratí."

Výsledky průzkumu 321Studios ohledně samozničujících DVD

Výsledky průzkumu nepřekvapily

Průzkumu na stránkách 321Studios se zúčastnil 5 051 respondent. Drtivá většina odpovědí se vyslovila pro zachování tradičních DVD, ať už v obchodech nebo půjčovnách.

  • 76 % (3 839 respondentů) uvedlo, že nemají zájem o půjčování samozničujících DVD;
  • 15 % (758 respondentů) by si takové DVD zapůjčilo jen za velmi nízký poplatek;
  • 9 % (454 respondenti) by zvážilo možnost půjčit si sebedestruktivní DVD.

Nepoučitelní

Spotřebitelé tímto průzkumem vyslali Hollywoodu jasný signál: "Nemůžete si s námi hrát jako kočka s myší!" Americký zábavní průmysl, ať už se bavíme o hudbě nebo filmu, je však nechvalně proslulý tím, že volání vlastních zákazníků nevěnuje nejmenší pozornost. A tak můžeme jen s napětím sledovat, zda Buena Vista v srpnu opravdu spustí projekt půjčování samozničujících DVD. Nebo že by se přece jen poučili?