Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Satelit je mrtvý, ať žije internet!

aktualizováno 
Co čeká internet v nejbližším období? Další hledání podnikatelských modelů, zvyšování mobility nezávislé na drátech či zabezpečení sítí. Stále aktuálnější je i hledání způsobů distribuce různých typů médií při současné ochraně práv duševního vlastnictví. Horkým tématem posledních měsíců je pak televize na internetu.

Po hudebních vydavatelstvích totiž nyní pociťují tlak a změnu rozložení sil filmová studia a televize. "Satelit je mršina," řekl nedávno s poukazem na potenciál internetu pro přenos televizního vysílání na podnikatelském summitu v Davosu šéf Microsoftu Bill Gates. Rupert Murdoch svolal minulý měsíc poradu nejvyšších ředitelů své News Corporation o strategii na internetu v digitálním prostředí. Internetová televize (IPTV) byla šlágrem na veletrhu Las Vegas.

Americká telekomunikační společnost SBC Communicaton potvrdila, že souboj o ovládnutí "svaté trojice", tedy televize, telefonie a internetu po jediném kabelu a od jednoho dodavatele vstoupil do nové etapy, když uzavřela smlouvu s Microsoftem. Digitální "platformy" zařadila do svých strategií panevropská televizní a rozhlasová skupina SBS Broadcasting, která spolupracuje s finskou Nokií. Ve frontě stojí BellCanada, BellSouth, Verizon, ale i Telecom Italia.

Mezi lidmi sice zatím převládají pasivní diváci, ale stále více sílí vliv těch, kteří chtějí sami určovat, co a kdy budou sledovat. Není to utopie - britská společnost Home Choice nabízí společně s připojením na internet a desítkami televizních kanálů také možnost sledovat pořady kdykoli do sedmi dnů po odvysílání.

Změna rozložení sil kolem filmu a televize není ale pro internet nová, protože celosvětová počítačová síť vždy měnila poměr sil různých hráčů. Pacienti si tak například mohou zjistit i ty podrobnosti o diagnóze, které jim lékař neřekl. Voliči mohou sledovat politiky. Čtenáři mohou kontrolovat novináře. Stále více správních úkonů se dá vyřídit bez ponižujícího čekání u okénka.

Nejsilnější mediální skupiny v USA jsou pod tlakem bloggerů, tedy lidí publikujících na internetu ve formě, pro niž se ujal název blogy. Jde o osobní internetové stránky, na nichž lidé, často pomocí jednoduchých a zdarma dostupných redakčních systémů, publikují například své postřehy či zpravodajství. Právě tento týden se rozloučil se CBS moderátor Dan Rather, k jehož pádu přispěla sice hlavně jeho vlastní chyba v jedné reportáži, ale také tlak bloggerů.

Také několik firem udělalo chybu, když nesledovaly názory bloggerů, kteří měli na jejich odbyt větší vliv než reklama. Blogy se proto dnes už vyučují jako jeden z nástrojů marketingové strategie. V podnikání skončila doba, kdy měl krátkodobý úspěch každý, kdo přidal k názvu firmy internetovou adresu. Internet se stal běžnou součástí podnikatelské strategie. Turistický průmysl, banky, média, významné segmenty maloobchodu, ale také pornografie a hazard patří k odvětvím, kde se internet považuje ze nezbytný.

Internet také poskytl prostředí pro nové metody páchání starých zločinů či uplatňování metod státní represe. Ke zločinům patří mohutné porušování autorských práv, přístup k dětské pornografii, krádeže identity, finanční machinace nebo usnadnění kontaktů skupin zločinců včetně teroristů. Pokud jde o státní omezování, i internet se podrobuje cenzuře. Google například loni vyřadil ve své čínské verzi některé výsledky hledání na nátlak čínských úřadů.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Uměle vytvořené video Barracka Obamy
Budoucnost falešných zpráv: za tři roky budou videa nedůvěryhodná

Kvůli fotomontážím se už dlouho nedá jen tak věřit fotografiím. Nové technologie povedou ke stejně přesvědčivým manipulacím i v oblasti lidského hlasu a...  celý článek

Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší
Soutěž: Vyhrajte zásobu dobrot pro nejmenší

Chcete svému drobečkovi zpestřit jídelníček? Soutěžte o balíček plný dobrot.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.