Letoun A320 společnosti Air Canada

Letoun A320 společnosti Air Canada | foto: Wikimedia Commons

„Hej, kam to ten chlap letí?“ Vypadalo to děsivě, ale piloti jsou zvyklí

  • 50
Život cestujících letecké společnosti Air Canada podle některých médií visel minulý pátek doslova na vlásku. A s nimi mohly zemřít i stovky lidí v dalších letadlech čekajících na zemi. Pilot si totiž spletl dráhu. Ve skutečnosti se odehrála dramatičtější verze scénáře, který zažije každé exponované letiště na světě denně.

Pilot UA001: „Tady United 1, letoun Air Canada právě proletěl přímo nad námi.“
Věž SFO: „Jo, já to viděl.“

První zprávy o incidentu na letišti v San Franciscu v pátek 7. července, kdy mělo letadlo Air Canada omylem přistávat na runway zaplněnou jinými čtyřmi letouny, se začaly na pilotních diskusních fórech hromadně objevovat v úterý 11. července. To zaznamenaly i tiskové agentury a přišly s patřičně napínavým podáním, které převzala i seriózní média. Na iDNES.cz jsme vám první informace přinesli v tomto článku.

Co se skutečně stalo?

Nejprve musíme poznamenat, že i podle leteckých odborníků je kolem tohoto incidentu zatím více otazníků než odpovědí. Pilot Airbusu A320-200 společnosti Air Canada s registrací C-FKCK při přistání letu AC-759 z Toronta do San Francisca zatím z neznámých příčin zaměnil přistávací dráhu za takzvanou pojížděcí dráhu (Taxiway - TWY). Na ní se v tu chvíli pohybovala čtyři letadla mezi odbavovací plochou letiště a vzletovou dráhou.

Na palubě kanadského airbusu je 140 cestujících. Noc, letoun jde na konečné přiblížení (přistává) na dráhu 28R. Mezi letadlem a věží probíhala obvyklá komunikace, ve které zaznělo ze strany věže i obvyklé ujištění, že přistávací dráha 28R je volná. Posádka airbusu však dotaz na dráhu ještě jednou zopakovala, protože pilot viděl na dráze světla (letadel). Sloužící dispečer let AC-759 opět ujistil, že dráha je volná. A měl pravdu. Dráha 28R byla skutečně připravená na přistání. Jenže letoun Air Canada mířil jinam. Na pojezdovou dráhu, která je s ranvejí 28R rovnoběžná a v San Franciscu i nezvykle široká.

Přepis komunikace věžě SFO a Air Canada

Pilot Air Canada 759: „Volám věž, chci si ověřit. Air Canada 759. Po celé délce přistávací dráhy vidíme světla. Potvrďte, že přistání je povoleno?
Věž San Francisco (SFO): „Potvrzuji, přistání povoleno, dráha 28 pravá. Dráha volná. Na dráze dva-osm pravá žádný provoz, jen vy.
Pilot AC759: „OK, rozumím.“
Jiný pilot: „Hej, kam to ten chlap letí? Míří na pojížděcí dráhu.“
Věž SFO: „Air Canada, proveďte průlet!“ (následuje postup nezdařeného přiblížení - tzv. go around)
Pilot AC759: „Provádím průlet. Air Canada 759.“
Věž SFO: „Air Canada, vypadá to, že jste mířili na Charlie (pojížděcí dráhu, pozn. red.). Pokračujte kurzem 280. Stoupejte a udržujte výšku 3 000“
Pilot UA001 (na pojížděcí dráze): „United 1, Air Canada právě proletěla přímo nad námi.“
Věž SFO: „Jo, já to viděl.“

Zdroj audio: fórum LiveATC.net (mp3), první informace v tisku, transkript ABC7News

Jak se to může stát?

V tomto okamžiku se dostáváme k prvnímu velkému otazníku události. Proč pilot i nadále pokračoval v přistávacím manévru na dráhu, která se mu zdála obsazená. Proč manévr nepřerušil dříve a nezahájil postup nezdařeného přiblížení (tj. přerušení přistání a návrat stroje do vyčkávacího obrazce)? To se dozvíme až z podrobného vyšetřování.

Pohled z přistání na dráhu 28R na letišti SFO

Ale jak si mohl zkušený pilot poplést přistávací dráhu s pojížděčkou? Poměrně jednoduše a rozhodně to nebylo poprvé. U pilotů došlo k omylu, záměně pořadí polohy dráhy levé (ta byla zavřená), pravé a pojížděčky. Podlehli něčemu, čemu se říká letová iluze. Představte si to: Jste za tmy v objektu, který se rychle pohybuje vůči zemi, kterou však nevidíte. Věříte přístrojům, a do hlavy „jste si vpálili“, že podle mapy to celé jde zleva doprava - 28L, 28R, taxiway C. Jenže 28L je zavřená a vy to v mozku neregistrujete. Jste tedy o dráhu vedle. Naštěstí se však dostaví pochyby, které u zkušeného pilota vyvolaly opakovaný dotaz na dispečera.

Plánek mezinárodního letiště San Francisco (SFO). Zprava doleva vede dráha 28R. Pojezdová dráha je označena písmenem C.

Dostáváme se k druhému, ne zcela zřejmému bodu události. Celou komunikaci mezi věží a pilotní kabinou totiž sledují i ostatní letadla čekající na „Charlie“ (pojížděcí dráze). A právě odsud zazní varování řídícímu letového provozu, že kanadský airbus místo na přistávací dráhu míří na obsazenou pojížděčku. Pravděpodobně pilot společnosti United se nevzrušeným hlasem zeptal: „Hej, kam to ten chlap letí? Jde na pojížděcí dráhu.“ Nemohl si však být stoprocentně jist, protože vizuální kontrola byla kvůli tmě velmi ztížená. (A za dne by to bylo jen o trochu lepší.) V každé situaci je totiž velmi těžké ze země odhadnout, kam přesně míří stroj, který je od vás vzdálený několik stovek metrů a přitom není jisté, v jakém úhlu ho právě pozorujete.

Každopádně řídící letového provozu vzal varování ihned na vědomí a nařídil kanadskému airbusu přerušit přistání (go around). Mezitím už i posádka AC-759 definitivně poznala, že udělala chybu a pilot přistání přerušil (než dostal povel od řídícího, urazilo letadlo dalších 463 metrů). Vše se odehrálo už v závěrečné fází přistání a tak byl průlet Air Canada nad skupinou pojíždějících letadel opravdu velmi nízký. Odhaduje se, že let AC-759 první dvě pojíždějící letadla vertikálně minul o 30 metrů. Třetí letoun přeletěl ve výšce 61 metrů a čtvrté minul už o 91 metrů. Nejbližší boční vzdálenost mezi letadly přitom byla pouhých osm metrů.

Tímto se také incident stává zaznamenáníhodným, protože jinak se podobné událostí dějí po světě každý den. Souhra, výcvik, odbornost posádek a řídících a technické zabezpečení brání tomu, aby se jedna chyba proměnila v havárii.

Hlavní otázky

Vyšetřování bude hledat odpovědi zejména na následující otázky:

  • Jaký druh přiblížení na dráhu 28R vlastně probíhal? - Přistával pilot manuálně nebo byla zapnutá automatika?
  • Fungovaly všechny přístroje na palubě tak, jak měly?
  • Jaké měli oba piloti zkušenosti s přistáváním v noci?
  • Pokud měli piloti nadále pochybnosti o volnosti dráhy i pod DA (Decision Altitude - výška rozhodnutí - tedy po překonání výšky, kdy se musí rozhodnout zda přistane), proč sami nezahájili manévr nezdařeného přiblížení TOGA (Take-off/Go-around - zjednodušeně, proč nepřerušili přistání)?
  • Jaké radarové vybavení s ohledem na jeho přesnost má k dispozici řídící na věži? - Tím se může vysvětlit otázka, jak se mohl řídící domnívat, že Air Canada přistává na dráhu 28R, když letoun ve skutečnosti sedal na souběžnou pojížděcí dráhu.
  • Mohla svou roli sehrát intenzita osvětlení dráhového a pojížděcího systému? - Přistávací dráha má navíc naváděcí světla, pojížděcí samozřejmě nikoliv.

Pro průběh vyšetřování bude dále velmi zásadní komunikace mezi oběma piloty v kokpitu, kde bude zaznamenána příprava na přiblížení. Vyšetřovatelé budou zjišťovat, jaká byla jejich předchozí provozní zátěž a zda měli dostatek odpočinku.

Stane se každý den, ale ...

Jak už bylo zmíněno, k podobné chybě, jakou udělal pilot kanadského airbusu, dochází na letištích po celém světě doslova každý den. Z medializovaných příběhů uveďme případ Harrisona Forda, který si letos v lednu při přistání v Kalifornii na letišti Johna Waynea v Orange County úplně stejně popletl dráhy a na pojížděčce musel při manévru TOGA přeletět obsazený Boeing 737.

Letecké katastrofy: Ignorovali stížnosti dispečerů až do srážky letadel

Když chybuje pilot nebo letecký mechanik při údržbě, ohrozí to lidi v jednom letadle. Ale chyba dispečerů většinou znamená střet dvou strojů – a o to fatálnější následky.

Požár při nehodě letu USAir 1493 na letišti v Los Angeles

V uvozovkách parádní kousek se povedl pilotům letu 011 na Airbusu A340 čínských aerolinek China Airlines, kteří bez povšimnutí dispečera na letišti Anchorage na Aljašce omylem z pojezdové dráhy vzlétli. Podařilo se jim to jen proto, že zemi pokrýval permafrost a i když byla dráha pro daný typ letadla krátká, stroj pokračoval po pevně zmrzlé zemi dál, dokud se od ní neodlepil. Podrobný popis tohoto a dalších incidentů najdete v angličtině zde. Když se pak podíváte na toto video (v angličtině) až do konce, uslyšíte pilota startujícího letadla, který právě o pověstný vlásek minul pojíždějící stroj, jak v klidu prohlásí: „Nelamte si s tím hlavu!“

Ne vždy však končí podobné pochybení bez následků. Fatální dohru měla chyba dispečera v únoru 1991 na letišti v Los Angeles.

Bylo kolem šesté hodiny večerní a Boeing 737 společnosti USAir, let 1493 se blížil k letišti. Odstartoval ze Syracuse ve státě New York po dvou mezipřistáních se chystal na svou třetí zastávku, než bude pokračovat do cíle na letiště v San Franciscu. Na palubě bylo 83 cestujících a šest členů posádky. V kokpitu panovala skvělá nálada. Přišlo povolení k přistání. Nikdo v tu chvíli netušil, že dispečerka „zapomněla“ na přistávací dráze malé vrtulové letadlo linky SkyWest 5569 z Los Angeles do Palmdale. Když ho piloti boeingu spatřili, bylo už příliš pozdě. Na palubě boeingu bezprostředně zahynulo 21 osob včetně kapitána a jedné letušky. Malý turbovrtulový Fairchild Metroliner vezl deset cestujících a dva členy posádky. Nikdo z nich střet nepřežil. Podrobnosti o havárii naleznete v tomto našem článku.

, ,